عواملی که باعث افزایش وزن می‌شود؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سریع غذا خوردن باعث افزایش کالری دریافتی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی به‌منظور بررسی عوامل تاثیرگذار بر افزایش وزن و چاقی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های جمع‌آوری شده از ۳۵ فرد را تجزیه و تحلیل کردند، این افراد بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن داشتند و در شش ماه گذشته نیز وزن ثابتی داشتند. شرکت‌کنندگان به مدت دو هفته از دو رژیم غذایی مختلف پیروی می‌کردند از آن‌ها خواسته شد به اندازه دلخواه خود غذا مصرف کنند.

محققان داده‌های مربوط به ۲۷۳۳ وعده غذایی که شامل چگالی انرژی غذا، محتوای پروتئین، سرعت غذا خوردن و درصد غذاهای بسیار خوش طعم مصرف شده را مورد ارزیابی قرار دادند و متوجه شدند که چگالی انرژی بالا، پروتئین بالای موجود در غذا، سرعت بالای غذا خوردن و درصد بالای غذاهای خوش طعم انرژی با افزایش کالری دریافتی در ارتباط است و خطر چاقی و اضافه وزن را افزایش می‌دهد.

به گفته پژوهشگران، چگالی انرژی به معنای مقدار کالری موجود در مقدار معینی از غذا است. هرچه چگالی انرژی یک ماده غذایی بیشتر باشد با مصرف آن کالری بیشتری دریافت می‌شود. برای نمونه، یک قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی تقریباً ۱۰۰ کالری دارد، در حالی که یک قاشق غذاخوری جو دوسر پخته دارای ۱۵ کالری است.

همچنین غذاهای بسیار خوش طعم نیز دارای انرژی متراکم هستند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده بیشتری دارند، بنابراین مصرف آن‌ها باعث افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن می‌شود. سرعت غذا خوردن نیز می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی در میزان کالری دریافتی ایجاد کند. معمولاً ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا سیگنال‌های سیری از معده به مغز برسد؛ بنابراین اگر فقط در عرض ۱۰ دقیقه یک وعده غذایی بزرگ مصرف کنید، مدتی طول می‌کشد تا نشانه‌های سیری پدیدار شود. بنابراین فرد تمایل دارد غذای بیشتری مصرف کند که در این صورت کالری بیشتری دریافت می‌شود و خطر چاقی افزایش پیدا می‌کند. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود.

کد خبر 639524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.