جشنواره بین‌المللی خوارزمی، برجسته‌ترین رویداد علمی کشور

جشنواره بین المللی خوارزمی را می توان برجسته ترین رویداد علمی کشور دانست، این مسابقه علمی یکی از ابزارهای انگیزشی برای پیشرفت علمی در ایران است و موجب کشف استعدادها و طرح های برحسته علمی و صنعتی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حمایت از عالمان و فرهیختگان عرصه علم و فناوری، تقویت روح بررسی، ابتکار در تمام زمینه‌های مختلف علمی، فنی، فرهنگی و معارف اسلامی از طریق قدردانی و ارج نهادن بر مقام والای پژوهشگران مورد توجه قرار گرفته است.

در راستای تحقق اهداف مذکور، اساسنامه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سال ۱۳۵۹ شمسی در شورای انقلاب اسلامی به تصویب رسید. بدین ترتیب، کشف، جذب و پرورش استعدادها در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی، حمایت و پشتیبانی از مخترعان، مبتکران و پژوهشگران داخلی، استفاده از استعدادهای بالقوه کشور و انتقال تجربه‌های علمی و فنی سایر کشورها به داخل کشور به‌عنوان یکی از مهمترین مأموریت‌ها و محورهای اصلی فعالیت‌های حمایتی این سازمان مورد تجربه قرار گرفته است.

 

در سال ۱۳۶۶ این جشنواره برای اولین بار زیر نظر سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران آغاز شد و در روزهای حساس دفاع مقدس، ثمرات بارزی داشت.

سازمان پژوهش‌های صنعتی که زیر نظر وزارت علوم و تحقیقات است در سال ۱۳۶۸ تصمیم گرفت طرح‌های دانش آموزی نیز در سومین دوره جشنواره خوارزمی، حضور پیدا کنند.

جشنواره خوارزمی تا دوره چهارم با حضور طرح‌های داخلی برگزار می‌شد. از سال ۱۳۷۰ به یک رویداد بین‌المللی تبدیل شد و در آن علاوه بر طرح‌های داخلی و دانش‌آموزی طرح‌های خارجی نیز به رقابت گذاشته شد.

یازدهمین دوره این مسابقه علمی نیز با تغییر برگزار شد. مسئولان برگزاری مسابقات سال ۱۳۷۶ تصمیم گرفتند، این دوره را با حضور طرح‌های ایرانیان مقیم خارج در کنار دیگر طرح‌های ارسالی در سال‌های قبل برگزار کنند، اما آخرین تغییر در جشنواره بین‌المللی خوارزمی جدا شدن طرح‌های دانش‌آموزی از این جشنواره علمی در سال ۱۳۷۸ بود. در این سال اولین دوره جشنواره جوان خوارزمی ایجاد و سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی بدون حضور طرح‌های دانش آموزی برگزار شد.

نام این جشنواره از محمدبن‌موسی خوارزمی ریاضیدان، فیلسوف، جغرافیدان و منجم برجسته ایرانی که در دوره عباسیان زندگی می‌کرده، گرفته شده است. این دانشمند ایرانی در سال ۱۸۵ هجری قمری (۷۸۰ میلادی) به دنیا آمده است. خوارزمی علم جبر را پایه گذاری کرد بر همین اساس به احترام او، روش‌ها و شیوه‌های محاسبات در ریاضیات را الگوریتم (برگرفته از الخوارزم) نامیدند.

بخش‌هایی از فرآیند حمایت از جامعه علمی و فرهیختگان کشور در سیمای برگزاری «جشنواره جوان خوارزمی» تجلی پیدا کرده است که سابقه اولین دوره آن به سال ۱۳۷۸ شمسی برمی‌گردد.
جشنواره جوان خوارزمی خاستگاه و رهیافت سنجیده‌ای برای ارزش گذاری و اهمیت بخشیدن به تلاش جوانان کشور است.

