Aston Martin؛ از ورشکستگی تا تولید خودرو پرنده

شرکت بریتانیایی آستون مارتین در طول فعالیت خود با فراز نشیب‌هایی مواجه بوده است و از آنجایی که جنگ جهانی اول و دوم در طول فعالیت این شرکت رخ ‌داده خساراتی به وجود آورده است؛ البته آستون مارتین به کمک سرمایه‌گذاران دوباره احیا و امروزه از برندهای شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استون مارتین شرکت خودروسازی بریتانیایی است که در زمینه مهندسی، طراحی و ساخت خودروهای اسپرت فعالیت می‌کند؛ این شرکت توسط رابرت بمفورد و بیونل مارتین در شهر لندن سال ۱۹۱۳ تأسیس شد. از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۷ استون مارتین بخشی از گروه پرمیر اتوموتیو به‌شمار می‌آمد. امروزه شرکت آستون مارتین خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت را عرضه می‌کند و زیرمجموعه کمپانی بزرگ فورد است.

تاریخچه شرکت استون مارتین

در سال ۱۹۱۳ لیونل مارتین و رابرت بمفورد شکرت استون مارتین را تأسیس کردند. مارتین و بمفورد با مشارکت یکدیگر شرکتی تحت عنوان بمفورد اند مارتین تأسیس و به فروش ماشین‌های کمپانی سینگر اقدام کردند، آن‌ها همچنین در منطقه کالو استریت لندن به خودروهای تولید شده توسط کمپانی‌های GWK و کالتروپ خدمات تعمیر و نگهداری ارائه می‌کردند.

این دو پس از اینکه مارتین در مسابقه ویژه‌ای در منطقه‌ای نزدیک استون کلینتون شرکت و در آن موفق شد، تصمیم به ساخت خودروی خود گرفتند. نخستین خودرویی که تحت عنوان استون مارتین تولید شد به دست مارتین طراحی شده بود؛ این خودرو از یک موتور چهار سیلندر کاونتری سیمپلکس و اتاق ایزوتا فرانجینی مدل ۱۹۰۸ تشکیل شده بود. مارتین و بمفورد مالکیت مناطقی را در هنیکر واقع در کنزینگتون به دست آورده و موفق به تولید اولین اتومبیل مشترک خود در مارس ۱۹۱۵ شدند، اما به دلیل آغاز جنگ جهانی اول فرایند ساخت این خودرو هرگز عملی نشد و با گسترش جنگ مارتین به نیروی دریایی بریتانی و بمفورد به ارتش بریتانیا ملحق شد؛ همچنین تمامی تجهیزات و ماشین‌آلات این کارخانه نیز به یک شرکت هواپیماسازی انگلیسی تحت عنوان شرکت هوانوردی ساپ‌ویت فروخته شد.

شروع دوباره طراحی خودرو پس از جنگ

بعد از اتمام جنگ آن‌ها محلی جدید در خیابان آبینگدن، کنزینگتون یافته و یک خودروی جدید طراحی کردند. بمفورد در سال ۱۹۲۰ کارخانه را ترک نمود، اما یک سال بعد با دریافت وام و تأمین بودجه لازم از کونت لوئیس زبوروسکی، شرکت بمفورد اند مارتین احیا شد.

در سال ۱۹۲۲ این شرکت تولید اتومبیل را برای رقابت در مسابقات اتومبیل‌رانی جایزه بزرگ فرانسه آغاز کرد و تا اواسط همان دهه حدود ۵۵ اتومبیل در دو پیکره شاسی‌بلند و شاسی‌کوتاه تولید کرد.

تعطیلی شرکت بنفورد اند مارتین و آغاز آستون مارتین

در سال ۱۹۲۵ این شرکت ورشکست و با تعطیلی کارخانه ساخت خودرو، مارتین شرکت را ترک کرد پس از آن در سال ۱۹۵۶ بیل رنویک و آگوستوس برتلی با مشارکت چند سرمایه‌گذار مانند لیدی چارنوود کنترل شرکت را در اختیار گرفته و اقدام به تغییر نام شرکت به استون مارتین موتورز کردند.

در سال ۱۹۲۶ الی ۱۹۳۷ برتلی به عنوان مدیر فنی و طراح اتومبیل‌های شرکت فعالیت کرده و از سال ۱۹۳۶ بر ساخت و تولید خودروهای جاده‌ای متمرکز شدند. شرکت آستون مارتین تا یک سال پیش از آغاز جنگ جهانی دوم شمار ۷۰۰ دستگاه اتومبیل تولید کرد. با شروع جنگ جهانی دوم این شرکت ساخت خودرو را متوقف کرد و به تولید قطعات هواپیما مشغول شد.

احیای دوباره وضعیت کنونی شرکت آستون مارتین

جنگ جهانی دوم شرایط تولید را برای شرکت استون مارتین دشوارتر کرد و خرید این شرکت به همراه لاگوندا توسط دیوید براون موجب احیای آن شد. در دوران براون تمامی خودروهای تولیدی این شرکت نام مالک خود را به صورت مخفف حمل می‌کرد، یعنی DB که در سال ۱۹۴۹ دو نمونه اولیه DB2 وارد لماز شده و در سال ۱۹۵۰ تولید این مدل آغاز شد. در سال ۱۹۵۱ نام آستون مارتین DB2 در تاریخ مسابقات لمانز و خودروهای اسپرت با کسب جایگاه‌های اول تا سوم در کلاس خود به جاودانگی رسید.

امروزه این برند متعلق به شش سازمان مختلف است که سهام این شرکت را در اختیار دارد و اگر روزهای دشوار و مشکلات گذشته شرکت را فراموش کنیم، اکنون شرکت شرایط خوبی را داشته است و در حال حاضر درآمد خالص این خودروسازی به بیش از ۴۷۴.۳ میلیون پوند می‌رسد.

برخی از مدل‌های خودرو آستون مارتین

  • آستون مارتین ویراژ
  • آستون مارتین ونکوئیش
  • آستون مارتین رپید
  • آستون مارتین رپید S
  • آستون مارتین DB9
  • استون مارتین DB9 ولانته
  • آستون مارتین DB9 کربن
  • آستون مارتین ونکوئیش ولانته
  • آستون مارتین ونکوئیش نسخه کربن
کد خبر 540089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.