خیابان‌های مردم‌محور؛ موتورهای اقتصادی شهر

خیابان‌ها تنها معبری برای اتومبیل و وسایل نقلیه نیستند بلکه موتورهای اجتماعی و اقتصادی شهر هستند که هر چه بیشتر به مردم و نیازهایشان اولویت دهند بهره‌وری بیشتری خواهند داشت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بسیاری از افرادی که به پیاده‌روی و ایمنی عابر پیاده اهمیت می‌دهند متوجه اهمیت خیابان‌ها در طراحی شهری هستند و می‌دانند که برای عملکرد خوب شهرها و محله‌ها باید خیابان‌ها قابل پیاده‌روی، متنوع و با کاربری مختلط باشند. آنها می‌دانند که پیاده‌روی ورزش خوبی است و معتقدند خیابان‌های قابل پیاده‌روی علاوه بر جذابیت، بر محیط زیست نیز تأثیر مثبت دارند. علاوه بر این، برای ایجاد رفاه اقتصادی در جامعه، خیابان‌ها و مکان‌های عمومی مردم‌محور موفق‌تر عمل می‌کنند چراکه از نظر مالی مولدتر از هر سبک توسعه دیگری هستند به‌ویژه وقتی که با مکان‌های ماشین‌محور مقایسه می‌شوند. از سوی دیگر، خیابان‌های قابل پیاده‌روی، فعالیت‌های تجاری را تشویق می‌کنند، درآمد مالیاتی بیشتری برای دولت دارند و نسبت به خیابان‌های اتومبیل‌محور بازده سرمایه‌گذاری بالاتری دارند.

خیابان‌های مردم‌محور؛ موتورهای اقتصادی شهر

تفکر مهندسی انسان‌محور

رویکرد مهندسی به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل معمولاً انسان را در نظر نمی‌گیرد و تأثیر فضای خیابان‌ها بر رشد اقتصادی شهر را از دست می‌دهد. وارد کردن انسان به تفکر مهندسی ترافیک یک گام بزرگ رو به جلو است که علاوه بر بهبود مشکلات ترافیکی، تأثیر چشمگیری بر ایمنی ساکنان و زیست‌پذیری محله‌ها دارد. زمانی که احیای اقتصادی شهر در طراحی خیابان‌ها در اولویت قرار گیرد، نتایج الهام‌بخش خواهد بود. برای مثال در رویکرد مهندسی رایج که پتانسیل‌های اقتصادی خیابان‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، ازدحام جمعیت به‌عنوان یک مشکل در نظر گرفته می‌شود زیرا مردم برای مدت طولانی در وسیله نقلیه نشسته‌اند و هیچ فعالیت اقتصادی رخ نمی‌دهد. اما با در نظر گرفتن نیازهای ساکنان هر خیابان و اولویت دادن به آنها، ازدحام جمعیت به یک راهگشای اقتصادی تبدیل می‌شود و باعث ارتقای رونق اقتصادی در شهر می‌شود.

خیابان‌های مردم‌محور؛ موتورهای اقتصادی شهر

ارزش اقتصادی خیابان‌های مردم‌محور

تبدیل خیابان‌ها به مکانی دلپذیر برای پیاده‌روی و تجمع، سود اقتصادی هنگفتی به همراه دارد و به ایجاد حس اجتماعی در بین ساکنان آن خیابان کمک می‌کند. خیابان‌های مردم‌محور فعالیت‌های تجاری را تشویق می‌کنند و کسب‌وکارها معمولاً در آن رونق می‌گیرند، مطالعات نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند. تحقیقات استرالیایی‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت‌های مناظر خیابانی باعث افزایش ارزش منطقه و جذب مشاغل جدید می‌شود و بهبود محیط پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ارزش ملک خصوصی را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. علاوه بر این، یک گزارش مهم از اداره حمل‌ونقل شهرستان سانفرانسیسکو نشان می‌دهد مسافرانی که از حمل‌ونقل عمومی یا پیاده‌روی برای تردد در شهر استفاده می‌کنند، ماهانه بیشتر از مسافران خودروهای شخصی از کسب و کارهای مشغول در خیابان‌ها خرید می‌کنند. هرچند این موضوع نیازی به مطالعه ندارد و بازدید از مناطق پررونق تجاری هر شهر نشان می‌دهد که در آن مناطق پیاده‌روی بر استفاده از خودروی شخصی اولویت دارد. در عمل یک خیابان قابل پیاده‌روی تضمین می‌کند که مردم با خیال راحت از یک فروشگاه لباس به یک کافی‌شاپ بروند و در هر دو فروشگاه هزینه‌ای بپردازند. موارد این‌چنینی به این معنا است که ساکنان این محله‌ها به راحتی ملزومات خود را تهیه می‌کنند و از فروشگاه‌های بیشتری بازدید می‌کنند. لازم به توضیح است که منظور از منطقه قابل پیاده‌روی خیابانی است که در آن بسیاری از مشاغل بخش عمده‌ای از خیابان را در بر گرفته‌اند و ساکنان می‌توانند در عرض چند دقیقه با پیاده‌روی به مقاصد مختلف بروند و از فروشگاه‌ها بازدید کنند. از فضای بدون استفاده پارکینگ‌های این خیابان‌ها به لحاظ اقتصادی و اجتماعی نیز استفاده‌های کاربردی می‌شود. به همین دلیل است که خیابان‌های مردم‌محور از نظر مالی بازده بیشتری دارند. مطالعات نیز با تصدیق این مطلب نشان داده‌اند که محله‌های فشرده و قابل پیاده‌روی ارزش مالی بسیار بیشتری در هر هکتار نسبت به مکان‌های اتومبیل‌محور تولید می‌کنند.

