۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
چرا رویداد «الف تا» مهم است؟

رویداد «الف‌تا» با هدف ایجاد بانک ایده‌ها و تجارب تحول‌آفرین مدرسه‌ای طراحی شده است، به‌گونه‌ای که تمام مدارس کشور به این بانک دسترسی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رویداد «الف تا» با هدف ایجاد بانک ایده‌ها و تجارب تحول آفرین مدرسه‌ای طراحی شده تا تمام مدارس کشور به این بانک دسترسی داشته باشند. نکته مهم در این زمینه، ضرورت وجود شاخص‌هایی بود که بتوان تجارب تحولی مدارس را بر اساس آن ارزیابی کرده و تطبیق آنها با سند تحول بنیادین را بررسی کرد.

برای این منظور با انجام یک پژوهش و بررسی و مطالعه سند تحول بنیادین و مبانی آن، الگوی مفهومی مدرسه تراز سند تحول بنیادین طراحی شد؛ این الگوی مفهومی، اصلی‌ترین مؤلفه‌های یک مدرسه تحول یافته را در پنج محور اصلی رهبری و مدیریت تربیتی مدرسه، برنامه تربیت در مدرسه، کنشگران مدرسه، محیط مدرسه و نتایج مورد انتظار از مدرسه بیان کرده است و شاخص‌های هر مؤلفه را نیز ذکر کرده است. در رویداد، «الف تا»، ایده‌ها و تجارب تحولی مدارس ذیل همان مؤلفه‌های الگوی مفهومی مدرسه تراز سند تحول گردآوری و بر اساس شاخص‌های آن ارزیابی و معلمان و مدارس پیشتاز تحول معرفی می‌شوند.

رویداد بین‌المللی «الف تا» (الفبای تحول آموزش و پرورش) با سه هدف «الگوسازی و قله‌سازی از قهرمان‌های هویتی تربیتی کشور و قدردانی از آنها»، «به اشتراک گذاشتن تجارب تحول آفرین مدرسه‌ای» و «امیدآفرینی در نظام آموزشی» از امروز در محل مصلای تهران آغاز به کار کرده و تا چهارشنبه بیست‌ویکم تیرماه برپا است و شامل چندین بخش می‌شود.

یک بخش از این رویداد به مدارس دولتی عادی و آثار ارسالی از سوی این مدارس در مقطع ابتدایی و متوسطه نظری در حوزه «ایده‌ها و تجارب تحول آفرین مدرسه‌ای» در حوزه تعلیم و تربیت معطوف می‌شود که در این بخش سه مدرسه به عنوان مدارس شایسته انتخاب می‌شوند. بخش دیگر معطوف به تجارب تربیتی است که ایده‌های این بخش توسط یک معلم یا مدیر مدرسه به این رویداد ارسال شده است و به ۱۱ نفر از برگزیدگان جوایزی داده خواهد شد.

رویداد «الف تا» یک بخش ویژه بین‌الملل نیز دارد که در بخش بین‌الملل از بین حدود ۱۰۰ اثر از ۱۷ کشور، آثاری از ۹ کشور پذیرفته شده‌اند و در روز اختتامیه یک جایزه در بخش بین‌الملل نیز اهدا خواهد شد. بر ۳۸ هزار اثر به رویداد ملی "الف تا" ارسال شده است و از مهر ماه معلمان به بانک ایده‌های ارسالی به این رویداد به منظور تدریس بهتر و استفاده از ایده‌های برتر در تدریس دسترسی خواهند داشت.

رویداد "الف‌تا" تجارب تحول‌آفرین مدرسه‌ای در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سند تحول بنیادین نقشه راه و قانون اساسی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: این سند را قانون اساسی تعلیم و تربیت به ویژه آموزش و پرورش قلمداد می‌کنند که در سال ۱۳۹۰ رونمایی شد اما پس از ۱۱ سال به جز برپایی برخی همایش‌ها و جلسات مختلف تحت عنوان اجرایی‌سازی سند تحول، به طوری عملی مورد بهره‌مندی قرار نگرفته است.

وی درباره ملاقات معلمان سراسر استان‌ها با مقام معظم رهبری طی هفته گرامیداشت، افزود: در این دیدار صمیمانه، رهبر انقلاب اسلامی از اجرایی نشدن سند تحول بنیادین اظهار نارضایی فرمودند که مطابق با فرمایشات ایشان، وزیر وقت و شورای معاونین جلساتی را با مدیران استان‌ها برگزار کردند هرچند قبلاً مشاوری برای اجرایی‌سازی آن تعیین شده بود اما هم و غم بسیاری با راه‌های گوناگون برای اجرای و پیگیری این سند اتفاق افتاده است که رویداد "الف تا" مهم‌ترین دستاوردها محسوب می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به رویداد "الف تا" (الفبای تحول آموزش و پرورش)، افزود: رویداد "الف تا" با شعار میدانی برای حمایت و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تجارب تحول‌آفرین مدرسه‌ای محلی برای شناسایی، تقویت، حمایت و انتشار تجربه‌ها و ایده‌های تحول‌آفرین و خلاقانه معلمان آموزش و پرورش شکل گرفت تا بتواند تجربیات و ایده‌های موفق حوزه تعلیم را به نمایش گذاشته و ارزیابی کند و ایده‌های مناسب را به اشتراک بگذارد.

