حریم رودخانه‌های رشت تملک و به فضای سبز تبدیل می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت: خانه‌هایی که در گذشته در حریم رودخانه‌های این شهر احداث شده است، به لحاظ زیست‌محیطی و امنیت وضعیت مناسبی ندارد و برای محیط شهری و شهروندان خطرآفرین هستند، از این‌رو توسط شهرداری خریداری، تملک و تخریب و زمین آن به فضای سبز و پارک تبدیل می‌شود.

محمدحسین واثق‌کارگرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: روزانه میلیون‌ها لیتر فاضلاب‌های صنعتی، بیمارستانی، خانگی و شیرابه زباله‌های دفنگاه سراوان به صورت مستقیم وارد دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت می‌شود که مشکلات زیادی را برای محیط زیست و شهروندان ایجاد کرده و رفع آلودگی این رودخانه‌ها نیازمند بودجه و اعتبارات ملی است.

وی افزود: در سفر رئیس جمهور به استان گیلان، پنج هزار میلیارد تومان برای رفع مشکلات فاضلاب رشت و پاکسازی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود اختصاص یافت و به‌منظور اجرای این طرح در بازه زمانی پنج سال، تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت آب و فاضلاب گیلان و یک شرکت بخش خصوصی امضا شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت خاطرنشان کرد: پس از رفع آلودگی رودخانه‌های شهر، می‌توان با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذار بخش خصوصی طرح‌های گردشگری و تفریحی را در بستر و حاشیه رودخانه‌ها اجرا کرد.

وی تصریح کرد: در گذشته در حریم رودخانه‌های رشت، خانه‌های احداث شده است که به لحاظ زیست محیطی و امنیت وضعیت نامناسبی دارد و برای محیط شهری و شهروندان خطرآفرین هستند، شهرداری به آنها مجوز تعمیر و بازسازی نمی‌دهد، لذا با مصوبه شورای اسلامی شهر، شهرداری خریداری و تملک و تخریب این خانه‌ها و تبدیل زمین آن به فضای سبز و پارک را در دستور کار خود قرار داده است.

واثق‌کارگرنیا با بیان اینکه تاکنون حریم رودخانه‌های محدوده میادین گیل تا توحید و ابتدای پیربازار توسط شهرداری خریداری و برای استفاده شهروندان به فضای سبز و پارک تبدیل شده است، گفت: به‌منظور تملک بخشی از حریم رودخانه‌های رشت، با مصوبه شورای اسلامی شهر، اعتبارات لازم در بودجه سال جاری شهرداری پیش‌بینی شده است و اجرای این طرح به تناوب انجام خواهد شد.

به گزارش ایمنا، شهر رشت مرکز استان گیلان ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت دارد که در طول شبانه‌روز این جمعیت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

خبر از: محمدرضا رشیدی_ خبرنگار سرویس شهروکلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 661542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.