کاهش غیرقابل انتظار انتشار گازهای گلخانه‌ای در هند

هند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را طی ۱۴ سال به یک‌سوم کاهش داد و در مسیر دستیابی به هدف سازمان ملل قرار گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، منابع نشان می‌دهد که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای هند طی ۱۴ سال اخیر به ازای هر واحد افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹، شاهد کاهشی ۳۳ درصدی بوده است. این کاهش سریع‌تر از حد انتظار به واسطه افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به‌رغم پایداری تسلط سوخت فسیلی بر ترکیب انرژی کشور و گسترش پوشش جنگلی صورت گرفته و هند را در مسیر انجام تعهدات خود نسبت به کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (UNFCCC) قرار داده است. هند مطابق با این تعهد باید شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۴۵ درصد نسبت به سطح آن در سال ۲۰۰۵ کاهش دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هند در مقایسه با سایر کشورها که در حال تلاش برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود تا موعد مقرر سازمان ملل هستند، به سریع‌ترین کاهش نرخ انتشار رسیده و متوسط نرخ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای آن در دوره ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ از تنها ۱.۵ درصد به ۳ درصد در سال افزایش یافته است. هند در اصل با گسترش قابل‌توجه پوشش جنگلی، بهره‌گیری از هیدروژن سبز، ارائه طرح‌های ترویج تولید غیر فسیلی و هدف قرار دادن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش‌های صنعتی، خودروسازی و انرژی در کنار گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر که تولید بیش از یک‌چهارم تولید برق هند را برعهده دارند، به این هدف دست یافته است.

کاهش غیرقابل انتظار انتشار گازهای گلخانه‌ای در هند

داده‌های اداره مرکزی برق هند نشان می‌دهد که انرژی‌های مبتنی بر سوخت‌های غیر فسیلی از جمله انرژی‌های آبی، هسته‌ای و تجدیدپذیر، ۲۵.۳ درصد از کل تولید برق هند را در سال مالی منتهی به مارس به خود اختصاص داده است و نیروگاه‌های حرارتی آن در حال حاضر ۷۳ درصد از برق مصرفی کشور را تأمین می‌کنند که نسبت به ۷۵ درصد سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.

کاهش مداوم میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در اقتصاد هند نشان می‌دهد که این کشور توانسته است رشد اقتصادی خود را به‌طور کامل از انتشار گازهای گلخانه‌ای جدا کند. پیشرفت حاصل در کاهش شدت انتشار نیز به این کشور کمک خواهد کرد تا از فشار کشورهای توسعه‌یافته برای توقف استفاده از زغال سنگ بکاهد.

کد خبر 679335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.