چه ارتباطی بین چاقی و توانایی شناختی وجود دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که چاقی و شاخص توده بدنی (BMI) بالا باعث ضعیف شدن توانایی شناختی افراد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده که چاقی و اضافه وزن که افراد زیادی درگیر آن هستند عامل خطر بیماری‌های مختلف مانند دیابت، بیماری‌های قلبی‌عروقی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، سرطان و آرتروز است.

گروهی از محققان انگلیسی به منظور بررسی ارتباط بین چاقی و توانایی شناختی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی مربوط به ۱۲ هزار و ۲۵۰ خواهروبرادر از پنج‌هزار و ۶۰۲ خانوار را تجزیه و تحلیل کردند، این افراد از سن نوجوانی تا ۶۲ سالگی تحت نظر بودند.

پژوهشگران در این مطالعه عواملی مانند ژنتیک، طبقه اجتماعی و اقتصادی والدین و رژیم غذایی مصرفی افراد شرکت‌کننده در مطالعه را در نظر گرفتند. علاوه بر این، توانایی شناختی و شاخص توده بدنی (BMI) آن‌ها به صورت خاص ارزیابی شد.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر ممکن است باعث بروز اختلالات در عملکرد شناختی شود. علاوه بر این، محققان با انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند افرادی با توانایی شناختی بالاتر که موقعیت اجتماعی اقتصادی بالاتری نیز دارند، انتخابات سالم‌تری در زمینه رژیم غذایی دارند، متعاقباً این افراد کمتر دچار چاقی و افزایش وزن می‌شوند. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که یک ارتباط دو طرفه بین چاقی و توانایی شناختی وجود دارد و فقط یکی از آن‌ها خطر بروز دیگری را افزایش نمی‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS Medicine منتشر شده است.

کد خبر 655741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.