۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۳
وکالت معاضدتی چیست؟

رئیس کانون وکلای استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: تلاش می‌شود وکالت به سمت تخصصی‌شدن پیش رود.

تقی مبینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ارتقای سطح علمی و عملی وکلا از وظایف کانون وکلا است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود وکالت به سمت تخصصی شدن پیش رود، افزود: این برنامه در سطح کشور دنبال و در چهارمحال‌وبختیاری نیز به تبع پیگیری می‌شود؛ اگر وکالت‌ها تخصصی شود برای مردم مفید است و مراجع قضائی و رسیدگی‌کننده از وکلایی با تخصص بیشتر بهره خواهند برد.

رئیس کانون وکلای استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: درحال‌حاضر زمانی که شهروند به وکیلی مراجعه می‌کند که موضوع در تخصص او نیست طبق قانون وکیل می‌تواند پرونده او را به عهده گیرد، اما اگر وکلا تخصصی شوند موکل می‌داند دانش این وکیل در امر مورد نظر او از همه بیشتر است و با نبود دانش و کمی تخصص روبه‌رو نیست؛ در این راستا باید زیرساخت‌ها فراهم شود، مردم هنوز عادت نکردند و وکلا نیز به دلیل اینکه کار برایشان کم است چندان تمایلی نشان نمی‌دهند، اما می‌خواهیم این برنامه را در یک بازه زمانی بلندمدت انجام دهیم و به طور جدی پیگیر هستیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف کانون‌ها ارائه کمک‌ها و مشاوره‌ها به موکل‌هایی است که بضاعت مالی ندارند؛ به کرات می‌بینیم مردم تمایل دارند از وکیل بهره برند، اما توانایی مالی ندارند، در این شرایط قانون به مردم و کانون‌های وکلا اجازه می‌دهد که در مواردی که بضاعت نداشتن افراد احراز می‌شود، وکیل معاضدتی برای آن‌ها گرفته شود.

مبینی تصریح کرد: وکیل معاضدتی در مواقعی که مردم توان مالی کافی ندارند در کنار آن‌هاست و پرونده‌های مردم را رایگان انجام می‌دهد؛ در قانون گفته شده دستمزد این وکیل را آخر سال وزارت دادگستری در بودجه سال بعد خواهد دید که وزرات دادگستری نیز همه ساله این پیشنهاد را می‌دهد، اما دولت تاکنون تصویب نکرده یا اگر هزینه‌ای برای این امر داده شده، بسیار ناچیز بوده است.

وی تاکید کرد: در مدت ۱۰ سال تأسیس کانون وکلای چهارمحال‌وبختیاری حداقل سالانه یک هزار پرونده معاضدتی برای مردم استان داشتیم که به صورت کتبی یا مشاوره‌های شفاهی از آن بهره‌مند شدند.

رئیس کانون وکلای استان چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: این پرونده‌ها به نوبت بین وکلا تقسیم می‌شود و هر وکیل در هر سال باید سه پرونده معاضدتی را قبول کند که توسط کانون وکلا به آن‌ها ارجاع داده می‌شود که وکلا بدون چشمداشت این امر را انجام دادند.

کد خبر 643700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.