کاهش ۱۲ درصدی بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی/افزایش ۲۰۰ درصدی جذب بازماندگان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال با کاهش ۱۲ درصدی بازماندگان از تحصیل دوره ابتدایی و افزایش ۲۰۰ درصدی جذب بازماندگان سال قبل مواجه بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «رضوان حکیم‌زاده» در نشست تخصصی تبیین بازماندگی از تحصیل و راهکارهای علمی آن در دوران پساکرونا، اظهار کرد: مسئله پوشش تحصیلی به انواع واقعی، ظاهری و پوشش ویژه گروه سنی تقسیم می‌شود. پوشش تحصیلی واقعی با تقسیم تعداد دانش‌آموزانی که در آن دوره تحصیلی ثبت‌نام کرده و در سن متعارف ثبت‌نام قرار دارند، بر تعداد جمعیت سن متعارف به دست می‌آید. در حوزه ابتدایی جمعیت کودکان در این رده سنی را مبنا قرار می‌دهیم و بر این اساس، اعلام می‌کنیم که چه تعداد از این کودکان در مدرسه حضور دارند.

وی ادامه داد: آمار کودکان پایه اول ابتدایی به دلیل اهمیت ویژه در آمار وزارتخانه و سازمان برنامه به عنوان مهم‌ترین شاخص‌های عملکردی صورت جداگانه بررسی می‌شود؛ اگر کودکی دسترسی به آموزش نداشته باشد، امکان دارد تا آخر عمر دسترسی پیدا نکند.

پوشش تحصیلی یکی از شاخص‌های مهم توسعه انسانی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: پوشش ظاهری کل دانش‌آموزان ثبت‌نامی در یک دوره تحصیلی فارغ از اینکه در آن سن باشند یا نباشند، بر تعداد جمعیت در سن متعارف دوره تحصیلی محاسبه می‌شود که پوشش واقعی یا ۱۰۰ یا کمتر از ۱۰۰ است، اما پوشش ظاهری بیشتر است.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: پوشش ویژه گروه سنی هم این گونه است که بدانیم در یک گروه سنی مشخص چه تعداد از دانش‌آموزان فارغ از اینکه در چه دوره‌ای بوده، ثبت‌نام کرده‌اند. این نوع پوشش تحصیلی یکی از شاخص‌های مهم توسعه انسانی است که در رده‌بندی سازمان ملل متحد به این موضوع توجه می‌شود.

وی تاکید کرد: بازمانده از تحصیل براساس تعریف یونسکو به کودکانی گفته می‌شود که در بازه سنی مشخص ثبت نام در مدرسه هستند، اما در داخل مدرسه مشغول تحصیل نیستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: تعداد بازماندگان از تحصیل براساس تعداد موالید و آمار دقیق ثبت احوال بررسی می‌شود که آن‌ها اعلام می‌کنند چه تعداد کودک شش تا ۱۱ ساله در کشور وجود دارد و سپس با آمار ثبت‌نام آموزش و پرورش تطبیق داده می‌شود. آمار بازماندگان از تحصیل تفاوت تعداد کودکان و ثبت‌نامی‌ها در مدرسه است. هر عدد و رقم خارج از این صحت ندارد.

کاهش ۲۵۰۰۰ نفری بازماندگان از تحصیل

حکیم‌زاده تصریح کرد: تعداد بازماندگان از تحصیل دوره ابتدایی در سال جاری ۱۸۵ هزار نفر است که نسبت به آمار ۲۱۰ هزار نفر بازمانده سال قبل کاهش ۲۵ هزار نفری را نشان می‌دهد.

وی افزود: آمار ثبت‌نام دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ هشت میلیون و ۷۶۵ نفر پیش‌بینی شده است، اما آمار ثبت‌نام هشت میلیون و ۷۹۰ بوده، یعنی پوشش ظاهری ۱۱.۲۸ درصد است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: همچنین پیش‌بینی آمار ثبت‌نام دوره متوسطه اول سه میلیون و ۷۳۳ نفر و ثبت نام سه میلیون و ۶۷۶ نفر است و بر این اساس پوشش ظاهری ۹۹.۴۶ درصد به‌دست آمده است.