جشنواره بین‌المللی خوارزمی، برجسته‌ترین رویداد علمی کشور

طرح‌هایی که در جشنواره شرکت داده می‌شوند، در چهار دسته تقسیم بندی می‌شوند.

۱- پژوهش‌های بنیادی (Basic Research): در این بخش پژوهش‌های طراحی شده برای فهم نوین از فرآیندهای تازه و اصول اساسی است. البته پژوهش‌های بنیادی که از مقالات چاپ شده در نشریات معتبر علمی خارجی و داخلی برخوردار باشند، امتیاز ویژه ای در بررسی‌های جشنواره دارند.

۲- پژوهش‌های کاربردی (Applied Research): پژوهش‌هایی که برای خلق فناوری‌های جدید انجام می‌شود در این دسته قرار می‌گیرد. این پژوهش‌ها علاوه بر داشتن تاییدیه از مراجع معتبر، باید سفارش داشته باشند، همچنین قابل ارائه بودن یکی دیگر از فاکتور پژوهش‌های این دسته است.

۳- پژوهش‌های نوآوری و فناوری: نوآوری: نوآوری پدیدهای نوین، اختراع یا ایده جدید است. نوآوری شامل طراحی و ارزیابی ایده و اجرای آن است. فناوری: مجموع مهارت‌ها، روش‌ها و فرآیندهایی است که در تولید کالاها یا خدمات یا تحقق اهداف مانند پژوهش‌های علمی استفاده می‌شود. فناوری می‌تواند دانش روش‌ها، فرآیندها و مواردی از این دست باشد. همچنین فناوری به عنوان کاربرد علم برای حل یک مشکل تلقی می‌شود.

۴- طرح‌های شاخص در بی اثر کردن تحریم‌ها

این چهار دسته طرح پس از طی ۱۴ مرحله به طور کامل بررسی می‌شوند تا از برترین‌ها در مراسم اصلی جشنواره تقدیر شود. مراسم نهایی جشنواره هر ساله بهمن و اسفند با حضور صاحبان طرح‌های برتر، مهمانان خارجی و مقامات عالی رتبه کشوری برگزار می‌شود.

اهدای جوایز نقدی (ارزی ریالی) به پژوهشگران، مبتکران و مخترعان برگزیده، اهدای تقدیرنامه و جوایز توسط ریاست محترم جمهوری، استفاده از آئین نامه نحوه پذیرش برگزیدگان جشنواره‌ها و مسابقات علمی در دوره‌های آموزش عالی، فراهم نمودن تسهیلات، امکانات و معرفی جهت دریافت وام به صندوق‌ها، ارائه تسهیلات به برگزیدگان به منظور شرکت در نمایشگاه‌های داخل و خارج از کشور و همچنین فراهم آوردن عضویت آنان در مراکز رشد، از جمله حمایت‌های مادی و معنوی جشنواره بین‌المللی خوارزمی است.

تمامی دانشجویان و علاقه‌مندان که دارای طرح‌ها و آثاری برای جشنواره بین‌المللی یا نوآوری و فناوری خوارزمی هستند، باید آثار خود را با توجه به گروه‌های تخصصی و گرایش‌های طرح در سامانه ثبت کنند.

گروه‌های تخصصی و گرایش‌های مرتبط با طرح
بحران آب و کشاورزی و منابع طبیعی برق و کامپیوتر
زیست فناوری و علوم پایه پزشکی علوم پایه
عمران فناوری‌های شیمیایی
صنایع پیشرفته و مدیریت هوشمند فناوری فناوری نانو
مکانیک مواد و متالوژی و انرژی‌های نو
مکاترونیک مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات
معماری و شهرسازی هنر
هوافضا هوش محاسباتی
طرح موفق در تولید ملی

لازم به ذکر است که هر یک از گروه‌های تخصصی بیان شده در جدول دارای بخش‌های مختلفی هستند و علاقه‌مندان باید با توجه به آن اقدام به ارسال آثار کنند، همچنین مشخص کردن مالکیت طرح و معرفی همکاران نیز باید در زمان ثبت نام انجام شود.

