احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک، قیمت نفت را بالا برد

قیمت‌های نفت که دیروز (دوشنبه) بیشترین کاهش در بیش از یک هفته گذشته را ثبت کردند، صبح روز سه‌شنبه بار دیگر بالا رفتند.

به گزارش ایمنا، پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا روز سه‌شنبه_28 فروردین_ اعلام کرد: احتمال تمدید توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان غیراوپکی آن، سرمایه گذاران را به افزایش قیمت نفت در آینده خوشبین کرد و موجب افزایش تقاضا و قیمت این کالا شد.

پیش بینی کاهش موجودی انبارهای نفت در آمریکا نیز به افزایش صبح امروز قیمت نفت کمک کرد.

قیمت آتی نفت خام آمریکا که در پایان معاملات دیروز بازار نایمکس این کشور ۱.۷ درصد کاهش پیدا کرده بود، صبح امروز ۰.۵ درصد بالا رفت.

«بخیت الرشیدی» وزیر نفت کویت گفت: اوپک و متحدان غیر اوپکی این سازمان از جمله روسیه در نشست ماه ژوئن (خرداد - تیر) تمدید توافق کاهش تولید نفت پس از پایان سال ۲۰۱۸ را بررسی می‌کنند.

مطابق پیش بینی تحلیل‌گران بلومبرگ، موجودی انبارهای نفت آمریکا هفته گذشته کاهش پیدا کرده است. چهار هفته پیش، موجودی انبارهای نفت این کشور به کمتر از میانگین پنج ساله رسیده بود.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ساعت ۱۵:۴۲ امروز به وقت توکیو به قیمت ۶۶ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه معامله شد که نسبت به آخرین قیمت دیروز ۴۲ سنت افزایش دارد.

بهای نفت پایه برنت دریای شمال که دو سوم نفت‌های جهان از جمله نفت اوپک بر مبنای آن قیمت گذاری می‌شوند نیز با ۳۲ سنت افزایش نسبت به دیروز به ۷۱ دلار و ۷۴ سنت رسید.  

اوپک و متحدان غیراوپکی آن تا پایان سال ۲۰۱۸ متعهد به کاهش تولید نفت هستند. این سازمان در نشست رسمی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ۱۳۹۵) خود در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.  

روسیه و ۹ تولید کننده دیگر نیز در اواخر سال ۲۰۱۶ به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند.  

کشورهای امضاکننده این توافق متعهد شده‌اند در مجموع ۱.۸ میلیون بشکه در روز از سطح تولید بکاهند که این میزان، حدود ۲ درصد تولید نفت در جهان است.  

گفتنی است، ۱۴ کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.  

کد خبر 341669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.