آمار شهدای غزه به بیش از ۳۵ هزار نفر رسید

دبیرکل سازمان ملل در پی به شهادت رسیدن بیش از ۳۵ هزار فلسطینی از ماه اکتبر تاکنون، در تازه‌ترین اظهارات خود خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از الجزیره، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در پی به شهادت رسیدن بیش از ۳۵ هزار فلسطینی از ماه اکتبر تاکنون، در تازه‌ترین اظهارات خود خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه شد.

گوترش در یک سخنرانی ویدئویی خطاب به کمک‌کنندگان بین‌المللی که روز یکشنبه در کویت گرد آمدند، خواستار «آزادی بی‌قید و شرط همه اسیران حماس، همچنین افزایش فوری کمک‌های بشردوستانه» به غزه شد.

وی افزود: آتش‌بس نقطه آغاز است و راهی طولانی برای بازگشت از ویرانی‌ها و آسیب‌های این جنگ در پیش داریم.

هم‌زمان با این سخنان گوترش، نیروهای اسرائیلی به چندین نقطه در غزه حمله کردند و صدها هزار پناه جوی فلسطینی را که قبلاً از جنگ فرار کرده بودند، آواره کردند. هم‌زمان با حمله تانک‌های اسرائیلی به جبالیا، در اثر حملات متعدد رژیم صهیونیستی به بیت لاهیا در شمال و رفح در جنوب، هزاران نفر کشته شدند.

آمار شهدای غزه به بیش از ۳۵ هزار نفر رسید/ درخواست آتش‌بس فوری از سوی دبیرکل سازمان ملل

خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد که دست‌کم ۱۲ نفر در پی بمباران شدید رژیم صهیونیستی به بیمارستان کمال عدوان در شهر بیت لاهیا منتقل شدند.

یکی از ساکنان بیت لاهیا به الجزیره گفت: با تشدید حملات اسرائیل نمی‌دانستنیم کجا باید برویم، ما شوکه شده‌ایم، نمی‌دانیم چه کنیم، از نظر جسمی و روحی فرسوده شده‌ایم و در آستانه جنون هستیم.

طارق ابوعزوم، خبرنگار الجزیره، که از دیر البلح در مرکز غزه گزارش می‌دهد، گفت که تانک‌های اسرائیلی شروع به پیش روی در کمپ آوارگان جبالیا کرده‌اند.

جبالیا بزرگترین کمپ از میان هشت اردوگاه آوارگان غزه است و بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است که بیشتر آنها از نوادگان فلسطینی هستند که در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ از شهرها و روستاهای خود رانده شدند. کسانی که از بمباران اسرائیل فرار می‌کنند باید با کمبود شدید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی در مناطقی که در آن پناه گرفته‌اند، دست و پنجه نرم کنند.

محمود بازال، از فعالان مدنی فلسطین در غزه می‌گوید: دیگر خدمات پزشکی یا کمک‌های بشردوستانه به آوارگان در بخش شمالی نوار غزه ارائه نشده است.

«عماد ابوزیده، پزشک اورژانس در جبالیا، به الجزیره گفت که بیشتر مجروحانی که به بیمارستان او رسیده‌اند زن و کودک هستند و وضعیت را وخیم توصیف کرد.

وی افزود: ما با حداقل امکانات کار می‌کنیم. به دلیل کمبود سوخت برق نداریم و همچنین هیچ امکانات پزشکی در دسترس نیست زیرا اسرائیل عملیات خود را در این منطقه گسترش داده است، ما حتی کپسول اکسیژنی نداریم که به بیماران بدهیم.

آمار شهدای غزه به بیش از ۳۵ هزار نفر رسید/ درخواست آتش‌بس فوری از سوی دبیرکل سازمان ملل

هیچ نقطه امنی در غزه وجود ندارد

اداره دفاع غیرنظامی در مرکز غزه از کشته شدن حداقل دو نفر، شامل یک پدر و پسر که هر دو پزشک هستند، در حمله اسرائیل به دیر البلح در روز یکشنبه خبر داد.

همچنین بیمارستان کویت در جنوب رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه در امتداد مرز با مصر، اعلام کرد که اجساد ۱۸ نفر به این بیمارستان منتقل شده که در حملات اسرائیل طی ۲۴ ساعت گذشته کشته شده‌اند.

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل «آن روا» در بیانیه‌ای مشابه اعلام کرد حدود ۳۰۰ هزار نفر طی هفته گذشته از رفح گریخته‌اند و در پستی در شبکه اجتماعی ایکس از کوچ اجباری و غیرانسانی فلسطینی‌ها که هیچ نقطه امنی برای رفتن در غزه ندارند، انتقاد کرد.

در روزهای اخیر و پس از حمله رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح، فلسطینی‌های ساکن رفح که بسیاری از آن‌ها به دلیل جنگ در مناطق دیگر غزه آواره شده‌اند، مخازن آب، تشک‌ها و سایر وسایل را روی وسایل نقلیه انباشته کردند و آماده کوچ مجدد شدند.

رژیم صهیونیستی به ساکنان رفح گفته است که به منطقه بشردوستانه «المواسی» در ساحل شمال غربی رفح بروند، هرچند گروه‌های امدادی هشدار داده‌اند که این منطقه برای هجوم مردم آماده نیست.

در همین راستا چارلز میشل، دبیرکل اتحادیه اروپا، در شبکه‌های اجتماعی گفت که به غیرنظامیان رفح دستور داده شده تا به «مناطق ناامن» بروند و آن را «غیرقابل قبول» خواند.

کد خبر 753171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.