۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۶
پیام قدرت

رزمایش مشترک «ذوالفقار۱۴۰۱» ارتش جمهوری‌اسلامی از نخستین دقایق بامداد جمعه، نهم دی‌ماه با رمز مقدس «یا زهرا(س)» آغاز شد؛ رزمایشی سالانه که براساس تمرینات تقویمی و باهدف تقویت آموزش‌ها و آمادگی رزمی و همچنین اجرای برخی طرح‌های عملیاتی و اطلاعاتی در ارتقای امنیت منطقه انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران که از ۹ دی‌ماه آغاز شده بود سه روز بعد و با برگزاری رژه دریایی و هوایی به کار خود پایان داد.

این رزمایش در محدوده سه میلیون کیلومتر مربع در مناطق جنوب شرق، سواحل مکران، حد فاصل شرق تنگه هرمز تا نزدیکی بندر گواتر و دریای عمان تا مدار ۱۰ درجه در شمال اقیانوس هند برگزار شد و با شرکت بخشی از یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه نیروی زمینی، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای زیرسطحی، سطحی، پروازی و تکاوران نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده بمب‌افکن‌های راهبردی نیروی هوایی ارتش با شعار محوری «خودباوری، اقتدار، امنیت پایدار» اجرا شد.

گفت‌وگوی ایمنا با حمید محمدی، تحلیلگر مسائل نظامی درباره اهداف و دستاوردهای این رزمایش را در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین اهداف تعریف شده برای رزمایش ذوالفقار ۲ در چه محورهایی بود؟

رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش متشکل از همه نیروهای عمل کننده ارتش شامل نیروهای زمینی، هوایی، پدافند و نیروی دریایی است یعنی چند نیروی عمده ارتش بود.

این رزمایش از یک دیدگاه رزمایش سیستماتیک است زیرا در سال‌های پیاپی شاهد برگزاری آن در همه نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران هستیم و هدف آن نمایش توانمندی نیروهای مسلح و همچنین ایجاد هماهنگی بین نیروهای عمل کننده است البته اهداف ریزتر و کوچک‌تری نیز وجود دارد که یکی از آنها را می‌توان نمایش و رونمایی از تجهیزات تازه ساخته شده و جدید نیروهای مسلح نام برد، هدف دیگر آزمایش عملیاتی جنگنده‌ها و تسلیحات است اما رزمایش در بعد بین‌المللی و داخلی نیز دارای پیام‌هایی است که اشاره خواهد شد.

دلیل تمرکز بر سواحل جنوبی در محدوده عملیاتی این رزمایش را چه می‌دانید؟

رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ با شعار خودباوری و اقتدار شروع به کار کرد و در سواحل جنوبی کشور تا مدار ۱۰ درجه برگزار شد که برای نخستین بار بود رزمایش با این گستردگی و تا قسمت‌های داخل دریای عمان و اقیانوس هند را زیرمجموعه خود داشت.

در رزمایش‌ها اجرای برنامه‌های عملیاتی یک برنامه عادی است و ممکن است در ظاهر ساده به نظر بیاید اما هنگامی که نیروهای متفاوت با کاربری متفاوت بخواهند در عرصه نظامی با یکدیگر عملیاتی انجام دهند، مثلاً نیروی زمینی به همراه نیروی دریایی، نیروی پدافند در آن صحنه نبرد نیازمند تخصص خاصی است که نیازمند انجام یک برنامه عمقی و مطالعه شده است به عبارت دیگر در اتاق جنگ باید متفاوت از زمانی که یک نیرو به تنهایی عمل می‌کند، برنامه‌ریزی شود همچنین نکته دیگری که این رزمایش را از رزمایش‌های دیگر متفاوت می‌کند استفاده بی‌حد و حصر یا می‌توان گفت بیشترین رونمایی از تجهیزات جدید است که شاهد هستیم هم از تسلیحات ساحل به دریا و اژدرهای نیروی دریایی توسط این نیروها استفاده شد و رونمایی از موشک نصر و استفاده بسیار گسترده از پهپادهای کرار و آرش در این رزمایش نیز قابل توجه بود.

