راه اندازی چهار رشته مشترک با دانشگاه های خارجی/ تدوین درس های کارآموزی با هدف کار آفرینی

رییس دانشگاه اصفهان گفت: این دانشگاه سال گذشته توانست در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان وضعیت خوبی را به دست آورد و در زمره هزار دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوشنگ طالبی امروز _یکشنبه چهارم شهریورماه_ در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای کیفی و کمی در حوزه آموزش عالی و افزایش تعداد اعضای هیئت علمی با مدارک بالا، توسعه کمی مراکز آموزش عالی و تأمین اساتید این مراکز بر حسب نیاز و افزایش تعداد دانشجو در داخل کشور پس از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: این اقدامات همراه با کیفیت‌بخشی به‌خصوص در راه‌اندازی دوره‌های تسهیلات تکمیلی ارشد و دکتری بوده است که با سرعت بالایی صورت گرفته و نیروی انسانی مورد نیاز ما در کشور را تأمین کرده است.

وی با اشاره به برگزاری همایش هفتادمین سال تأسیس دانشگاه اصفهان در پایان سال ۹۷، ادامه داد: دانشگاه اصفهان علاوه بر وظیفه سازمانی خود به‌عنوان یک دانشگاه در کشور، نقش نظارتیِ استان اصفهان را هم از سوی وزارت علوم برعهده دارد و در این بخش فعال است.

فعالیت بنیاد حامیان دانشگاه از امسال

طالبی از دریافت مجوز تاسیس بنیاد حامیان خبر داد و گفت: با مصوبه هیئت امنای دانشگاه موفق شدیم مجوز تاسیس بنیاد حامیان را دریافت کنیم و از امسال شاهد فعالیت این بنیاد در اصفهان هستیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان سال گذشته فعالیت‌های مختلفی از جمله تربیت نیروی انسانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا داشته است و چهار هزار دانش‌آموخته در این سه مقطع در دانشگاه اصفهان تحصیل کرده‌اند، اضافه کرد: همچنین دانشگاه اصفهان سال ۹۶ فعالیت‌های جانبی مهمی در جهت ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی انجام داده  و با استقبال خوبی که از سوی نخبگان متقاضی ورود به آموزش عالی روبه‌رو شدیم، رتبه‌های خوب کنکور و برگزیدگان المپیاد را در دانشگاه اصفهان پذیرفتیم و علاوه بر جوایزی که در بدو ورود به آن‌ها داده شد، برای نخستین‌بارکمک هزینه نقدی را به صورت ماهانه به این دانشجویان پرداخت کردیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان با رصد دانش‌آموختگان در پنج سال گذشته اثربخشی در جامعه، اشتغال‌زایی آن‌ها در بازار کار و ارزیابی نوع خدمات ارائه شده و آموزش به دانشجویان را مورد سنجش قرار داد، گفت: با این اقدام در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت گام‌های مؤثری برداشته شده و آمار نشان می‌دهد وضعیت خوبی از میزان اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه اصفهان در بازار کار و جامعه دیده می‌شود.

طالبی خاطرنشان کرد: ایجاد مرکز توسعه عملکرد آموزشی (TDC) که متولی توسعه آموزش‌های ضمن خدمت به اساتید هیئت علمی جهت بالا بردن مهارت‌های تدریس و آموزش و همچنین اخذ آزمون‌های مهارتی از این افراد در جهت تعیین نقاط ضعف و قدرت و برطرف کردن ضعف‌ها و تقویت آن‌ها است، از دیگر فعالیت‌هایی بود که سال گذشته تحقق یافت.

راه‌اندازی چهار رشته تقاضا محور با دانشگاه‌های خارجی

وی با اشاره به راه‌اندازی چندین رشته تحصیلی در دانشگاه اصفهان با رویکرد رشته‌های تقاضا محور، ادامه داد: رشته‌های به نحوی است که دانشجویان بتوانند در پایان دوران تحصیل جذب بازار کار شوند و نیاز جامعه را برطرف کنند و در همین راستا نیز موفق به راه‌اندازی چهار یا پنج رشته مشترک با دانشگاههای خارجی شدیم که از مهر امسال دانشجوی مشترک در این رشته‌ها پذیرفته می‌شود. این رشته‌ها از جمله بازی‌های رایانه‌ای که با دانشگاه کره جنوبی مشترک است برای نخستین‌بار در کشور راه‌اندازی می‌شود و دانشجو می‌پذیرد.

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برای نخستین‌بار درس‌های کارآموزی دانشگاه در تمام شاخه‌های فنی مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه به منظور مهارت‌آموزی به دانشجویان و ایجاد کارآفرینی برای آن‌ها تدوین شده است، گفت: ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی در راستای بهبود و ارتقای کیفیت عملکرد آن‌ها، نوشتن سرفصل‌های جدید دروس برای ایجاد خلاقیت در دانشجویان، جذب اعضای هیئت علمی با توجه به برنامه راهبردی پنج ساله دانشگاه، فعال کردن آیین‌نامه استاد وابسته وجذب پنج نفر از اساتید ایرانی و غیر ایرانی خارج از کشور به‌عنوان استاد وابسته در دانشگاه اصفهان، فعال کردن دوره های پسادکتری و پذیرش ۳۰ پژوهشگر در این دوره‌ها از جمله فعالیت‌های دانشگاه اصفهان در حوزه آموزش است.

