پذیرش ۲۰۰ پرونده معاضدتی در ماه/ کانون‌های وکلا نهاد خودانتظام هستند

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: اگر وکیل استقلال نداشته باشد، نقش کم‌رنگی در دادرسی عادلانه خواهد داشت، به همین دلیل استقلال وکیل تضمینی برای حفظ حقوق مردم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین ادیب امروز _چهارشنبه سوم اسفندماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری برگزار شد، اظهار کرد: شناخت مردم از نهاد وکالت با تشکیل چنین جلساتی بیشتر خواهد شد، ۷۰ سال قبل در هفتم اسفندماه لایحه قانونی مربوط به استقلال کانون وکلا به تصویب مجلس وقت رسید.

وی افزود: لایحه قانونی استقلال کانون وکلا در آن زمان با حمایت بزرگانی مانند دکتر مصدق به تصویب رسید و از آن زمان، نهاد وکالت را یک نهاد مدنی مستقل در جامعه می‌دانیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: اگر چنین روزی به‌عنوان روز وکیل معرفی شده، برای پاسداشت مقام وکالت و برای تکریم انسان‌هایی است که متولی دفاع از حقوق مردم جامعه هستند.

وی ادامه داد: استقلال نهاد وکالت تنها یک امتیاز صنفی نیست، بلکه یکی از حقوق اساسی ملت بوده و حساسیت اصلی این است که اگر وکیل استقلال نداشته باشد، نقش کم‌رنگی در دادرسی عادلانه خواهد داشت، به همین دلیل استقلال وکیل تضمینی برای حفظ حقوق مردم است.

ادیب با بیان اینکه کانون‌های وکلا نسبت به استقلال کانون‌ها حساسیت ویژه‌ای دارند، خاطرنشان کرد: در واقع استقلال وکلا همسان و هم‌جنس استقلال قضات است، مافوق یک قاضی و وکلا تنها قانون است.

وی با بیان اینکه تنها قانون بر وکیل سلطه دارد، افزود: استقلال وکیل به این معنا نیست که هر کاری بدون نظارت‌های قانونی صورت گیرد، کانون‌های وکلا نهاد خودانتظام هستند و تمام شیوه‌های نظارت بر وکلا در مراجع انتظامی داخلی کانون‌های وکلا صورت می‌گیرد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان ادامه داد: این مسئله به این معنا نیست که نظارت بیرونی را برنتابیم، بلکه نظارت قانون با رعایت حقوق اساسی افراد را نیز قبول داریم.

وی اضافه کرد: هر ساله این روز بزرگ را پاس می‌داریم که حقوق اساسی مردم با آن حفظ می‌شود و وکلا هم باید احساس استقلال و حمایت دستگاه وکالتی را نسبت خود داشته باشند و هیچگاه احساس نکنند که به واسطه دفاع از پرونده‌ای پروانه آن‌ها باطل می‌شود یا نگران برخورد قضائی برای قبول یک پرونده باشند.

ادیب با بیان اینکه نتیجه حمایت از کانون وکلا، حفظ حق دفاع و دادرسی عادلانه خواهد بود، گفت: هفتم اسفند روز وکیل نام‌گذاری شده و برای هر روز این هفته برنامه‌ای درنظر گرفتیم که از جمله آن‌ها مراجعه وکلا به مدارس برای آشنایی دانش‌آموزان با مباحث حقوقی و رشته حقوق بوده است.

وی تصریح کرد: با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت وکلای در مدارس حضور یافتند و شاخه‌های رشته حقوق را توضیح دادند و علاوه بر مراحل تحصیلی مراحل کاری را نیز مطرح کردند.

سال گذشته تا آخر بهمن‌ماه نزدیک به ۶۰۰ پرونده تخلفات نسبت به وکلا داشتیم

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان اظهار کرد: یک روز هم دیدار با مقامات قضائی را در برنامه داریم و مسائل و دغدغه‌های وکالت و قضائی در این جلسه عنوان می‌شود.