پیام اصلی رزمایش ذوالفقار بر چه محورهایی تمرکز داشت؟

همه رزمایش‌ها چند پیام مشترک دارند اما رزمایش‌ها به صورت خاص و بر اساس موقعیت زمانی و مکانی که در آن برگزار می‌شوند، برخی پیام‌های خاص نیز منتقل می‌کنند به همین دلیل این رزمایش دارای چند پیام عمومی بود از جمله نمایش اقتدار و توانمندی نیروهای مسلح و دیگری نمایش اینکه تحریم‌ها نتوانسته تأثیری بر نیروهای مسلح و اقتدار آنها بگذارد.

نکته دیگر این است که تسلیحاتی که در این رزمایش استفاده شد نمود بر لبه دانش حرکت کردن دانشمندان جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی و در حوزه نظامی بود همچنین پیام صلح برای دوستان و پیام هشدار برای تهدید کنندگان ما داشت. پیام دیگر این رزمایش این بود که ارتش جمهوری اسلامی بر اساس مأموریتی که قانون اساسی بر عهده آن گذاشته که حراست از کیان آبی، خاکی، سمائی و فضایی جمهوری اسلامی است، در حال انجام وظیفه خود به بهترین شکل است.

از سوی دیگر در این برهه زمانی یکی از پیام‌های عمومی رزمایش هماهنگی بین نیروهای عمل کننده با مأموریت‌های متفاوت بود زیرا مأموریت نیروی دریایی با نیروی زمینی و هوایی هم تجهیزات و هم نیروها متفاوت است اما هنگامی که در یک عرصه عمل قرار می‌گیرند و با هماهنگی اقدام می‌کنند، نمود هماهنگی و بر لبه دانش حرکت کردن، مدیریت و علم جنگ و فن نبرد است همه اینها را می‌توان پیام‌های عمومی این رزمایش برشمرد اما برخی پیام‌های خاص رزمایش را می‌توان در بعد مکانی و زمانی مطرح کرد.

در بعد زمانی باید به این نکته توجه کرد که در اسرائیل کابینه جدیدی سر کار آمده که مهم‌ترین هدف خود را جلوگیری از قدرت یافتن و توانمندشدن ایران اعلام کرده است.

اجرای این رزمایش از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از تشکیل نیم بند کابینه اسرائیل نمود قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است و پیام سیاسی با کشورهای دیگر مبادله می‌کند.

یکی از اهدافی که به شکل ماکتی مورد هدف قرار گرفت را می‌توان به پایگاه یکی از دشمنان ما تطبیق داد.

یکی از حوزه‌های مهم تنگه‌ها و دریا در دوردست است که اکنون می‌توانیم اثبات کنیم اگر مورد تهدید قرار بگیریم به راحتی می‌توانیم پایگاه‌های این چنینی را نابود کنیم.

آیا اغتشاشات اخیر تأثیری بر زمان و مکان برگزاری رزمایش ارتش داشت؟

پس از اتفاقات و اغتشاشات اخیر و صحبت‌هایی که برخی از سلبریتی‌ها درباره ارتش جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، البته ارتش جمهوری اسلامی ایران این یاوه‌گویی‌ها را در حد و اندازه‌ای نمی‌بیند که بخواهد به این عظمت به آن پاسخ دهد زیرا یک مجموعه فرا قوه‌ای است و هدف خود را دفاع از تمام این مردم می‌داند اما پس از اتفاقاتی که رخ داد و یاوه‌گویی‌های اپوزیسیون در خارج از کشور پیرامون ارتش که البته اطمینان داریم دامن ارتش با این صحبت‌ها آلوده نخواهد شد، این رزمایش را انجام داد تا با اقتدار به همه کسانی که احساس می‌کردند ارتش جمهوری اسلامی ایران شاید اقدام دیگری انجام دهد بر همه این یاوه گویی‌ها مهر بطلانی بزند و باطل‌السحری برای تقویت دوستان و دلسوزان نظام و تهدیدی برای دشمنان از سطح خرد تا کلان باشد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که شاهد برخی تحرکات در این کشورهای همسایه و انجام رزمایش‌هایی بودیم که رزمایش ذوالفقار نیز می‌تواند پاسخی به این رزمایش‌ها در اطراف کشور ما باشد که در راستای منافع ما اقدام نکنند و نکته آخر اینکه در سطح بین‌المللی و مقوله گذار نظمی از نظم تک قطبی به نظم چند قطبی که نظم از غرب به شرق انتقال می‌یابد، تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه یک موقعیت بسیار استراتژیک است که در آینده تبادلات کالا می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند زیرا بخش مهمی از نظم آینده اقتصادی است اما همچنان قدرت نظامی برای نمایش جایگاه کشورها در نظم جدید حرف اول را می‌زند و ما با شعار خوباوری، اقتدار و امنیت پایدار که شعار این رزمایش است می‌توانیم جایگاه خود را در نظم جدیدی که در حال شکل‌گیری است قوت بخشیم و این جایگاه را به کشورهایی که خواستار استفاده از این مسیر برای تردد کالاهای خود هستند، ثابت کنیم.

