ضرورت تشکیل دبیرخانه احصای مشکلات خیران

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: پیشنهاد می‌کنم با توجه به اختیارات نهاد ریاست جمهوری، دبیرخانه احصای مشکلات خیران نهایی شود تا با جمع‌آوری پیشنهادات راهکارهای مناسب به امور آن‌ها در مسیر خدمت تسریع شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محسن منصوری امروز -دوشنبه بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه- در نخستین نشست پیگیری دولت در مانع‌زدایی و تسهیل‌گری خیران و امور خیریه که با حضور نمایندگان دستگاه‌های تخصصی، پیشکسوتان و متخصصان برگزار شد، با اشاره به حضور خیران در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، اظهار کرد: اقدامات خیران جریان‌ساز بوده و اثرگذاری و برکت بسیار زیادی دارد که می‌توان در این زمینه به طرح مواسات در دوران کرونا اشاره کرد و این یعنی اندیشه و کارهای خیرین مبتنی بر فرهنگ ما است.

وی با قدردانی از خیران نهضت مدرسه‌سازی افزود: در طول تاریخ برخی مدارس غیرانتفاعی بر اساس ساز و کار دینی بنا شده‌اند و این مزیت ما بر اساس فقه شیعه در موضوعات مشابه است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه تراز کارهای خیر به بلوغ مطلوبی رسیده است، تصریح کرد: در همین زمینه اقدامات خیران در مدرسه‌سازی، حوزه سلامت و آسیب‌های اجتماعی منجر به الگوسازی مناسب شده است؛ چراکه توانسته با هزینه کمتر و سرعتی بیشتر به اهداف مدنظر دست یابد که البته توقع ما نظم و انسجام بیشتر در این زمینه است.

وی با انتقاد از مراحل پیچیده اداری در مسیر فعالیت خیران، بر سرعت‌بخشی به ساز و کار فعالیت‌های خیران تاکید کرد.

منصوری گفت: پیشنهاد می‌کنم با توجه به اختیارات نهاد ریاست جمهوری، دبیرخانه احصای مشکلات خیران نهایی شود تا با جمع‌آوری پیشنهادات راهکارهای مناسب به امور آن‌ها در مسیر خدمت تسریع شود.

وی با تاکید بر نقش مؤثر حضور خیران پیشکسوت و جوانان خوش فکر در این زمینه گفت: با تمرکز بر مسائل خیران و تشکیل کارگروه‌های خاص می‌توان مشکلات آن‌ها را کاهش داد.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه باید با بررسی مدل مشارکت دولت و خیران، اصلاحاتی مناسب داشته باشیم تا با اصلاح موانع در فرآیندهای قانونی و آئین نامه‌ای مسیر حرکت خیران را هموارتر کنیم، افزود: به عنوان مثال در همین زمینه شاید به این نتیجه برسیم که دولت در امر مدرسه‌سازی با خیران مشارکت نکند و مشارکت در حوزه سلامت و بیمارستان‌سازی پررنگ‌تر باشد.

وی با بیان اینکه اغلب کارهای خیران در حوزه عمرانی و ساخت و ساز منطبق با روحیه و فرهنگ و حال و احوال ایران و تاریخ کشورمان است خاطرنشان کرد: لازم است کارگروه تخصصی کارهای خیران را در این زمینه رتبه‌بندی کند.

منصوری با تاکید بر رفع مشکلات مالیاتی خیران، ادامه داد: خواهان حمایت سازمان امور مالیاتی از خیران با تأیید کمیته ناظر بر اقدامات آن‌ها هستیم.

وی با اشاره به برخی اقدامات خیران ایرانی در خارج از کشور، آن‌ها را الگویی مناسب برای داخل کشور دانست و اضافه کرد: لازم است فرآیند اعطای مجوز فعالیت خیران اصلاح و تسریع شود به صورتی که حداکثر ظرف مدت یک ماه مجوز فعالیت آن‌ها صادر شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و رئیس جمهور درباره موضوع برقی‌کردن پروژه راه‌آهن تهران - مشهد، گفت: می‌توانیم برخی اقدامات و پروژه‌های زیارتی را بعد از بخش‌بندی به خیران معرفی کنیم.

کد خبر 661473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.