آسفالت خنک، رویکرد جالب آستین در مقابله با جزایر گرمایی

مدیران آستین به‌منظور کاهش دمای هوا در یکی از خیابان‌های شهری، فضایی ۰.۸ مایلی از آن را با مواد خنک‌کننده متشکل از یک امولسیون بر پایه آب و دی‌اکسید تیتانیوم پوشانده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پوشش‌های آسفالتی و بتنی بخش اعظمی از گرمای خورشید را به خود جذب می‌کند و از این طریق، تشدید اثرات جزایر گرمایی را به دنبال دارد. امروزه مدیران و معماران در بسیاری از شهرهای جهان تلاش می‌کنند نمای سازه‌ها و زیرساخت‌های شهری را با رنگ‌های روشن یا موادی بپوشانند که نور خورشید را از سطح خود منعکس می‌کند و از این طریق، دمای هوای محیط را کاهش می‌دهد. پوشاندن سطح معابر شهری با مواد خنک‌کننده به‌جای آسفالت، رویکرد جدید آستین برای مبارزه با اثرات جزایر گرمایی به‌حساب می‌آید که در مرحله اول در یکی از خیابان‌های شهر به طول ۰.۸ مایل پیاده شده و قرار است در صورت اثربخشی سطوح بسیاری از معابر دیگر شهر را در بر گیرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در بعضی از مناطق آستین دمای هوای تابستانی قابلیت افزایش تا بالای ۱۰۰ درجه را دارد که در صورت مقابله نکردن با آن، در آینده‌ای نه‌چندان دور بسیاری از شهروندان بر اثر گرما جان خود را از دست خواهند داد.

بهره‌گیری از پوشش‌های خنک‌کننده در معابر

مدیران آستین بر این باور هستند که بهره‌گیری از پوشش‌های خنک‌کننده در معابر شهری و حتی بام خانه‌ها می‌تواند بیشترین تأثیر را در کاهش دمای هوای سراسر شهر ایفا کند، زیرا به دنبال این اقدام، کمترین نور خورشید توسط فضاها به زمین جذب می‌شود و همین امر کاهش دمای هوا را به دنبال خواهد داشت. این افراد برای اثبات فرضیه خود مبلغ ۱۷ هزار دلار را برای اجرای طرح خود به‌طور آزمایشی در یکی از خیابان‌های شهر هزینه کردند و سطح یکی از خیابان‌های شهر را با ماده‌ای متشکل از یک امولسیون بر پایه آب و دی‌اکسید تیتانیوم پوشاندند که هر دو ماده کاملاً دوستدار محیط زیست است و کمترین میزان نور خورشید را به خود جذب می‌کند. نتیجه تحقیقات مختلف حاکی از آن است که ترکیب این دو ماده و استفاده از آن در سطوح می‌تواند میزان دمای زیرساخت‌هایی را که تا پیش از این با آسفالت پوشیده شده بود، به میزان ۱۰ درجه سانتی‌گراد کاهش دهد.

جالب است بدانید که ترکیب دو ماده نام‌برده به روشن‌سازی زیرساخت‌های شهری کمک زیادی می‌کند و از این طریق نیز در کاهش جذب نور خورشید به فضاهای میزبان و در نهایت، کاهش دمای محیط بسیار اثربخش است.

کد خبر 680251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.