وی ادامه داد: بر این اساس فراخوان رویداد الف‌تا از ماه‌های گذشته در سایت‌های متفاوت به ویژه سامانه شاد معرفی شد تا معلمان سراسر کشور ایده‌های خود را در خصوص تدریس، رهبری و مدیریت تربیتی، الگوهای مدیریتی موفق و تربیتی حاکم بر مدارس و تجارت موفقیت‌ها عرصه‌های مختلف، برنامه‌های تربیتی شامل ایده‌ها و تجارب خلاقانه محصولاتی تحولی را ثبت و ضبط کنند و به اشتراک بگذارند.

ابراهیمی تصریح کرد: با بارگذاری آثار در حوزه‌های مختلف تا پایان اردیبهشت‌ماه طی تلاش حدود یک‌هزار و ۷۰۰ نفر همکاران از استان اصفهان تعداد ۳۸ نفر و نزدیک به یک پنجم کل مدارس دولتی و غیردولتی اصفهان و مؤسسات فرهنگی در این رویداد تحت عنوان مدارس تحولی با کسب امتیازات بالا پذیرفته شدند.

وی ادامه داد: مهمترین آثار ارسالی با محوریت شیوه‌های تدریس اجرایی‌سازی سند تحویل بنیادین با اهداف برنامه‌های تدریسی ساحت‌های آموزش و پرورش، ساحت فناورانه، هنری و زیبایی شناسی، تربیت اقتصادی حرفه‌ای، استعدادیابی، تربیت علمی و فناورانه، ساحت تربیت اخلاقی و عبادی است که توسط معلمان به اشتراک گذاشته شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره نحوه تبدیل این تجارب و رویدادهای برتر به نتیجه مطلوب و استفاده از آنها در مدارس گفت: هدف اصلی این رویداد، گفتمان‌سازی تحول است و می‌خواهیم بگوییم اگر با اراده و انگیزه معلمان ارتباط برقرار کنیم، موفق خواهیم شد. لذا برنامه‌های محوری در اداره مدرسه با شایسته گزینی و توسعه شایستگی‌ها این ایده‌ها شناخته می‌شود.

وی با اشاره به مباحث معلم و مدرسه تحویلی با الگوهای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین افزود: این روند منجر به ایجاد بانک ایده‌ها و تجارب تحول‌آفرین مدرسه‌ای خواهد شد و معلمان می‌توانند با جست و جوی عناوین مدنظر با چند تجربه در این زمینه مواجه شوند که این تجارب حاصل کار سایر معلمان در مناطق مختلف کشور است. بانک ایده‌ها و تجارب به اقدامات تحولی شتاب می‌دهد.

ابراهیمی تصریح کرد: از سوی دیگر هدف اصلی این رویداد، شناسایی، معرفی معلمان و مدیران مدارسی است که در مناطق مختلف کشور اقدامات ابتکاری و تحول آفرین انجام می‌دهند. به عنوان مثال یک معلم در غرب، شمال، جنوب کشور ایده‌ای در کلاس درس اجرا می‌کند که می‌تواند برای سایر مدارس هم آموزنده باشد. بخش دوم مربوط به الگوهای کلان مدرسه‌ای است که در آن برخی معلمان در قالب یک کار گروهی، مدرسه را با رویکرد خاص و مجموعه‌ای از فعالیت‌های تربیتی و آموزشی اداره می‌کنند.

وی گفت: هدف از رویداد الف تا، تولید بانک ایده‌ها و تجارب تحول‌آفرین مدرسه‌ای و پیوند آن به مدارس، شناسایی و معرفی معلمان و مدارس تحول و ارتقای آنها در مسیر هم‌افزایی و حرکت تحولی هم در تدریس و هم مدیریت راهبردی مدارس در جهت اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در پیشبرد گام‌های بلند آموزشی و تربیتی قطعاً اجرای سند تحول بنیادین حائز اهمیت است، اظهار کرد: روند اجرای این سند از پایین به بالاست یعنی باید از مدارس و ارائه آموزش‌های لازم به معلمان آغاز شود. لذا در همین راستا طی تابستان سال گذشته دوره آموزشی رهیاران با حضور ۱۵۰۰ معلم برگزیده از سراسر کشور و حدود ۷۹ نفر از استان اصفهان در مشهد برگزار شد که هدف از برگزاری این دوره، آماده‌سازی رهیاران تحول در مناطق آموزشی مختلف برای راهبری مدارس تحولی در هر منطقه بود.

وی درباره اجرای برنامه‌های خاص در مدارس دولتی و غیر دولتی استان اصفهان با محوریت اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، خاطرنشان کرد: رویداد بین‌المللی "الف تا" از امروز تا روز چهارشنبه بیست‌ویکم تیر ۱۴۰۲ در مصلی تهران برگزار می‌شود تا معلمان منتخب از سراسر کشور و اصفهان با ارائه و نمایش ایده‌های خود در راستای سند تحول، گام‌های تأثیرگذار و عظیمی در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد.

کد خبر 672301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.