۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
علائم بیماری هپاتیت چیست؟

علائم هپاتیت شامل خستگی مفرط، ادرار تیره، کاهش وزن قابل‌توجه، زرد شدن پوست و چشم‌ها، تغییر رنگ مدفوع، علائم شبیه آنفلوآنزا، دل درد و کم شدن اشتها می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هپاتیت نوعی التهاب کبد است که عواملی مانند مصرف دارو، بیماری خودایمنی و بعضی از سموم باعث بروز آن می‌‎شود، عفونت‌های ویروسی رایج‌ترین علت بروز این بیماری در نظر گرفته می‌شود. ویروس هپاتیت در پنج گروه A، B، C، D و E تقسیم می‏‌شود که هر یک توسط ویروس متفاوتی ایجاد خواهند شد. هپاتیت C خطرناک‌ترین نوع این ویروس است که روند آهسته‌ای در تخریب کبد دارد و فرد را با مشکلات حاد و جدی مواجه می‌کند.

علائم هپاتیت

معمولاً تا زمانی که ویروس هپاتیت به کبد آسیب جدی وارد نکند، علائم بیماری بروز پیدا نمی‌کند. اما در هپاتیت حاد، علائم در دوره زمانی کوتاهی پدیدار می‌شوند. علائم هپاتیت شامل خستگی مفرط، ادرار تیره، کاهش وزن قابل‌توجه، زرد شدن پوست و چشم‌ها، تغییر رنگ مدفوع، علائم شبیه آنفلوآنزا، دل درد و کم شدن اشتها می‌شود.

روش تشخیص هپاتیت

از آنجایی که نشانه‌ها و علائم انواع مختلف هپاتیت شبیه به یکدیگر هستند، تنها راه تشخیص نوع و شدت آن از طریق تست‌های آزمایشگاهی است. از جمله روش‌های تشخیص بیماری هپاتیت می‌توان به آزمایش خون، آزمایش اسید نوکلئیک، بیوپسی یا نمونه‌برداری از کبد و پاراسنتز (نمونه‌برداری از مایع شکمی) اشاره کرد.

پیشگیری از بروز بیماری هپاتیت

مصرف بعضی از غذاها به ویژه چربی‌های ناسالم باعث تجمع چربی در کبد و ایجاد نوعی از هپاتیت می‏‌شود. لازم است به منظور پیشگیری از ایجاد این مشکل، سبک زندگی خود را تغییر دهید، وزن خود را در محدوده مناسب حفظ کنید، فعالیت بدنی داشته باشید و از رژیم‌های غذایی سالم پیروی کنید. همچنین، توصیه شده است به منظور کاهش خطر ابتلاء به بیماری هپاتیت، اصول بهداشتی مانند شستن مرتب دست‌ها را رعایت کنید.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 676235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.