۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
مبانی اتاق تمیز
مبانی اتاق تمیز

استریل بودن یکی از مهم ترین استانداردها در تاسیسات و آزمایشگاه های تولیدی است. سازمان هایی که این نوع از تاسیسات را اداره می‌کنند باید تضمین کنند که محصولاتشان عاری از هرگونه آلودگی‌های بیرونی است و به غیر از این نمی‌توانند اعتماد مشتریان خود را جلب کنند.

با توجه به اهمیت حیاتی نظافت برای مواد دارویی، لوازم الکترونیکی دقیق و سایر محصولات بسیار حساس، ایمن سازی محیط اتاق تمیز کاملاً ضروری است. در ادامه به بررسی مهم ترین مبانی اتاق تمیز می پردازیم. با ما همراه باشید.

مبانی اتاق تمیز چیست؟

از مبانی اتاق تمیز این است که همه افرادی که در نظافت و نگهداری اتاق های تمیز دخیل هستند از مدیران تاسیسات گرفته تا کارکنان تعمیر و نگهداری باید درک عمیقی از نحوه عملکرد اتاق های تمیز و استانداردهای بسیار بالایی که باید رعایت کنند، داشته باشند.

درواقع عناصر و ارکان اساسی یک اتاق تمیز سطوح آن، جریان هوا و نوع دسترسی کارکنان است. هر سطح باید تا حد امکان تمیز و در برابر میکروارگانیسم ها غیر قابل نفوذ باشد. سیستم انتقال هوا باید در فیلتر کردن ذرات و بخاراتی که می توانند اتاق را آلوده کنند بسیار مؤثر باشد. در نهایت، یک پروتکل باید وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که فقط پرسنل مجاز و آموزش دیده به اتاق تمیز دسترسی دارند.

طبقه بندی کلین روم بر اساس مبانی اتاق تمیز

از آنجا که هر صنعتی معیارهای متفاوتی برای تمیزی دارد، تحمل اتاق تمیز برای ذرات نیز متفاوت است. این تلورانس ها بر اساس دستورالعمل های سازمان استاندارد بین المللی (ISO) طبقه بندی می شوند. تاسیسات کلاس ۱ دقیق ترین مشخصات را برای حداکثر غلظت های مجاز دارد، در حالی که تاسیسات کلاس ۹ بالاترین سطح آلاینده ها را مجاز می داند.

آزمایش و بازرسی منظم برای تضمین کیفیت و استاندارد اتاق تمیز ضروری است. به طور کلی، هر چه طبقه بندی و کلاس کلین روم بالاتر باشد، بازرسی ها باید بیشتر باشد.

یک محیط پاک برای کلین روم و بر اساس مبانی اتاق تمیز برای بسیاری از صنایع ضروری است. اتاق‌های تمیز یکی از مهم‌ترین اجزای چرخه تولید هستند که تولیدکنندگان را قادر می‌سازند تا محصولات با کیفیت بالا تولید کنند. شما می توانید اتاق تمیز شخصی سازی شده خود را از شرکت های با سابقه در این زمینه نظیر آژند کلین روم سفارش دهید.

محیط اتاق تمیز

محیط اتاق تمیز و هود آن باید چگونه باشد؟

اتاق تمیز اتاق کنترل شده ای است که در آن آلاینده ها و ذرات معلق در هوا به شدت کنترل می شوند و در محدوده های استانداردی دقیق نگهداری می شوند. آنها در صنایع مختلف، از جمله هوافضا، مراقبت های بهداشتی، علوم زیستی، الکترونیک، بیوتکنولوژی، اپتیک، نظامی و سایر شاخه هایی که مقادیر قابل توجهی از ذرات می تواند بر ساخت اثر بگذارد، استفاده می شود.

فیلتر هوای با راندمان بالا یا به عبارتی HEPA، جزء کلیدی هر کلین روم است. نقش آن در محبوس کردن تمام ذرات بزرگتر از ۰.۳ میکرون است که این نوع از ذرات یکی از قابل نفوذترین اندازه ذرات است.

