تهران، مرکز دیپلماسی غرب آسیا

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مسائل منطقه‌ای باید در منطقه حل شود زیرا این توانمندی، بلوغ و اقتدار در منطقه وجود دارد که کشورهای منطقه مشکلات را با گفت‌وگو و مذاکره به نقطه مطلوب برسانند و نیازمند دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکایی‌ها نیستند.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تأثیر حضور رؤسای جمهور سه کشور جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و روسیه در نشست تهران بر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم رویکرد فعال دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به کشورهای همسایه و توجه به مسائل اقتصادی و حل بحران‌های منطقه‌ای از نگاه امنیتی آغاز شد.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم سفرهای قابل توجهی در سطح رئیس‌جمهور و نیز در سطح وزیر امور خارجه به منطقه انجام شد تا نوبت به نشستی رسید که در ادامه نشست‌های آستانه است. این نشست از ابتکاراتی بوده که دستگاه جمهوری اسلامی ایران مبدع آن است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در مقابل نشست‌های ژنو و اقداماتی که سازمان ملل انجام داد و حرکت‌های سیاسی که آمریکایی‌ها انجام دادند، نشست دوستان سوریه مطرح شد و پس از آن جمهوری اسلامی ایران ابتکار عمل نشست آستانه در حوزه مسئله سوریه از سال ۹۵ را به دست گرفت و این نشست‌ها در قزاقستان، سوچی، آنکارا و اکنون در تهران برگزار شد.

وی اضافه کرد: محور نشست آستانه حال و آینده مسائل مربوط به سوریه بود اما آنچه در حال حاضر مهم است آن است که بدانیم این نشست می‌تواند این پیام مهم را منتقل کند که مسائل منطقه‌ای باید در منطقه حل شود زیرا این توانمندی، بلوغ و اقتدار در منطقه وجود دارد که کشورهای منطقه مشکلات منطقه را با تشریح مساعی و گفت‌وگو و مذاکره به نقطه مطلوب برسانند و نیازمند دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکایی‌ها نیستند.

صدرالحسینی ادامه داد: آمریکایی‌ها در تمام دوران نشست‌های آستانه چه در حوزه کارشناسی و چه در نشست رؤسای جمهور تلاش کردند به گونه‌ای القا کنند که حضور آنها در منطقه ضروری است، اما تداوم نشست‌های آستانه نشان داد که این چنین نیست. این موضوع مهم است که نشست آستانه در شرایطی برگزار شد که آمریکایی‌ها تلاش داشتند در مسائل منطقه‌ای دخالت کنند.

وی خاطرنشان کرد: حضور جو بایدن در منطقه نشان دهنده این است که منطقه غرب آسیا برای آمریکا مهم است و در این راستا در بالاترین سطح لازم است موضوعات این منطقه را حل‌وفصل کند که به بن‌بستی از جانب آمریکایی‌ها رسید. کشورهای منطقه از جمله سه کشور ضامن (جمهوری اسلامی ایران، سوریه و ترکیه) خود می‌توانند مسائل منطقه را حل کنند.

نیروهای آمریکایی باید از شرق سوریه خارج شوند

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: آنچه در خصوص مسائل ترکیه مطرح می‌شود این است که نیروهای آمریکایی باید از شرق سوریه خارج شوند و دخالت نیروهای آمریکایی در کشورهای منطقه غیر از ناامنی، آشوب و درگیری‌های داخلی هیچ چیز دیگری به دنبال ندارد.

وی اظهار کرد: این مسئله مورد توجه قرار بگیرد که به چه دلیل باید رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکایی‌ها زیرساخت‌های سوریه را به عنوان یک کشور مستقل و حامی فلسطین دائماً مورد حمله هوایی قرار دهد و مجامع بین‌المللی در این خصوص سکوت کنند.

