۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
چگونه یک شنونده خوب باشیم؟

با بهبود مهارت گوش دادن به ایجاد روابط قوی‌تر و عمیق‌تر کمک کنید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گوش دادن فعال فقط یک تکنیک ارتباطی نیست، بلکه یک ابزار حیاتی و معتبر ارتباطی است که برای ایجاد و استحکام روابط و درک عمیق‌تر اطرافیان بسیار ضروری است. زمانی که در حال گوش دادن فعال هستید، تمرکز بالایی بر آنچه گفته می‌‎شود دارید و همه توجه و حواس خود را درگیر شخصی می‌کنید که در حال صحبت کردن است. با بهبود مهارت گوش دادن فعال به ایجاد روابط قوی‌تر و عمیق‌تر کمک کنید. در ادامه به چندین روش برای بهبود مهارت گوش دادن فعال می‌پردازیم:

توجه کامل به فرد گوینده

برای بهبود مهارت گوش دادن خود، توجه خود را به صورت کامل معطوف فردی کنید که در حال صبحت کردن است. بدین منظور، از گوشی هوشمند خود استفاده نکنید، تماس چشمی خود را با فرد گوینده حفظ کنید، به کلمات و نشانه‌های غیرکلامی او توجه کنید و پرت شدن حواس خود را به حداقل برسانید.

حرف گوینده را قطع نکنید

هیچ شخصی دوست ندارد حرفش توسط فرد دیگری قطع شود. بنابراین کمی صبر کنید و به گوینده اجازه دهید تا افکار خود را بدون متوقف شدن سریع بیان کند.

همدلی کنید

خود را به جای گوینده بگذارید، با دلسوزی و همدلی پاسخ او را بدهید و سعی کنید دیدگاه و احساسات آن‌ها را درک کنید. بهتر است دیدگاه شخص مقابل را درک کنید و به موضوع از دید او نگاه کنید.

از نشانه‌های غیرکلامی استفاده کنید

برای اینکه نشان دهید در حال گوش دادن به حرف‌های شخص مقابل خود هستید، از زبان بدن خود به بهترین شکل استفاده کنید. به عنوان مثال، برای نشان دادن موافقت، سر خود را تکان دهید و از حالات صورت استفاده کنید تا مشخص شود به صورت فعال به حرف‌های او گوش می‌دهید.

سوال بپرسید

پرسیدن سوالات مرتبط از گوینده می‌توان نشان دهد که در حال گوش کردن به حرف‌های او هستید. بنابراین در مورد موضوعی که برای شما روشن نشده است، سوال بپرسید تا مشخص شود با علاقه به حرف‌های او گوش می‌دهید.

قضاوت نکنید

از آنجایی که بیشتر افراد نمی‌خواهند مورد قضاوت قرار بگیرند، از صحبت کردن دوری می‌کنند. بنابراین لازم است با ذهنی باز به صحبت‌های شخص مقابل گوش دهید و او را قضاوت نکنید.

صبور باشید

به گوینده اجازه دهید حرف‌های خود را بیان کند و از عجله کردن یا قطع کردن صحبت‌های او خودداری کنید. به هیچ وجه نباید هنگام صحبت کردن به ساعت خود نگاه کنید.

سکوت کنید

گاهی اوقات سکوت یک مکث استراتژیک است که باعث می‌شود گوینده حس بهتری برای به زبان آوردن تفکرات و احساسات خود داشته باشد. بنابراین به گوینده زمان بدهید تا افکار خود را دسته‌بندی کند و آن‌ها را عنوان کند.

منبع: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/optimizing-success/202305/10-easy-ways-to-elevate-your-active-listening-skills

کد خبر 671104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.