اکنون گذار قدرت به سمت شرق است

سفیر کرواسی در ایران با بیان اینکه جهان کنونی چندقطبی است، گفت: اکنون گذار قدرت به سمت شرق است و به سوی مسائل حل‌نشده بیشتری در حال پیشروی هستیم؛ اما آنچه مهم است اینکه جنگ‌ها هیچ وقت راه‌حل دائمی نبوده‌اند.

به گزارش ایمنا، دراگو اشتامبوک، در ابتدای سخنران خود در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل که در سالن پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: از این‌که در شهر تاریخی اصفهان حضور دارم و در مقابل جوانانی قرار گرفته‌ام که آینده دیپلمات‌های کشور را تشکیل خواهند داد، خرسندم.

وی با اشاره به پیشه خود به عنوان یک پزشک، با بیان خاطره‌ای گفت: گرچه علم پزشکی او را برای دیپلماسی آماده نکرد اما در شب حمله صرب‌ها برای تشکیل صربستان کبیر او خود را موظف دانست که به کشور خود خدمت کند اما نه از طریق جنگ بلکه دیپلماسی. وی در نامه‌اش با افسر وزارت خارجه نوشته بود که من متخصص پزشکی پیشگیری هستم، اما آیا دیپلماسی شما می‌تواند از جنگ در یوگسلاوی پیشگیری کند؟

او بعدها در ۱۹۸۸ فهمید که این اولین استفاده از واژه دیپلماسی پیشگیرانه preventive diplomacy بوده است.

سفیر کرواسی در ایران با اشاره بر اینکه در هر کشور همگام با واکنش به خشونت، باید از دیپلماسی پیشگیرانه نیز بهره گرفته شود، گفت: از طریق این دیپلماسی می‌توان به اختلافات گذشته نیز رسیدگی کرد در غیر این صورت زمینه بروز جنگ میان ملت‌ها در آینده ایجاد خواهد شد.

دراگو اشتامبوک با بیان اینکه جامعه مانند قایق است و هر کس برای آن خطری ایجاد کند خود را نیز با خطر مواجه کرده است، عنوان کرد: راه نجات از شرایط فعلی جهان، عشق‌ورزی و بسط قلوب است.

سفیر کرواسی در ایران با بیان اینکه جهان جدید مملو از نظم‌های جدید و دائماً در حال تحول است، تاکید کرد: اگر این نظم صرفاً در واکنش به سلطه یک ابرقدرت سابق باشد، پس این احتمال وجود دارد که نظم جهانی جدید نیز از خودخواهی و استکباری مشابه رنج ببرد.

اشتامبوک بیان اینکه دانشجویان، مردان و زنان پرسش‌گر، افرادی آگاه هستند، گفت: تنها جویندگان به هدف خود می‌رسند و این سوال است که پاسخ ذهن‌های آگاه را به همراه دارد.

سفیر کرواسی در ایران با ستایش شعرا، فلاسفه و عرفای ایرانی ادامه داد: آینده ایران در فرهنگ و گذشته این کشور نهفته است؛ با صبر تاریخ خود را مطالعه کنید تا به خودآگاهی برسید.

اشتامبوک با بیان اینکه متأسفانه قانون جنگل بشریت را احاطه کرده است گفت: کشورها باید به بقا و خودکفا بودن اهمیت بدهند. ایران با وجود تحریم‌ها به خوبی این را درک کرده است که چگونه با اتکا بر خود، پابرجا بماند.

وی گفت: کرواسی، به عنوان یک کشور کوچک اما مهم، نمی‌تواند از نظر ژئوپلیتیک تنها بر منافع متکی باشد و به همین دلیل، اصول جهان‌شمول را نهادینه می‌کند و در این راستا، مدیران کشور بر این باور هستند که بشر به نظم جهانی جدید نیاز ندارد، بلکه مستلزم اجرای نظم جهانی عادلانه است.

سفیرکرواسی در ایران تاکید کرد: قلب دیپلمات باید برای هدف و کشوری که نمایندگی‌اش را می‌کند بتپد، شخصیت آنان باید مهربان و صلح‌دوست باشد و بر گفتگو و مذاکره متمرکز باشد.

اشتامبوک اضافه کرد: دیپلمات خوب باید ظرایف مسائل خود و طرف مقابل را بداند و اهداف و خط قرمزهای تعریف شده داشته باشد؛ یک دیپلمات باید باهوش و از نظر شخصیتی به امور حساس باشد. او باید متوجه لغاتی باشد که در مکالمات دیپلماسی استفاده می‌کند، نقاط ضعف و قدرت کشورش را بفهمد و نواقص و مزایا، فرهنگ و تاریخ، جغرافیای سیاسی و قابلیت‌ها، دوستان، رقبا و دشمنانش را بشناسد.

وی با بیان اینکه جهان کنونی چندقطبی است، تصریح کرد: اکنون گذار قدرت به سمت شرق است و به سوی مسائل حل‌نشده بیشتری در حال پیشروی هستیم؛ اما آنچه مهم است اینکه جنگ‌ها هیچ وقت راه‌حل دائمی نبوده‌اند.

اشتامبوک با اشاره به این‌که کشورش از منابع طبیعی محروم است، خاطر نشان کرد: زیبایی طبیعی اساس کشور من را تشکیل می‌دهد و همین ویژگی می‌تواند به عنوان عاملی بسیار مهم برای نجات جهان عمل کند.

وی گفت: دیپلماسی متمایز از غرور است و به مهربانی و توان درک نظرهای متقابل و هم‌ذات‌پنداری دلالت می‌کند که در نهایت می‌تواند روابط مسالمت‌آمیز بین کشورها را تضمین کند و در غیر این صورت، به تنش یا حتی جنگ میان دولت‌های مختلف منجر خواهد شد.

او در خاتمه عنوان کرد: ایران و کرواسی باید در راستای استقرار اصول جهان‌شمول شامل توسعه پایدار، کنترل مهاجرت، ضربه مشروع علیه متخاصم، همکاری با کشورهای ترویج‌گر صلح تلاش کنند و به صورت جدی برای پیشگیری از تهدیدهای جدی مانند ترویج سلاح‌های هسته‌ای، تغییرات اقلیمی، کمبود آب و غذا، آلودگی هوا، هوش مصنوعی و پاندمی‌ها بکوشیم.

کد خبر 672290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.