هوای داخل اتاق تمیز از فیلتر HEPA عبور می کند که می تواند حتی ۹۹.۹۷ درصد از ذرات ۰.۳ میکرونی را به دام بیندازد. فیلترهای هپا مدرن دارای الیاف شیشه ای هستند که در جهات مختلف پیچ خورده تا به قولی یک ماز فیبری را تشکیل دهند. هنگامی که ذرات وارد این وب می شوند، به روش های زیر از آن خارج می شوند:

  • برخورد مستقیمگرد و غبار، کپک، گرده، و انواع دیگر آلاینده های بزرگ تمایل دارند در مسیر مستقیم حرکت کنند.

  • جهت غربال کردن ذراتغربال کردن زمانی اتفاق می افتد که ذره بیش از حد بزرگ باشد که بین فضاهای الیاف قرار بگیرد.

بر اساس مبانی اتاق تمیز چگونه یک اتاق تمیز مناسب انتخاب کنیم؟

برنامه ریزی یک اتاق تمیز یک فرآیند کاملاً جامع است که در طی آن باید به موارد مختلفی توجه کنید. مثلاً:

الزامات اتاق تمیز را در نظر بگیرید

ضروری است که الزامات اتاق تمیز خود را تعریف کنید تا مطمئن شوید آنچه را که نیاز دارید را به دست می آورید. از این رو می توانید به نحو اجسن در این صنعت پیشرفت کنید

سیستم تهویه مناسب را انتخاب کنید

سیستم تهویه مناسب بر اساس مبانی کلین روم به کلاس ISO بستگی دارد که اتاق تمیز شما باید از آن پیروی کند. جریان هوا نقش حیاتی در سطح تمیزی اتاق تمیز دارد و باید برای جلوگیری از رسوب ذرات در هر نقطه بحرانی ایجاد شود. واحدهای تهویه مطبوع را برای تنظیم دما و رطوبت در اتاق تمیز در نظر بگیرید.

سیستم تهویه اتاق تمیز

متریال مناسب برای سقف، کف و دیوار را انتخاب کنید

مواد برای سقف، دیوارها و کف اتاق تمیز بر اساس مبانی اتاق تمیز باید به راحتی تمیز شوند و در برابر مواد شیمیایی حاوی مواد تمیز کننده مقاوم باشند. تمیز کردن اتاق تمیز یکی دیگر از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود زیرا باید توسط متخصصان انجام شود. مطمئن شوید که چرخه های تمیز کردن و نگهداری را از قبل با توجه به طبقه بندی و الزامات اتاق تمیز خود برنامه ریزی کرده اید.

به نوع صندلی و مبلمان داخل اتاق تمیز توجه کنید

به عنوان یک قانون کلی، سطوحی که برای نشستن در اتاق تمیز نگه می دارید باید در برابر سایش مقاوم باشند و نباید از پارچه ساخته شوند. در مورد میزها و مبلمان انباری، فولاد ضد زنگ، پوشش ملامینه یا انواع مختلف پلاستیک را در نظر بگیرید.

لباس محافظ مناسب برای کارکنان خود را فراموش نکنید

افراد به طور طبیعی مقدار قابل توجهی آلاینده را حمل می کنند، به همین دلیل پوشیدن لباس های محافظ در اتاق تمیز بسیار مهم است. لباس‌های دقیق اتاق تمیز که کارکنان باید بپوشند به طبقه‌بندی اتاق تمیز بستگی دارد. به عنوان مثال، طبقه بندی ISO ۶ به ماسک صورت، کل بدن، کفش و دستکش مخصوص، عینک ایمنی و … نیاز دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مبانی اتاق تمیز تا بتوانید با توجه به این قوانین بهترین نوع کلین روم را برای خود انتخاب کنید. شما می توانید با تهیه کلین روم از مجموعه آژند، در سریع ترین زمان و با بهترین قیمت اتاق تمیز سفارشی خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول مبانی اتاق تمیز

  1. چگونه می توان از آژند اتاق تمیز خریداری نمایید؟شما می توانید با مراجعه به سایت اژند کلین روم به نشانی azhandcleanroom.com به راحتی و در سریع ترین زمان ثبت سفارش نمایید.

  2. آیا کلین روم همان اتاق استریل است؟ خیر کلین روم اتاقی است که در آن ذرات به مقدار کنترل شده وجود دارند.

  3. آیا آزند کلین روم همه تجهیزات اتاق تمیز را ارائه می دهد؟ بله شما می توانید انواع تجهیزات اتاق تمیز اعم از درب، پنجره و … را از آژند تهیه نمایید.

کد خبر 593117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.