حکیم‌زاده افزود: پیش‌بینی آمار ثبت‌نام در دوره متوسطه دوم سه میلیون و ۲۶ هزار نفر و ثبت‌نام دو میلیون و ۹۰۸ نفر بوده که پوشش ظاهری بر این اساس ۹۶.۱ درصد است.

وی تاکید کرد: در پایه اول ابتدایی یک میلیون و ۷۵۶ هزار دانش‌آموزان ثبت شده و موالید ثبت‌نام یک میلیون و ۵۴۶ بوده که پوشش ظاهری ۱۱۳ درصد است.

کرونا عامل کاهش پوشش تحصیلی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰، ۹۵.۰۳ درصد پوشش تحصیلی واقعی پایه اول ابتدایی وجود دارد که سال گذشته ۹۴.۰۶ درصد و در سال قبل‌تر ۹۷.۲۲ درصد بوده است؛ این کاهش به دلیل شیوع ویروس کرونا بود که خانواده‌ها به دلیل ترس از کرونا و ضعیف شدن پایه آن‌ها را ثبت‌نام نکرده‌اند، اما تعداد بسیاری از هفت سال تمام‌ها امسال ثبت‌نام کرده‌اند و پوشش ظاهری ۱۱۳ درصد شده است.

حکیم‌زاده ادامه داد: در دوره ابتدایی پوشش واقعی امسال ۹۷.۷۵ درصد، سال قبل ۹۷.۴۵ درصد و دو سال قبل ۹۸.۲۳ درصد است که این کاهش تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا بوده است؛ بنابراین هر عدد دیگری در این خصوص تأیید نمی‌شود.

وی اظهار کرد: در مورد وضعیت پوشش تحصیلی به تفکیک استان‌ها، سیستان و بلوچستان با ۸۳.۸۷ درصد کمترین آمار و قزوین با عدد ۹۸.۲۲ بیشترین آمار را دارند.

کاهش ۱۲ درصدی بازماندگان از تحصیل دوره ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در دوره ابتدایی تعداد بازماندگان شش تا ۱۱ ساله در سال ۹۸-۹۹ تعداد ۱۴۷ هزار و ۷۱۷ نفر، در سال ۹۹-۱۴۰۰ تعداد ۲۱۰ هزار و ۲۲۱ نفر و در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تعداد ۱۸۵ هزار و۸۱۳ نفر است که این کاهش ۱۲ درصدی مناسب است.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: روند جذب این گونه بوده است که مهر ۱۴۰۰، ۸۷ هزار و ۸۸۷ نفر از آن‌ها جذب شده‌اند. تعداد شش ساله‌های آن‌ها ۶۴ هزار نفر بوده‌اند که در هفت سال تمام در پایه اول ثبت‌نام کرده‌اند.

وی عنوان کرد: حدود ۴۰ هزار نفر سال قبل جذب بازمانده وجود داشته که سال جدید نسبت به سال قبل رشد ۲۰۰ درصدی دارد. همچنین خراسان رضوی بیشترین جذب را داشته است.

افزایش سن بازماندگان از تحصیل کمتر شدن امکان جذب آن‌ها

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: جذب بازمانده از تحصیل در دانش‌آموزان شش سال تمام ۷۳ درصد، هفت ساله‌ها ۳۰ درصد، هشت ساله‌ها ۲۰.۴۵ درصد، ۹ ساله‌ها ۱۵.۴۶ درصد، ۱۰ ساله‌ها ۱۴.۶۴ و یازده ساله‌ها ۱۱.۳۲ درصد بوده است. این آمار نشان می‌دهد هر چه قدر به سن بالاتر در جذب بازماندگان از تحصیل می‌رویم، امکان جذب کاهش می‌یابد که اهمیت پایه اول را نشان می‌دهد.

حکیم‌زاده با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش علت بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان را به صورت میدانی به دست آورده است، گفت: این دلایل درون و برون‌سازمانی هستند.