جشنواره بین‌المللی خوارزمی، برجسته‌ترین رویداد علمی کشور

نحوه ثبت نام جشنواره جوان خوارزمی

متقاضیان شرکت در جشنواره جوان خوارزمی با تابعیت ایرانی که دارای کد ملی ۱۰ رقمی هستند، می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره به نشانی در سامانه جامع جشنواره‌های خوارزمی (بخش " ثبت نام / ورود به پنجره واحد") برای ارائه طرح اقدام کنند. ثبت‌نام فقط از طریق شماره همراه متعلق به متقاضی انجام می‌شود و نیازی به اطلاعات دیگری نیست.

مدارک لازم برای شرکت در جشنواره جوان خوارزمی

ثبت‌نام الکترونیکی از طریق نشانی http://khwarizmi.ir/sections/ و ارسال الکترونیکی مدارک و مستندات علمی پیوست طرح به همراه گزاره‌های علمی، مقالات، قراردادهای پژوهشی و صنعتی، تأییدیه‌ها، نقشه‌ها، نمونه‌ی ساخته شده، عکس و فیلم و سایر موارد مشابه انجام شود.

پرداخت هزینه ثبت‌نام فقط به صورت الکترونیکی از طریق سامانه انجام می‌شود و مراجعه حضوری به بانک برای پرداخت وجه ثبت نام قابل قبول نیست. هزینه ثبت‌نام در جشنواره جوان خوارزمی مبلغ ۵,۰۰۰,۰۰۰ پانصد ریال (هزار تومان) به ازای هر طرح در نظر گرفته شده است. مفاهیم واژه‌ها مرتبط با طراح هزینه ثبت‌نام بازپرداخت نخواهد شد.

زمان ثبت نام جشنواره خوارزمی

ثبت‌نام بیست‌وششمین جشنواره جوان خوارزمی، سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی و سومین جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی از بیست‌ودوم اردیبهشت تا پایان مرداد ۱۴۰۳ انجام می‌شود.

جشنواره بین‌المللی خوارزمی، برجسته‌ترین رویداد علمی کشور

جشنواره بین‌المللی خوارزمی، برجسته‌ترین رویداد علمی کشور

شرایط ورود به دانشگاه برای برگزیدگان جشنواره خوارزمی

  • برای استفاده از تسهیلات ورود به دوره‌های تحصیلی، برگزیدگان فقط با شرکت در آزمون سراسری و کسب نود درصد نمره پذیرش برای کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام می‌شود و سهم مشارکت برای هر فرد پنجاه درصد است.

  • پذیرش بدون آزمون برای برگزیدگان وجود ندارد.
  • برای متقاضیان ورود به دوره دکتری امتیاز برگزیده شدن معادل ۳ امتیاز از ۱۰۰ است.

موضوعات جشنواره خوارزمی

موضوعات جشنواره خوارزمی در ۱۸ گروه دسته‌بندی شده است که به شرح زیر بوده و رشته هوش مصنوعی نیز به تازگی به آن، اضافه شده است.

  • زیست فناوری و علوم پایه پزشکی
  • محیط زیست
  • علوم پایه
  • مدیریت آب، کشاورزی و منابع طبیعی
  • هنر
  • معماری و شهرسازی
  • صنایع پیشرفته و مدیریت هوشمند فناوری
  • فناوری‌های شیمیایی
  • فناوری نانو
  • مواد، متالوژی و انرژی‌های نو
  • مهندسی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات
  • مهندسی برق و کامپیوتر
  • مهندسی مخابرات
  • هوش مصنوعی و فناوری کوانتوم
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی مکاترونیک
  • مهندسی هوافضا
  • مهندسی عمران
کد خبر 753780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.