حفاظت از بناهای تاریخی در شب چهارشنبه‌سوری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: تمام یگان‌های حفاظت اداره کل میراث فرهنگی در شب چهارشنبه‌سوری، آماده‌باش هستند؛ همچنین در تمام بناهای تاریخی جامع زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، حداقل دو نیرو از این یگان حضور دارند.

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پدیده «وندالیست» آثار تاریخی در کشور به‌ویژه استان و شهر اصفهان طی سال‌های اخیر به حداقل رسیده است. آخرین باری که ترقه‌پرانی در بناهای تاریخی اصفهان زیر نظر اداره میراث فرهنگی استان صورت گرفت، اسفندماه سال گذشته بود که در کمتر از یک هفته با عوامل این اقدام برخورد قضائی صورت گرفت.

وی افزود: یکی از عوامل مهمی که باعث شده پدیده وندالیست آثار تاریخی در کشور کاهش چشمگیری داشته باشد، فرهنگ‌سازی به‌ویژه پرداختن رسانه‌ها به این موضوع بوده است، در کنار این عامل مهم، توسعه گردشگری شهری نیز عامل مهم دیگری در کاهش این پدیده مخرب بوده است به‌نوعی این دو عامل مهم موجب شده که مردم بیش از پیش به اهمیت بناهای تاریخی و حفظ این بناها برای آیندگان، احساس مسئولیت داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با بیان اینکه شناخت مردم از بناهای تاریخی طی یک دهه گذشته ارتقای چشمگیری داشته است، تصریح کرد: انتقاد رسانه‌های نه‌تنها تهدید نیست بلکه یک فرصت است، به‌ویژه که این انتقادها در حوزه میراث فرهنگی و حفظ بناهای تاریخی باشد، زیرا مجموعه میراث فرهنگی اعتقاد دارد مالکان اصلی بناهای تاریخی، مردم هستند.

وی گفت: اعتقاد من این است که فرهنگ‌سازی درباره بناهای تاریخی به ویژه مکان‌هایی که در اختیار میراث فرهنگی استان نیستند همچون پل‌های تاریخی اصفهان، می‌تواند اثربخش‌تر از اقدامات سلبی و انتظامی باشد و این فرهنگ‌سازی کمک تمام نهادهای فرهنگی شهر و استان را می‌طلبد.

ایزدی با اشاره به اقدامات این اداره کل برای جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی در شب چهارشنبه‌سوری، گفت: تمام یگان‌های حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، امشب آماده‌باش هستند و در همه بناهای تاریخی جامع زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، حداقل دونیرو یگان حفاظت محیط در آن آماده‌باش هستند که هیچ تخریبی در شب چهارشنبه‌سوری برای این مکان‌ها اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: بناهای تاریخی که زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی نیستند همچون پل‌های تاریخی اصفهان، با هماهنگی نیروی انتظامی، شهرداری‌های هر شهر و یگان‌های حفاظت اداره کل میراث فرهنگی در این شب موردحفاظت ویژه قرار می‌گیرند تا این بناها از تخریب‌های احتمالی حفاظت شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان افزود: مردم می‌توانند گزارش‌های تخریب بناهای تاریخی را به شماره ۳۲۲۴۱۱۶۰ که متعلق به یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان است، گزارش دهند.

کد خبر 647775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.