وقوع تندبادهای لحظه‌ای و گردوخاک در اصفهان/ هوا ۵ درجه سردتر می‌شود

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به گذر تدریجی سامانه ناپایدار از وزش باد به نسبت شدید و تندباد لحظه‌ای و در برخی نواحی مستعد شرقی احتمال گردوخاک محلی و در مناطق شمالی و شرقی استان بارش رگبار بهاری و احتمال تگرگ خبر داد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر گذر تدریجی سامانه ناپایدار طی امروز تا اواسط فردا از استان است.

وی افزود: بر این اساس تا بعدازظهر پنجشنبه وضعیت جوی به صورت قسمتی ابری، گاهی افزایش ابر، وزش باد به نسبت شدید و تندباد لحظه‌ای و در برخی نواحی مستعد شرقی احتمال گردوخاک محلی و در مناطق شمالی و شرقی استان بارش رگبار بهاری و احتمال تگرگ انتظار می‌رود.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: مخاطرات ناشی از فعالیت این سامانه به ویژه با وزش باد شدید، طی هشدار زرد هواشناسی از اواسط فردا تا اوایل هفته آینده همراه است و آسمان در بیشتر مناطق به صورت صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد خواهد بود.

وی تصریح کرد: تنش دمایی همراه با کاهش دما برای بامداد روز پنجشنبه به ویژه در مناطق سردسیر، ارتفاعات غربی و باغات در نواحی غربی استان پیش‌بینی می‌شود.

امینی درباره صدور هشدار زرد هواشناسی با ورود سامانه ناپایدار همرفتی، رطوبت اندک و اوج فعالیت همراه با وزش باد از بعدازظهر روز دوشنبه هفدهم اردیبهشت تا اواخر امروز در استان، تصریح کرد: فعالیت این سامانه با وزش باد به نسبت شدید تا شدید، طوفان لحظه‌ای، بارش رگبار بهاری، مه آلودگی در اواخر وقت و اوایل روز بارش موقت تگرگ در نواحی مستعد، رعدوبرق و صاعقه مورد انتظار است.

وی گفت: طی این مدت تمام مناطق استان به ویژه اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، اسلام‌آباد موگویی، انارک، بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، فرودگاه اصفهان، خمینی‌شهر، خوانسار، خوروبیابانک، شاهین‌شهر و میمه، فریدن (داران)، دهاقان، لنجان، زواره، نائین، نجف‌آباد، مورچه خورت، نطنز، گلپایگان، کوهپایه، کبوترآباد، کاشان، دهق، شهرضا، فلاورجان، مبارکه، مهاباد، نائین و ورزنه تحت تأثیر سامانه است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان اظهار کرد: احتمال سقوط از ارتفاع و قطع درختان فرسوده، احتمال ریزش ساختمان‌های سست، خسارت سازه‌های موقت و صنایع کشاورزی، کاهش دید و اختلال در تردد شهری و روستایی، جاری شدن رواناب و اختلال در تردد در سطح جاده‌ها و معابر شهری، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها از مخاطرات این سامانه است.

وی ادامه داد: احتیاط در سفرهای بین شهری، نداشتن توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، خودداری از عبور یا توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌های فصلی، ممنوعیت فعالیت‌های کوهنوردی و گردشگری، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، نداشتن اتراق در زیر ساختمان‌های نیمه ساز و درختان فرسوده، تمهیدات لازم جهت حفظ صنعت کشاورزی و دامداری توصیه می‌شود.

امینی با بیان اینکه کمینه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان سه تا پنج درجه کاهش خواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به درجه ۲۶ سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به هشت درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: چوپانان با دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد و فریدونشهر با دمای سه درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 751791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.