جذب استعدادهای درخشان

وی گفت: طبق مصوبه جدید وزارت علوم دانشگاه‌های سطح یک کشور اجازه دارند تا ۴۰ درصد ظرفیت تحصیلات تکمیلی را از میان دانشجویان استعدادهای درخشان انتخاب کنند که از ابتدای مهرماه این کار انجام می‌شود.

طالبی در مورد فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی با حفظ کمیت در جهت ارتقای سطح کیفی پژوهش ها پیش‌بینی شده است. سال ۹۶ علاوه بر افزایش کمی رویدادهای پژوهشی، در سطح کیفی نیز مقالاتی را در مجلات یک، پنج، ۱۰ و ۲۵ درصد جهانی به چاپ رساندیم.

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه غالباً رویدادهای علوم انسانی در مجلات داخلی به چاپ می رسید و از این نظر وضعیت قابل قبولی داشتیم و بعد از دانشگاه تهران و علامه طباطبایی رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده بودیم، ادامه داد: سال گذشته با هدف شناسایی سرمایه‌های غنی علوم انسانی به جهانیان و عرضه دستاوردهای جدید اعضای هیئت علمی در فعالیت‌های پزوهش موفق شدیم مقالاتی در بُعد بین‌المللی به چاپ رسانیم.

وی خرید تجهیزات جدید آزمایشگاهی، تأسیس آزمایشگاه جدید با تجهیزات به روز و با کمک برخی ارگان‌ها و دستگاه‌های خارج از دانشگاه، ایجاد امکانات جدید برای محققین، مبادله استاد- دانشجو، اعزام دو استاد دانشگاه به خارج از کشور برای انجام کارهای تحقیقاتی را از جمله فعالیت‌های دانشگاه اصفهان در حوزه پژوهشی و تحقیقاتی عنوان کرد و ادامه داد: به واسطه این فعالیت‌ها سال گذشته توانستیم در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان وضعیت خوبی را به دست آوریم و در زمره هزار دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌ایم.

طالبی با بیان اینکه افزایش پذیرش دانشجوی خارجی را در دستور کار قرار داده‌ایم و سال گذشته تعداد زیادی دانشجوی خارجی پذیرش داشتیم، افزود: به دنبال رسیدن به پنج دانشگاه تراز بین‌المللی داخل کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه وظیفه ما حرکت در مرز دانش است، اضافه کرد: باید کشور را از نظر دانش در سطح جهانی نگه داریم و نمی‌توانیم شاهد این باشیم که ایران از جهت علمی از دنیا عقب بیفتد و در حال حاضر مدعی هستیم که از نظر علمی در مرزهای دانش حرکت می‌کنیم. حلقه مفقوده تبدیل علم به فناوری، استفاده از فناوری برای تولید ثروت است که دانشگاه  قطعاً نمی‌تواند به تنهایی از عهده این کار برآید. متأسفانه در این زمینه از فکر اساتید دانشگاه‌ها به خوبی استفاده نشده و نمی‌شود.

کاهش ۳۰ درصدی انرژی مصرفی دانشگاه در سال ۹۶

وی با اشاره به کاهش بیش از ۳۰ درصد انرژی مصرفی دانشگاه در سال ۹۶ نسبت به دو سال گذشته، تصریح کرد: کمیته اقتصاد مقاومتی در دانشگاه اصفهان به منظور ارائه کمک فکری به جامعه و تقویت دانشگاه برای مقاوم‌سازی در مقابل نوسانات ارزی، بودجه‌ای و ... تشکیل شده و یکی از وظایف این کمیته که در حال حاضر نیز فعال است، عملکرد پدافند غیرعاملی است.

رییس دانشگاه اصفهان در مورد فعالیت سیاسی دانشجویان دانشگاه، اظهار کرد: باید دانشگاه‌ها دید سیاسی داشته باشند. چهار تشکل دانشجویی در دانشگاه اصفهان فعالیت‌های  خود را در قالب ضوابط انجام می‌دهند و سال گذشته همه این تشکل‌ها فعالیت خوبی داشته اند. البته بسیج دانشجویی و اعضای هیئت علمی نیز فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که اکثر این فعالیت‌ها جنبه فرهنگی دارد و صرفاً سیاسی نیست. دانشجویان باید سیاست را خوب بدانند.

طالبی در مورد نوسانات نرخ ارز بر روند فعالیت‌های دانشگاه، گفت: معتقد هستیم که علم و دانش جزو کالاهای اساسی کشور است. دانشگاه ها می توانند فعالیت کنند به شرطی که نیازهای اساسی آن‌ها تأمین شود.  مواد آزمایشگاهی جزو  نیازهای اولیه فعالیت‌های دانشگاهی است. درخواست ۱۳ دانشگاه سطح یک کشور این بود که فعالیت‌های دانشگاهی را هم جزو کالاهای اساسی تلقی و ارز دولتی برای تهیه آن‌ها اختصاص دهند و اگر ارز دولتی تخصیص پیدا نمی‌کند و قرار است ارز رسمی به آن داده شود، ریال آن باید به دانشگاه‌ها داده شود. بودجه دانشگاه اصفهان بر اساس ارز معمولی بوده  که با این وجود ۳۶ میلیارد تومان کمبود بودجه برای خرید تجهیزات، تأمین ارز برای اعزام دانشجویان و اساتید به خارج از کشور و ... داریم.

کد خبر 351759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.