صدرالحسینی ادامه داد: غیر از اینکه در این خصوص خود ملت سوریه از حملات هوایی توسط رژیم صهیونیستی متضرر می‌شوند، مردم فلسطین هم ضررهای قابل توجهی را می‌بینند.

وی گفت: نکته دیگر این است که سوریه باید برای دیگر کشورهای منطقه هم احساس امنیت به وجود بیاورد و تا زمانی که آمریکایی‌ها در منطقه و شرق سوریه هستند آنجا محلی برای تجمع تروریست‌ها است و قطعاً احساس امنیت به وجود نخواهد آمد و کشورهای پیرامونی از جمله عراق هم نسبت به مسئله تروریسم در حال زیان دیدن است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: موضوع دیگر این است که ترکیه دغدغه‌های امنیتی دارد و بعضی اوقات دغدغه‌های امنیت را با اقدامات نظامی حل‌وفصل می‌کند و عنوان می‌کند برخی گروه‌ها و جریان‌های تجزیه‌طلب در شرق سوریه تجمعاتی دارند که علیه ترکیه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند. در ارتباط با این مسئله هم باید به ترکیه تضمین داده شود که از خاک سوریه حملاتی علیه ترکیه انجام نمی‌شود و ترکیه هم حق حمله به مناطق سوری و عراقی را ندارد.

وی تصریح کرد: موضوع خط حائل مرزی و پایگاه‌های مراقبت از خط مرزی و استقرار و فاصله پاسگاه‌های مرزی و اینکه چه نیروهایی وظیفه مرزبانی از دو کشور سوریه و ترکیه را دارند، در نشست آستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نقش فعال ترکیه در مسئله اوکراین

صدرالحسینی ادامه داد: موضوع سوریه موضوع بسیار مهمی در این اجلاس بود اما مسائل دیگر منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اوکراین هم در آن مطرح شد. در حال حاضر روسیه و ترکیه نقش فعالی در مسئله اوکراین دارند که با توجه به مساعی جمهوری اسلامی نسبت به صلح و امنیت پایدار، در همه مناطق جهان از جمله منطقه اوراسیا نیز مورد توجه این اجلاس قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مسئله بازیگری کشورهای منطقه‌ای در مسائل بین‌المللی در این اجلاس نیز مورد توجه بود، خاطرنشان کرد: ممکن است اختلافاتی بین کشورهای منطقه وجود داشته باشد اما کشورهای منطقه می‌توانند با تمرکز روی موضوعات مورد اتفاق مانند مسئله انرژی بیشتر از گذشته نقش‌آفرینی خود را داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: روسیه به عنوان یک مرکز بزرگ توزیع و انتقال انرژی مانند جمهوری اسلامی و ترکیه به عنوان مصرف‌کننده از جهت جغرافیایی است که باید از خاک روسیه به سمت اروپا انرژی منتقل شود. از این‌رو در این مذاکرات در خصوص موضوعات کلان انرژی هم اتفاق نظرهایی به وجود آمد و گفت‌وگوهایی صورت گرفت.

وی گفت: مسائل فعلی بین جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، روسیه و مسائل فی‌مابین ترکیه و روسیه مورد بحث قرار گرفت. در حال حاضر تهران به عنوان مرکز دیپلماسی غرب آسیا مطرح شده است و با توجه به رویکرد دولت سیزدهم به نظر می‌رسد که در فاصله نزدیک این اقدامات دیپلماتیک همان‌گونه که در حوزه تجارت، نقل و انتقالات مالی، بندری، گمرکی، بیمه‌ای و انتقال انرژی در چند ماه گذشته تأثیرات قابل توجهی داشته است که در همین ایام صادرات به کشورهای منطقه بیش از ۲۵ درصد و حتی در بعضی موارد به ۴۰ درصد داشته است که قطعاً این نشست‌ها و اقدامات دیپلماسی تأثیرات بسیار گسترده‌ای بر مسائل اقتصاد داخلی دارد.

کد خبر 589664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.