خیابان‌های مردم‌محور؛ موتورهای اقتصادی شهر

ویژگی‌های مشترک خیابان‌های قابل پیاده‌روی این است که محدودیت سرعت برای اتومبیل‌ها دارند و سرعت‌گیرها و علائم راهنمایی نصب‌شده، عبور از خیابان را برای مردم آسان می‌کند. درختان سایبان سبزی برای عابران پیاده هستند و کسب‌وکارها در مجاورت پیاده‌روها به فعالیت می‌پردازند. واحدهای مسکونی و اداری در طبقات دوم و بالاتر ساختمان‌های واقع در این خیابان‌ها هستند و درآمد بیشتری را برای شهر فراهم می‌کنند.

افزایش بازده سرمایه‌گذاری در خیابان‌های مردم‌محور

خیابان‌هایی که پیاده‌روی در آن‌ها آسان و ایمن است به دلیل بازده فوق‌العاده بالای سرمایه‌گذاری عمومی نیز از نظر اقتصادی مهم هستند. هزینه سنگفرش برای پیاده‌روی در مقایسه با هزینه آسفالت خیابان‌های عریض برای خودروها، نصب علائم راهنمایی و رانندگی، پرداخت حقوق پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر ملزومات حمل‌ونقل و ترافیک ناچیز است. حتی هزینه طرح‌های نوآوری در فضای عابر پیاده مانند درختان و نیمکت‌ها در مقایسه با هزینه‌هایی که برای خودروها می‌شود، بسیار کمتر است. از سوی دیگر، استهلاک ناشی از رفت‌وآمد عابر پیاده در مقایسه با فرسودگی ناشی از تردد خودروها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها ناچیز است و هزینه‌های نگهداری طولانی‌مدت برای خیابان‌های قابل پیاده‌روی نیز بسیار کمتر از خیابان‌های مخصوص خودروها است. علاوه بر این، کسب‌وکارها و خانه‌هایی که در مناطق قابل پیاده‌روی وجود دارند، نسبت به ساختمان‌هایی که در مناطق خودکار قرار دارند، بازگشت سرمایه بهتری را ارائه می‌دهند.

خیابان‌های مردم‌محور؛ موتورهای اقتصادی شهر

بهبود فعالیت‌های اقتصادی در مکان‌های عمومی

مکان‌های عمومی موفق باعث فعالیت اقتصادی می‌شوند و به همین دلیل است که امروزه شهرها طراحی شهری را در مرکز تلاش‌ها برای نوسازی و احیای اقتصاد محلی خود قرار داده‌اند. به‌طور کلی مکان‌های عمومی موفق در چهار ویژگی با هم مشترک هستند؛ در دسترس هستند، مردم در آنجا مشغول فعالیت هستند، فضای خیابان‌ها امن و خوش‌منظره است و یک مکان اجتماعی هستند که مردم با هم تعامل برقرار می‌کنند. علاوه بر این چهار ویژگی، می‌توان فهرست خلاصه‌شده‌ای را به شرح زیر برای آنها در نظر گرفت.

خیابان‌ها مردم‌محور هستند و در طراحی آنها موضوع مردم بر ترافیک موتوری و هر موضوع دیگری اولویت دارد، مناسب برای انواع فعالیت‌های مختلف از جمله تفریح، معاشرت و سرگرمی هستند، امکانات زیادی برای پیاده‌روی و حمل‌ونقل جایگزین مانند دوچرخه‌سواری دارند، دسترسی به این مکان‌ها از راه‌های مختلف امکان‌پذیر است و به کاربران حق انتخاب می‌دهند، از مردم در برابر شرایط آب‌وهوایی شدید محافظت می‌کنند و در نهایت ترس از جنایت و جرایم خیابانی در این مکان‌ها به حداقل رسیده است.

خیابان‌های مردم‌محور؛ موتورهای اقتصادی شهر

هدایت اقتصادهای محلی در محله‌های مردم‌محور

یک محیط عمومی با کیفیت بالا تأثیر قابل‌توجهی بر زندگی اقتصادی مراکز شهری بزرگ یا کوچک دارد و بنابراین بخش اساسی هر طرح بازسازی موفق است. شرکت‌ها جذب مکان‌هایی می‌شوند که خیابان‌ها و مکان‌های عمومی با طراحی خوب دارند و این محله‌ها به نوبه خود مشتریان، کارمندان و خدمات را جذب می‌کنند و متعاقباً تعداد بازدیدکنندگان از خرده‌فروشی‌های کنار خیابان را افزایش می‌دهند.

کد خبر 753892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.