به گزارش ایمنا، سورنا ستاری در نخستین "کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه" با اشاره به اهمیت علوم شناختی، یکی از اولویتهای معاونت علمی و فناوری طی شش سال اخیر را توسعه علوم شناختی عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم که نانو، بی و، آی تی و علوم شناختی محور توسعه آینده هستند و ما هم باید این حوزههای علمی را در کشور توسعه دهیم.
وی افزود: توسعه این حوزههای علمی در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته است و ما هم باید با کمک متخصصان داخلی و توانمندی فعالان، این حوزه را توسعه منطقی دهیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: اگر بخواهیم تعریفی ساده از اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم، باید بگوییم در این اقتصاد نگاه به سرمایه مالی و جیب نیست بلکه نگاه اصلی به جوانان، فکر، ایده و مغزهایشان است؛ اقتصاد نفتی فرهنگ غلطی با خود به جامعه تزریق کرده است که بر اساس آن، همه مشکلات با پول حل میشود و در این اقتصاد هیچ جایگاهی برای تخصص و توان متخصصان و نیروی انسانی وجود ندارد.
ستاری تاکید کرد: در اقتصاد دانشبنیان، ارزش افزوده یعنی تفکر و مغز نیروی انسانی. در این اقتصاد، خام فروشی جایی ندارد و به مرزهای دانش توجه میشود. این در حالی است که تحریمها نیز جایی اثر دارد که به خامفروشی روی آوردهایم. اما این تحریمها به مرز دانش ورود نکرده و این عرصه از تحریمها مصون مانده است.
وی با اشاره به رشد خوب کشور در حوزه بیوتکنولوژی و با بیان اینکه این حوزه علمی در خون ایرانیان وجود دارد، اضافه کرد: دانشبنیانها با امکانات محدود، فرصتهای خوبی در اقتصاد کشور ایجاد کردهاند؛ آنها که بازیگران جدید اقتصادی کشور هستند با امکاناتی معمولی و بدون هزینههای کلان توانستهاند نقشی بزرگ در اقتصاد بازی کنند که این یعنی نگاه به مغز و توانمندی نیروی انسانی، نه پول و سرمایه نفتی. در اقتصاد دانش بنیان مغز و انسان حکومت میکند و پول آنها نقشی در پیشبرد اقتصاد ندارد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه علوم شناختی جز علوم ناشناخته در دنیا است، گفت: این علم که به مطالعه مغز، کنترل رفتار، اتفاقات داخل مغز و شناخت احساسات مرتبط میشود یک علم سودمند، ناشناخته و مهم است و باید برای توسعه آن تلاش کنیم. معاونت علمی و فناوری آماده فراهم کردن بستر توسعه این علم به کمک رسانهها است. دانشبنیانهای خوبی در حوزه رسانه هستند که میتوانیم از توان آنها برای توسعه علوم شناختی کمک بگیریم، اما اولویتها را باید رسانهها تعیین کنند.
ستاری در همین زمینه اظهار کرد: رسانهها باید رویکرد علمی داشته باشند و این عناصر مهم از اطلاعرسانی و زدن حرفها و تیترهای جنجالی صرف بپرهیزند و به دنبال توسعه علم در کشور باشند. رسانهها باید با نگاه علمی خود آستانه تحمل و نیازهای جامعه را بشناسند و بر اساس آن عمل کنند. رسانهها باید از امکانات خود برای توسعه علوم مختلف بهره بگیرند.
وی افزود: هوش مصنوعی یکی از حوزههایی است که رسانهها میتوانند با کمک آن، تبلیغات خود را هوشمند کنند و برای هر قشر، هر سلیقه و هر فرهنگی در کشور یک نوع تبلیغات داشته باشند. دانشبنیانهای خوبی در این حوزه هستند که میتوانند بازوی توانمند حوزه علمی باشند- اگر سلایق مردم را بشناسند و بر اساس نیازها فعالیت کنند.
منبع: ایسنا
نظر شما