خلأ قوانین به‌روز، درست و کارا در نظام قانون کشور محسوس است

امام جمعه اصفهان با ضروری دانستن تعقل و انعطاف در عمل به قوانین گفت: متاسفانه ما درباره محیط زیست و مسائل مختلف به صورت جزیره ای عمل می کنیم، درحالی که قوانین نیز باید منطقه‌ای و بومی‌سازی شود.

به گزارش ایمنا، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار مدیرکل و جمعی از پرسنل اداره کل محیط زیست استان اصفهان، تعقل در عمل به قانون را مهم دانست و اظهار کرد: مشکل ما این است که در عمل به مُرّ قانون تعقل نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه ائمه جمعه همه از حامیان محیط زیست هستند، گفت: مسائلی که می‌گوییم یک امر دلسوزانه برای کل کشور است، اما متأسفانه ما درباره محیط زیست و مسائل مختلف به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنیم و همه کارهای کشور را با هم در نظر نمی‌گیریم.

امام جمعه اصفهان سهولت و انعطاف سازمان‌های محیط زیست و منابع طبیعی در برابر دامداران برای نگهداری از دام به عنوان معاش و حیات اصلی روستاییان را امری مهم و ضروری دانست و افزود: متأسفانه قوانین ما، قوانین کلی است و این قوانین، در موضوع کشاورزی نیز همین‌گونه است.

وی افزود: شرق اصفهان در حالی که آب ندارند و ملک مردم بدون استفاده می‌باشد، اجازه ساخت نیز نمی‌دهند و می‌گویند کشاورزی از بین می‌رود، این در حالی است که اصفهان ۱۳۶ هزار کیلومتر مربع است و تنها ۲۵ هزار کیلومتر مربع آن در کنار آب قرار دارد و این در شرایطی است که فرد خانه‌ای برای زندگی ندارد و می‌تواند گوشه‌ای از زمین خود را بسازد، اما اجازه نمی‌دهند.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر تعقل و انعطاف در عمل به قوانین تصریح کرد: اگر نمی‌خواهیم از قانون فرار کنیم باید حداقل در عمل به آن سخت نگیریم.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد حفظ حیات انسانی را در کنار حفظ محیط زیست مهم دانست و تصریح کرد: ما برای انسان کار می‌کنیم، در عین حال اسلام و قرآن نیز درباره احترام به حیوانات هم می‌گوید، اما این نیز معنا ندارد که مردم را برای حفظ آن اذیت کنیم.

وی خلأ قوانین به‌روز، درست و کارا در نظام قانون کشور را یکی از دلایل آسیب‌زا دانست و افزود: تا باور نکنیم که قوانین ما قوانین درستی نیست، این روند ادامه دارد.

امام جمعه اصفهان بزرگ‌ترین صنعت یک کشور را دامداری دانست و گفت: قصد نداریم که بگوییم محیط زیست را نباید حفظ کرد، اما اگر دام داشته باشیم، می‌توانیم زندگی کنیم، البته در قانون اسلامی نیز داریم که گونه‌های قدیمی باید حفظ شوند و حیوانات بیابانی مادامی که بچه دارند، فردی حق از بین بردن آنها را ندارد.

وی اسلام را یک دین سهل و آسان دانست و گفت: برخی از قوانین، قوانین خداوند نیستند، بلکه ما انسان‌ها آنها را نصب کرده‌ایم و اگر فردی نیز در زمینه محیط زیست اشتباهی کرد، دادن یک تذکر کافی است.

نماینده ولی فقیه در استان سهل‌گیری بعضی دستگاه‌ها را موجب کمک به مهاجرت معکوس و بازگشت مردم به روستاها دانست و تصریح کرد: باید به مردم خدمت کرد، چرا که اگر یک فرد هم به روستا بازگردد، بسیار مهم‌تر است، باید با مردم با ملایمت برخورد کنیم.

وی شرایط اصفهان کنونی را با شرایط اصفهان قدیم متفاوت دانست و خاطرنشان کرد: اصفهان کنونی غیر از اصفهان زمان شیخ‌بهایی است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تفکر و دقت در کشت محصولات آبی در استان را مهم دانست و افزود: محیط زیست برای همه ما ماست و این اشکالات را باید خود برطرف کنیم، باید بدانیم سخت گیری‌ها درست نیست و باید کار را برای مردم تسهیل کرد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیر کل محیط زیست استان اصفهان نیز به تبیین اقدامات، سیاست‌ها و برنامه‌های این اداره کل پرداخت و بر اولویت‌های استان در امر محیط زیست تاکید کرد.

کد خبر 673490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.