یاسوج همچنان رکوردار آلودگی هوا در کشور است / پاک‌ترین هوا سهم شهر اردبیل شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد؛ امروز هوای دو شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و تعداد ۱۹ شهر در وضعیت سالم و پاک قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _یکشنبه سی‌ام اردیبهشت_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، شرایط کیفی هوا امروز در هیچیک از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار ندارد، در حالی که روز گذشته شهر اهواز در چنین موقعیتی بود.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهر یاسوج ۲۰۷ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) ثبت شده است، به طوری که روز گذشته نیز موقعیت این استان بر مدار ناسالم (بنفش) قرار داشت.

قابل توجه است که دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در هیچکدام از شهرها در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد، در حالی که روز گذشته شهر بوشهر در شرایط هوای آلوده (قرمز) ثبت شد.

بنابراین امروز شاخص کیفی هوای شهر بوشهر با شاخص ۱۰۷ در وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) قرار دارد، به طوری که روز گذشته هیچ‌کدام از شهرها بر مدار ناسالم (نارنجی) قرار نداشتند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۶۰، کرج با شاخص ۴۵، تهران با شاخص ۶۰، اهواز با شاخص ۸۴، زنجان با شاخص ۵۵، قم با شاخص ۵۹، کرمان با شاخص ۷۲، کرمانشاه با شاخص ۶۱، اراک با شاخص ۶۸ و یزد با شاخص ۵۷، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته، بیست‌ونهم اردیبهشت شهرهای اصفهان، کرج، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، زاهدان، قم، کرمان، کرمانشاه، اراک و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

براساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۳۵، ارومیه با شاخص ۳۲، اردبیل با شاخص ۲۲، بیرجند با شاخص ۳۷، مشهد با شاخص ۲۶، بجنورد با شاخص ۳۳، سمنان با شاخص ۴۵، سنندج با شاخص ۴۸ و همدان با شاخص ۴۹، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، ایلام، بجنورد، سنندج و همدان، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای ایلام، شهرکرد، زاهدان، شیراز، قزوین، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته نیز شهرهای شهرکرد، شیراز، قزوین، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و ناسالم (نارنجی) ثبت نشدند، اما یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۰ شهر سالم (زرد)، شمار ۹ شهر پاک (سبز) و تعداد ۱۰ شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، یک شهر ناسالم (قرمز)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و هشت شهر بدون داده ثبت بودند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 754868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.