ساخت پیچ و مهره‌های کامپوزیت در کوره‌های قوس الکتریکی

با تکیه بر توان و ظرفیت کارشناسی فولاد مبارکه و با همکاری شرکت‌های سازندۀ داخلی، برای اولین بار در قسمت ثانویۀ کوره‌های قوس الکتریکی طرح استفاده از پیچ و مهره‌های کامپوزیت به جای پیچ و مهرۀ استیل ضدمغناطیسی با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایمنا، یوسف اسماعیل‌زاده، رئیس گروه فنی نگهداری و تعمیرات ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه، با بیان اینکه طراحی و ساخت پیچ و مهره‌های کامپوزیت که نگهدارنده کابل‌های آبگرد جریان بالا در قسمت ثانویه کوره‌های قوس الکتریکی است، اظهار کرد: در واحد فولادسازی، نگهدارنده (ساپورت) ثانویه کابل‌های آبگرد جریان بالا (High Current)، یک ساختار تمام‌فلزی است که بر دیواره بتونی اتاق ترانسفورماتور هر کوره نصب و مهار شده و وظیفه آن نگه‌داشتن و تحمل وزن تجهیزات انتقال انرژی الکتریکی جریان بالا (۸۵ کیلو آمپر) از ثانویه ترانسفورماتور به کوره قوس است.

وی با اشاره به نقش این تجهیزات در انتقال جریان الکتریکی خاطرنشان کرد: بخشی از ساپورت نگهدارنده این تجهیزات همواره به‌طور اجتناب‌ناپذیر تحت ولتاژ و برق‌دار است و درعین‌حال بخش دیگر ساپورت که به دیواره بتونی متصل و مهار شده باید بدون برق باشد.

رئیس گروه فنی نگهداری و تعمیرات ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم اضافه کرد: در قسمتی از اتصالات این ساختار از یک مجموعه عایق الکتریکی شامل عایق‌های صفحه‌ای، واشری، لوله‌ای و ۱۸ مجموعه پیچ و مهره استیل ضد مغناطیسی استفاده شده است.

علی علیخانی، کارشناس فرایند نگهداری و تعمیرات ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: در قسمت کوره‌های قوس الکتریکی، مشکل آرک‌زدگی این عایق‌ها و پیچ و مهره‌ها ممکن است باعث بروز توقفات و از دست رفتن قابل ملاحظه تناژ تولید شود.

وی با اشاره به تبعات آرک‌زدگی عایق‌ها و پیچ و مهره‌ها در هر مرتبه ادامه داد: هر بار باید به‌اجبار چند صد فعالیت تعمیراتی سنگین، با حجم زیادی از عملیات نصب داربست، جهت کار در شرایط دشوار و ارتفاع انجام گیرد تا در نهایت امکان شروع مجدد برای کوره فراهم شود.

این کارشناس فرایند نگهداری و تعمیرات ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولادمبارکه در ادامه خاطرنشان کرد: هرچند با اجرای اقدامات اصلاحی نظیر تغییر جنس و ابعاد عایق‌ها، برخی از موارد آرک‌زدگی را می‌توان برطرف کرد، اما در نهایت تصمیم بر این شد که برای اولین بار و در دشوارترین مرحله، برای این سوال پاسخ مناسب بیابیم که آیا می‌توان جنس پیچ و مهره‌های استیل را که تحت تنش و بار مکانیکی قرار دارند تغییر داد و به‌جای آن پیچ و مهره‌هایی از جنس کامپوزیت، تفلون یا هر ماده دیگری که ذاتاً عایق الکتریکی باشد استفاده کرد؟

عبدالرسول نوروزی، کارشناس طراحی و مهندسی قطعات و تجهیزات، گفت: با مشارکت واحد مهندسی قطعات و تجهیزات، یک تیم کارشناسی باتجربه تشکیل و با حمایت رؤسای مربوطه و مدیریت ناحیه، در فاز اول، اطلاعات مربوط به نحوه وقوع و گسترش آرک‌زدگی جمع‌آوری شد.

وی افزود: در فاز دوم، اطلاعات فنی تجهیزات، میزان بار مکانیکی، نیرو و گشتاورهای وارده بر تجهیزات و اتصالات ساپورت استخراج گردید و در فاز سوم، تمامی محاسبات لازم از ابتدا انجام گرفت و در نهایت پروسه ساخت پیچ و مهره از جنس عایق الکتریکی بر اساس طراحی و ابعاد خاصی که توسط تیم کارشناسی تهیه شده بود، با کمک یکی از سازندگان توانمند داخلی آغاز شد.

در ادامه این گفت‌وگو، مهدی رستاقی، کارشناس تعمیرات و نگهداری کوره‌های قوس الکتریکی، با اشاره به فرایندهای صورت گرفته اظهار کرد: پس از ساخت پیچ و مهره عایق در شرکت سازنده و آزمایش موفقیت‌آمیز آن در آزمایشگاه، پیچ و مهره‌های استیل تعویض و به‌جای آن پیچ و مهره‌های جدید عایق نصب شد.

وی با اشاره به اهمیت طراحی و اجرای چنین پروژه‌ای برای اولین بار افزود: خوشبختانه این پروژه در عمل کاملاً رضایت‌بخش بود، به‌نحوی‌که پس از نصب اولین مجموعه پیچ و مهره‌ها بر روی یکی از کوره‌ها و تداوم این کار در سایر کوره‌ها، همان‌طور که انتظار می‌رفت مشکل آرک‌زدگی و توقفات ناشی از آن رفع شد.

کد خبر 463062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.