آنچه فعالان حوزه فرش با شهردار اصفهان مطرح کردند

نشست فعالان حوزه فرش با شهردار، مشاور اقتصادی شهردار، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و عضو شورای شهر اصفهان شامگاه چهارشنبه در قالب سلسه نشست های اصفهان فردا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهانه این نشست که نشات گرفته از دغدغه شهردار اصفهان به منظور بهبود وضعیت فرش اصفهان در عرصه بین المللی بود، منجر شد تا طرح ها و نظرات مختلفی در این حوزه مطرح شود که در ذیل می خوانید:

عصاچی، از تولید کنندگان فرش دستباف در این جلسه اظهار کرد:  فرش دستباف نیازمند نگاه ویژه‌ای است؛ ۲۸۰ هزار تولید کننده در استان در این عرصه فعالیت دارند، تمام دنیا فرش را به اسم فرش ایران می‌شناختند و این هنر _ صنعت باید حفظ شود.

صیرفیان رییس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف با اشاره به لزوم ساخت یک موزه برای نمایش فرش دستباف اظهار کرد: در تبریز چندین موزه فرش وجود دارد. اگر چند سال پیش موزه فرش اصفهان احداث شده بود امروز تحولی در حد جام جهانی را شاهد بودیم.

 شهبازی، عضو کمیته فرش استان اصفهان گفت: شهرداری می تواند نقش حمایتی در حوزه فرهنگی فرش می‌تواند داشته باشد، زیرا فرش یک هنر_فرهنگ است. فضای فرهنگی، معماری، هنری و اجتماعی اصفهان با فرش دستباف عجین است، تنوع فرش اصفهان بالاترین میزان در استان‌های کشور است و با توجه به چنین ظرفیتی تقاضا داریم که نمایشگاه‌های متعددی در این حوزه برگزار شود.

وی ادامه داد: عقبه فرش استان به تمامی روستاها بر می‌گردد. فرش جزو اولین کالاهایی بوده که ترامپ تحریم کرد و جنبه سیاسی هم پیدا کرده، پس باید از این کالا حمایت شود، همچنین شهرداری با رسانه‌های خود و تبلیغات محیطی می‌تواند یاریگر ما باشد. همچنین ظرفیت خواهر خوانده‌های اصفهان فرصت خوبی برای تعامل در این حوزه است.

سپهر، از طراحان انجمن فرش دستباف اصفهان گفت: یکی از اصلی ترین وظایف شهرداری فرهنگسازی است و هنر بهترین ابزار آن است. اگر همه ارگانها عزم خود را جزم کنند، شاهد متولدان جدیدی در این حوزه خواهیم بود و در این صورت مشکلات فرش هم رفع خواهد شد.  همچنین اگر نمادی از فرش در یکی از میادین شهری ایجاد شود به رونق این هنر کمک خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اینجا نیستیم که بگوییم فقط از شهرداری چه می خواهیم بلکه می توانیم به شهرداری کمک کنیم، همانطور که در کشورهای اروپایی از هنرمندان به منظور رونق گردشگری استفاده میشود.

اصغر برشان، عضو شورای شهر اصفهان گفت: صنایع دستی از پاکترین و زودبازده ترین صنایع است و شورای شهر در حد توان خود از این صنعت حمایت می‌کند. البته تحریم ها گاهی موانعی را ایجاد می‌کند.

عبدالحسین ساسان، مشاور اقتصادی شهردار  گفت: مرحوم همدانیان خود یک اصفهان بود. مدتی است که تلاش شد که مجسمه وی در شهر ساخته شود اما این امر هنوز محقق نشده است. مرحوم همدانیان تعدادی فرش دستباف جمع آوری کرده بود که می خواست با انها موزه درست کند اما موفق به این کار نشد.

وی با اشاره به اینکه این امر منجر به بهبود گردشگری می‌شود افزود: هم اکنون با توجه به بی آبی، چاره ای جز توسعه گردشگری نداریم و تاسیس موزه به این حوزه بسیار کمک خواهد کرد. یزد هیچ منابعی ندارد اما حق قابل توجهی به گردن اقتصاد ایران دارد. یک کارخانه در یزد را غرفه غرفه کردن و به استارتاپها سپردند.

این استاد اقتصاد اضافه کرد: از شهردار باید خواست تا نیازها رفع شود اما نه به صورت فردی. باید همه کمک کنیم. در همه خانه های اصفهان موزه وجود دارد و باید موزه ای وجود داشته باشد تا این میراث را گردآوری کنیم. اگر واقعا همت داریم بیاییم ریسباف را به موزه تبدیل کنیم تا گردشگری در شهر رونق گیرد.

محمد مجیری، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده های کشاورزی شهرداری اصفهان گفت: پیش از مدیریت جدید شهری قرار بود تا نمادی از فرش در میدان استقلال ایجاد شود، اما محقق نشد امیدواریم شهردار جدید این امر را بررسی کنند.

وی افزود: فرش جوشقان و یلمه به ثبت جهانی رسیده و فرشهای ذهنی منحصر به فردی تولید میشود و در زمینه صادرات حرفی برای گفتن دارد.

کد خبر 347576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.