به همین دلیل مرزهای آبی جنوب کشور برای رزمایش اقتدار ارتش انتخاب شد؟

بله باید این موضوع پذیرفته شده را بپذیریم که دریا یک منطقه راهبردی است زیرا بیش از ۹۵ درصد صادرات، واردات و حمل کالا به وسیله دریا انجام می‌شود همچنین در زمینه انرژی، منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز که تحت عنوان هارتلند خاور میانه مفهومی شناخته می‌شود در اختیار ما قرار داد و می‌توانیم بر آن حکمرانی کنیم.

این منطقه که شاهراه حیاتی اقتصادی و انرژیکی دنیا است یک منطقه ژئوپلیتیک و ژئو استراتژیک نیز به شمار می‌آید و عملکرد ما در این حوزه تا مدار ۱۰ درجه نشان‌دهنده اقتدار بر تجارت کالا و انرژی است و به نظر می‌رسد ما در آینده تهدیدهای بیشتری را از مسیر دریایی خواهیم داشت. حضور در دریاها و مناطق دور دست دریایی نیز همواره یک مزیت نسبی و نقطه برتری برای همه کشورها بوده و اقدام ما در این منطقه به نوعی نشان‌دهنده اقتدار در دریا است.

آیا تجهیزات نظامی مورد استفاده در این رزمایش نیز قابل توجه بود؟

استفاده از اژدری که از هلیکوپتر شلیک شود برای نخستین بار در ایم رزمایش انجام شد، اژدر میعاد نیز قبلاً رونمایی شده بود اما اکنون و در یک رزمایش واقعی مورد استفاده عملی قرار گرفت از اینها مهم‌تر هماهنگی بین نیروهای عمل کننده دریایی، هوایی، پدافند و زمینی برای نخستین بار صورت گرفت.

حمل و نقل تانک به وسیله هاورکرافت و ناوچه‌های نیروی دریایی نیز برای نخستین بار صورت گرفت و همه اینها دارای این پیام است که از رودخانه و دریا خزر در شمال کشور تا خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز در جنوب تحت پوشش اقتدار قرار دارد.

به نظر شما این رزمایش پیام خود را به خوبی منتقل کرد؟

بله ماهیت وجودی رزمایش ایجاد بازدارندگی از یک سو و ارتقا آموزش نیروهای عمل کننده از سوی دیگر است یعنی نیروهای عمل کننده را در یک وضعیت شبه واقعی و شبیه میدان جنگ قرار می‌دهیم و از گلوله‌ها و مهمات جنگی استفاده می‌کنیم.

کارکرد اصلی رزمایش‌ها ایجاد امید برای دوستان و رعب و وحشت برای دشمنان است همچنان که این رزمایش به خوبی توانسته برای دشمنان و هم دوستان ما چه در منطقه و چه در عرصه بین‌المللی پیام خود را ارسال کند البته از زبان معاون هماهنگ‌کننده ارتش، سخنگوی ارتش و سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح شنیدیم که هدف این رزمایش ائتلای امنیت منطقه، بر مبنای حضور و مشارکت کشورهای منطقه است و نیازی به حضور نیروهای فرا منطقه‌ای در منطقه نیستیم زیرا کشوری مثل جمهوری اسلامی تا مدار ۱۰ درجه را به راحتی می‌تواند پوشش دهد.

کد خبر 631248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.