تاثیر ورزش کردن و فعالیت‌های فیزیکی بر عملکرد و تصمیم‌گیری صحیح افراد

دکترای روان‌شناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور با اشاره به تاثیر ورزش در زندگی افراد گفت: می‌توان اعتقاد داشت که ورزش در زندگی امروز تنها یک فعالیت جسمی ساده نیست، بلکه قابلیت‌های پیچیده مغز در امور مختلف از جمله هماهنگی، چالاکی و سریع بودن، درست عمل کردن و درست تصمیم گرفتن را تقویت می‌کند.

حسین روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت فعالیت فیزیکی و تاثیر ورزش در زندگی افراد اظهار کرد: ورزش به تمام گونه‌های فعالیت فیزیکی بدن گفته می‌شود که افراد می‌توانند به صورت منظم و سازمان‌یافته انجام دهند یا گاهی در این فعالیت‌ها شرکت کنند و از آن برای تناسب اندام یا سرگرمی و تفریح بهره ببرند، همچنین گاهی بعضی فعالیت‌های غیرفیزیکی نیز تحت عنوان ورزش شناخته می‌شود.

وی افزود: از اثرات ورزش می‌توان به پیشگیری از افسردگی و بالا بردن روحیه عمومی فرد اشاره کرد؛ حین انجام فعالیت بدنی، تولید نوعی ماده شیمیایی از بدن به نام سروتونین بیشتر می‌شود و باید توجه داشت که کاهش سروتونین در بدن با افسردگی مرتبط است و داروهای ضدافسردگی نیز به منظور افزایش این ماده در بدن عمل می‌کنند.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه در میان افرادی که به‌طور مرتب ورزش می‌کنند، به‌ندرت می‌توان شخص افسرده‌ای را یافت، تصریح کرد: با ورزش کردن تولید اندورفین‌، اپی‌نفرین و سیتوکین‌ها نیز افزایش می‌یابد و این مواد به صورت طبیعی، موجب بالا بردن سطح هوشیاری و روحیه عمومی فرد می‌شود و انرژی بیشتری را برای انجام فعالیت‌های روزمره زندگی به فرد عطا می‌کند.

روزبهانی با اشاره به اینکه تاثیر ورزش را در زندگی خانوادگی، اجتماعی و شغلی افراد نمی‌توان نادیده گرفت، ادامه داد: یک فرد ورزشکار، با تنبلی و کسالت بیگانه است و علاوه بر داشتن تناسب اندام از روحیه‌ای بالا و شاداب نیز برخوردار خواهد بود و این موضوع، موفقیت وی را در ارتباطات روزمره، خانوادگی، اجتماعی یا ارتباطات محیط کار تضمین می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده یک فرد سالم و تندرست از موقعیت و پیشرفت شغلی بهتری نسبت به افراد چاق و کم‌تحرک برخوردار خواهد بود، گفت: پیشگیری از ابتلا به آلودگی‌های اجتماعی از دیگر مزایای ورزش به‌شمار می‌رود، چرا که یک فرد سالم ورزشکار به‌طور قطع به‌صورت ناخودآگاه از مواد ناسالم دوری می‌کند، زیرا متوجه خواهد شد که با ورزش به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و مواد غیرسالم او را ضعیف می‌کند.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور اضافه کرد: در یک محیط ورزشی سالم، از آلودگی‌های اجتماعی کمتر اثری پیدا می‌شود و افراد ورزشکار با داشتن روحیه ورزشی از بسیاری ناهنجاری‌های دیگر اجتماعی که با خلق و خوی جوانمردی و ورزشکاری هم‌خوانی ندارد، پرهیز می‌کنند.

روزبهانی خاطرنشان کرد: می‌توان اعتقاد داشت که ورزش در زندگی امروز تنها یک فعالیت جسمی ساده نیست، بلکه قابلیت‌های پیچیده مغز در امور مختلف از جمله هماهنگی، چالاکی و سریع بودن، درست عمل کردن و درست تصمیم گرفتن را تقویت می‌کند.

کد خبر 749191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.