کشف شیوه جدید برای مبارزه با سرطان روده بزرگ

محققان به تازگی شیوه جدیدی برای مبارزه با سرطان روده بزرگ کشف کرده‌اند که از شیوه‌های دیگر موثرتر بوده و اثرات جانبی آن کاهش یافته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان دانشگاه ویرجینیای غربی نشان می‌دهد که ترکیب دو داروی رایج که برای مبارزه با سرطان به کار می‌رود، برای جلوگیری از پیشرفت سرطان روده بزرگ(کولورکتال)، موثرتر از داروهای دیگر است و اثرات جانبی ناخوشایند مصرف داروها را نیز کاهش می‌دهد.

 ﺳﺮﻃﺎن ﻛﻮﻟﻮرﻛﺘﺎل یکی از ﺷﺎﻳﻊ‌ﺗﺮﻳﻦ ﺳﺮﻃﺎنﻫﺎی دﺳﺘﮕﺎه ﮔﻮارش اﺳﺖ و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های غیرطبیعی در دیواره روده بزرگ یا مقعد رشد کنند. زمانی که این نوع سرطان به اندام‌های دیگر بدن سرایت کند، تنها حدود ۱۳ درصد از افراد قادر خواهند بود برای مدت ۵ سال دیگر به زندگی خود ادامه دهند.

محققان دانشگاه ویرجینیای غربی داروی "FOLFIRI" را که برای درمان سرطان تجویز می‌شود، با داروی دیگری به نام "regorafenib" ترکیب کردند تا ببینند آیا این ترکیب می‌تواند پیشرفت سرطان روده بزرگ را برای مدت طولانی متوقف کند یا خیر؟

در این بررسی ۱۸۱ فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ حضور داشتند. این افراد دارای تومورهایی بودند که امکان برداشتن آن‌ها وجود نداشت و سرطان به سایر اندام‌های بدن آن‌ها نیز سرایت  و بیماری پس از انجام دوره اول شیمی‌درمانی گسترش پیدا کرده بود.

برای برخی از بیماران، داروهای ترکیبی FOLFIRI و regorafenib تجویز شد و بقیه شرکت کنندگان داروی FOLFIRI را همراه با یک دارونما مصرف کردند. نتایج تحقیقات نشان داد افرادی که داروی ترکیبی جدید را مصرف کرده بودند در مقایسه با کسانی که داروی FOLFIRI را همراه با یک دارونما مصرف می‌کردند، در پیشرفت بیماری خود با وقفه طولانی‌تری مواجه بودند.

همانگونه که در مورد مصرف داروهای شیمی درمانی این موضوع رایج است، تاثیرات جانبی داروی ترکیبی با نام "regorafenib" شامل مواردی نظیر خستگی، ضعف، از دست دادن اشتها و اسهال، درد، تورم و قرمزی در قسمت‌های دهان و گلو بود. همچنین مصرف این دارو باعث درد در کف دست یا کف پای افراد شد که کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌داد.

کشف دیگر محققان این بود که شرکت‌کنندگان مبتلا به سرطان روده بزرگ می‌توانند دوز پایین‌تر این داروی ترکیبی را بدون از دست دادن تاثیر آن مصرف کنند. آن‌ها به جای تجویز روزانه ۱۸۰ میلی گرم داروی  regorafenib برای مدت دو مدت هفته،  ۱۶۰ میلی گرم از این دارو را برای مدت شش روز به شرکت کنندگان داده و کاهش چشمگیری در اثرات جانبی این دارو مشاهده کردند که از تاثیر گذاری آن نیز کاسته نشد.

بنابراین مصرف داروی ترکیبی برای مبتلایان به سرطان روده بزرگ، موثرتر از داروهای دیگر بوده و اثرات جانبی ناخوشایند مصرف داروها نیز در آن کاهش یافته است.

کد خبر 362723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.