وی در خصوص دیگر برنامه‌های این هفته، گفت: ارتباط نیروی انتظامی با وکلا، مسائل شهری و مذاکره با شهرداری از برنامه‌های ما در این هفته است؛ جشن استقلال هم ۹ اسفند برگزار می‌شود. همچنین با توجه به خود التزام بودن کانون وکلا، دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری داریم که چنانچه شکایتی دریافت شد، پرونده‌های آن‌ها رسیدگی می‌شود، سال گذشته تا آخر بهمن‌ماه نزدیک به ۶۰۰ پرونده تخلفات نسبت به وکلا داشتیم که در دادسرای ویژه رسیدگی شده است.

ادیب با اشاره به افزایش جمعیت وکلا، گفت: با مقررات جدید هرسال تعدادی از وکلا اضافه می‌شوند، ۲۳۵ کارآموز فعال داریم که ۴۱۱ نفر نیز به تازگی پذیرفته شده‌اند و تعداد زیادی به کارآموزهای ما اضافه می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین شکایت از حضور نداشتن وکیل در دادگاه بوده است، افزود: دو شعبه شورای حل اختلاف داریم که اختلافات مالی را رفع می‌کنند و سعی می‌شود توافقی ایجاد شود، اما اگر سازش ایجاد نشود، پرونده به دادسرا ارجاع داده خواهد شد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: ۵۳۱ پرونده مختومه در زمینه اختلافات مالی داشتیم که از این تعداد برای ۳۰۶ پرونده قرار منع تعقیب صادر شده و ۲۰۲ پرونده کیفرخواست خورده است و تخلف رد محرز دانسته‌اند و ۲۳ پرونده نیز عدم صلاحیت صادر شده است.

آمار پرونده معاضدتی نزدیک به ۲۰۰ پرونده در هر ماه است

وی تصریح کرد: در مواردی برخی وکلا حدود دو سال محرومیت از شغل وکالت گرفتند و برای برخی ابطال پروانه وکالت و پروانه کارآموز انجام شد و حتی برخی تنزل درجه یافتند، در سال جاری حدود ۳۵۰۰ پرونده تسخیری داشتیم که تعداد پرونده‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

ادیب با بیان اینکه آمار پرونده معاضدتی نزدیک به ۲۰۰ پرونده در ماه است، خاطرنشان کرد: در مجموع یک هزار پرونده معاضدتی در یک سال گذشته داشته‌ایم که به وکلا ارجاع داده شده است. در پرونده‌های تسخیری هیچ حق‌الوکاله‌ای دریافت نمی‌شود، در پرونده‌های معاضدتی قرارداد بسته می‌شود و اگر موکل در پرونده موفق شد به حقوق قانونی‌اش برسد، بر اساس آن قرارداد عمل می‌شود.

وی اظهار کرد: آئین‌نامه‌ای به عنوان تعرفه حق‌الوکاله داریم و مبلغ وکالت بر اساس این آئین‌نامه است که توسط کانون‌ها پیشنهاد می‌شود و رئیس قوه قضائیه آن را تعیین می‌کند، در آئین‌نامه پیش‌بینی شده است که اگر توافق‌نامه‌‎ای وجود نداشته باشد، بر اساس آئین‌نامه موجود به این موضوع ورود می‌شود؛ در پرونده‌های سنگین ممکن است به وکلای خاصی مراجعه شود و وکلایی که تجربه کافی ندارند نتوانند دفاع کنند، موکل بر اساس تحقیقی که می‌کند، وکیل را انتخاب کرده و قراردادی منعقد می‌کنند که باید بر آن پایدار باشند، اما اگر قرارداد تنظیم نشد، بر اساس آئین‌نامه ورود می‌کنند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه هر وکیلی مکلف است در سال سه پرونده تسخیری را برعهده گیرد، افزود: سیستمی برای ارجاع وجود دارد که وکلا در آن سیستم براساس حروف الفبا هستند، نیروهایی برای مؤسسه معاضدتی گرفتیم که حداقل هرکدام پنج سال سابقه وکالتی داشته باشند و حتی افرادی با سابقه ۲۰ سال قضاوت و وکالت نیز در این زمینه فعالیت دارند.

