۵۵ میلیارد تن از ذخایر قابل معدن‌کاری جهان در ایران قرار دارد

مشاور عالی امور توسعه دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به قرار گرفتن بیش از ۵۵ میلیارد تن از ذخایر قابل معدنکاری جهان در ایران گفت: ارزش ذخایر معدنی ایران بر اساس برآوردهای اولیه ۷۰۰ میلیارد دلار است که با اکتشافات جدید این رقم تا ۱۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سورنا ستاری _امروز، یکشنبه سی‌ام اردیبهشت_ در آئین افتتاحیه دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی با اشاره به سابقه شش ساله فعالیت خود در بهره‌برداری از معادن اظهار کرد: تحقیق و توسعه یکی از پایه‌های جدی حوزه معدن است که باید توجه بیشتری به آن داشت.

وی سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در صنایع نو را ضروری دانست و افزود: شرکت‌های بزرگ در کشور برای ورود به نوآوری باید در شرکت‌های استارت‌آپی سرمایه‌گذاری کنند و باید به این نکته توجه داشت که پایه نوآوری کسب‌وکار است.

استاد دانشگاه شریف با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای استفاده از هوش مصنوعی در معدن عنوان کرد: با این روش معادن خاص شناسایی و استخراج می‌شوند، ایران تاکنون به ذخایری به میزان ۲۰۰ تن طلا دست یافته است اما دانش طلا در کشور ما بسیار ضعیف است.

وی ایران را دارای حدود شش درصد از ذخایر معدنی جهان دانست و یادآور شد: بیش از ۵۵ میلیارد تن از ذخایر قابل معدنکاری جهان در ایران است، ارزش ذخایر معدنی ایران بر اساس برآوردهای اولیه ۷۰۰ میلیارد دلار است که با اکتشافات جدید این رقم تا ۱۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود همچنین میزان ذخایر معدنی ایران در بخش‌های مختلف از جمله طلا، کرومیت، مس و زغال‌سنگ نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

معاون سابق رئیس جمهور انتقال فناوری در معادن و اکتشاف را امکان‌پذیر دانست و ادامه داد: برای این امر نیاز به تأمین اعتبار و سرمایه‌گذاری است که این نوع سرمایه‌گذاری زودبازده خواهد بود.

وی یکی از مشکلات معادن را تأمین نیروی انسانی متخصص عنوان کرد و گفت: این امر نیاز به ارائه راهکارهای اساسی در کشور دارد، در این زمینه باید اینترنت اشیا را توسعه دهیم، چرا که این امر برای پایداری در حوزه معادن امری ضروری است.

ستاری حدود چهار درصد از هزینه‌های کل نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع جهان را مربوط به بخش معدن دانست و تصریح کرد: صنایع معدنی در مصرف انرژی شدت بالایی دارند و در موارد دیگری مانند تحقیق و توسعه نیاز به نیروی انسانی و سرمایه بالاتر از حد متوسط میان صنایع است، بنابراین صنایع معدنی در جهان نسبت به فعالیت‌های تحقیق و توسعه، نوآوری و فناوری حساس هستند.

کد خبر 755088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.