وی درباره دلایل برون‌سازمانی گفت: فقر مالی و اقتصادی خانواده، کودکان استثنایی و دارای معلولیت شدید و بیماری صعب‌العلاج، پدیده مهاجرت از روستا به شهر، کودکان فاقد مدارک هویتی، فقر فرهنگی که به موجب آن برخی از خانواده‌ها از تحصیل فرزند به ویژه دختران جلوگیری می‌کنند، ناکافی بودن بودجه و منابع مالی مورد نیاز، کودکان کار و خیابانی، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، تحصیل کودکان در مدارس دینی خاص و ازدواج زودرس دختران، دلایل بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان است.

مسائل فرهنگی، سدی در برابر ادامه تحصیل دختران

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش کودکی را ثبت‌نام کرده که مدارک هویتی نداشته است. دانش‌آموز دختری داشتیم که خانواده به دلیل مرد بودن معلم اجازه تحصیل به فرزند را نداده است. بنابراین مسائل فرهنگی چالش بسیاری در روند تحصیل ایجاد کرده است.

حکیم‌زاده با تاکید بر اینکه شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل هر سال صورت می‌گیرد، افزود: از ۲۰ هزار و ۷۶۱ کودک، ۱۸ درصد در جایی دیگر مشغول به تحصیل بودند؛ یعنی مهاجرت بدون ثبت داشته است. به‌طور مثال کودک سیستان و بلوچستانی در استان گلستان مشغول تحصیل بوده و در سیستان و بلوچستان به عنوان بازمانده از تحصیل شناخته شده است.

وی با بیان اینکه ورود خیران و ایجاد مدرسه برای دوره ابتدایی تا حدی مشکل بازماندگی را رفع کرده است، ادامه داد: تشکیل شورای راهبری انسداد مبادی بی‌سوادی در ستاد به منظور همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی سازمان‌ها و نهادهای درون و برون‌سازمانی برای تسهیل و تسریع در تحقیق صورت گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: توجه ویژه به شورای راهبری انسداد مبادی بی‌سوادی با تمرکز بر کودکان کار و خیابان، ایجاد دبیرخانه کشوری عدالت آموزشی و انسداد مبادی بیسوادی مستقر در استان آذربایجان‌شرقی به منظور هم افزایی و بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت و تجارب استان‌ها و ابلاغ بخشنامه درخصوص مشارکت شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاری‌ها از دیگر اقدامات وزارتخانه در این خصوص بوده است.

به گزارش ایمنا، خبرهایی مبنی بر ترک تحصیل سه میلیون دانش‌آموز ایرانی امسال به دلیل مجازی شدن آموزش منتشر شد که وزارت آموزش و پرورش آن را رد کرد و توضیح داد: آمار سه میلیونی مربوط به دانش‌آموزانی است که به گوشی هوشمند دسترسی نداشتند و نه آمار ترک تحصیل. مضاف بر اینکه این آمار مربوط به اوایل سال تحصیلی اخیر بوده که پس از آن با استفاده از روش‌های دیگر سعی در پیوستن این جمعیت به آموزش شده است.

بنابر اعلام این وزارتخانه، در مناطق صعب‌العبور کلاس‌های حضوری به صورت تک نفره و در منزل دانش‌آموزان، در مدارس تا ۵۰ نفر جمعیت با صلاحدید ستاد ملی کرونا در منطقه کلاس‌ها به شکل حضوری و در مناطق عشایری بیش از چهار هزار کلاس حضوری دایر شد. با «اجرای طرح هدایت» تأمین تجهیزات هوشمند از سوی وزارت آموزش و پرورش تعداد دو میلیون و ۲۸۰ هزار تبلت و موبایل با اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان به دانش‌آموزان اهدا شد.

طبق آمارهای مرکز آمار کشور در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ جمعاً تعداد ۱۵ میلیون و ۳۰ هزار و ۹۴۹ نفر در تمام پایه‌ها ثبت‌نام شدند که این آمار سال قبل ۱۴ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۱۵ نفر بود.

کد خبر 557324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.