وی با اشاره به دغدغه‌های کانون وکلا در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی، گفت: کانون‌ها اگر بخواهند به پرونده‌ای ورود کنند، باید درخواستی وجود داشته باشد، همچنین برای ورود به هر مسئله‌ای نیز نیاز به یک پرونده است و اگر مراجعه و درخواست یا پرونده‌ای نباشد، ورود وکیل معنا ندارد.

از موازی‌کاری‌ها پیشگیری شود

ادیب در رابطه با مسئولیت اجتماعی کانون وکلا، افزود: کانون وکلا یک نهاد مدنی است که در خصوص موارد مختلف اعلام نظر می‌کند، اما برای ورود به مسائل باید پرونده‌ای باشد تا بتوانند درباره آن موضوع ورود کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های صنفی و مدنی، گفت: در ارتباط با مسائل قانونی می‌توانیم با نمایندگان مجلس جلساتی داشته باشیم، روشنگری‌هایی انجام دهیم و وکلا می‌توانند در خصوص طرح‌هایی که هنوز قانون نشده اظهار نظر کرده، ایرادات لوایح را بررسی کنند و مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه از طریق آزمون ۴۱۱ نفر پذیرفته شده‌اند، گفت: برای این افراد پرونده تشکیل و تقاضای آن‌ها در حال بررسی است و استعلام‌های مورد نیاز در حال دریافت است؛ با توجه به پاسخ استعلام اگر منعی برای فعالیت افراد پذیرفته‌شده نباشد، کارآموزی آن‌ها آغاز خواهد شد.

وی در خصوص توزیع نیروها، اظهار کرد: در کانون وکلا، کمیسیون نقل و انتقالات داریم که میزان نیاز به وکلا در شهرستان‌های مختلف مشخص می‌شود و اشخاص بر اساس رتبه‌ای که در پایان دوره کسب کردند، محل فعالیت‌شان را انتخاب می‌کنند و پس از پایان کارآموزی مشغول به کار می‌شوند.

ادیب در خصوص مرکز وکلا و مشاوران قوه قضائیه گفت: این مرکز قرار بود در مدت محدودی برای جذب وکیل اقدام کند، اما فعالیت آن ادامه پیدا کرد؛ این موضوع به نوعی موازی‌کاری است، لذا با وکلایی که از این مراکز طبق ماده ۱۸۷ پروانه کسب کردند، مشکلی نداریم، مسئله تنها پیشگیری از موازی‌کاری‌ها است.

وی افزود: جایگاه وکلا حائز اهمیت است و هر فردی که دارای پرونده وکالت است، برای ورود به پرونده‌های قضائی صالح است. با یک پرس‌وجوی ساده از دادگاه متوجه می‌شویم که در پرونده‌های موجود بسیاری از افراد اطلاع چندانی از مباحث قانونی ندارند، ضرورت حضور وکیل نه تنها در دفاتر ازدواج و طلاق بلکه برای قراردادهای خرید و فروش نیز احساس می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال جاری در هیئت مدیره دوره دوازدهم، بحث وکالت تخصصی در کانون اصفهان کلید خورد و اولین کانونی که گواهی ارائه کرد کانون اصفهان بود، در این راستا فراخوان دادیم و بر اساس شرایطی از جمله سابقه وکلا، مدرک، سابقه فعالیت در سازمان‌ها و نهادها و ادارات، نوع پرونده‌ها و تخصص، افراد را به رشته‌های مختلف تقسیم کردیم و ۳۱ رشته مختلف را اعلام کردیم تا وکلا تقاضای صدور گواهی تخصصی در رشته مربوطه را بدهند.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیونی نیز تشکیل شد که تقاضای وکلا را دریافت می‌کند و موارد بررسی می‌شود و اگر شرایط لازم را داشتند، تخصص آن‌ها از جمله حوزه خانواده، املاک و امور ثبتی اعلام می‌شود که با این کار مردم نیز می‌توانند انتخاب بهتری داشته باشند.

کد خبر 642998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.