خانواده ها شرایط مناسب امتحانات را در خانه ایجاد کنند

کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: به منظور کاهش اضطراب ناشی از حضور در جلسه امتحان برای دانش آموزان بهتر است که خانواده هابه صورت گروهی شرایط فضای امتحانی را در خانه ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اضطراب یکی از شایعترین اختلالاتی است که همه انسانها را در شرایط مختلف آن را تجربه می کنند و دارای انواع و درجات متفاوتی بوده که یکی از این موارد اضطراب در زمان امتحان است که دانش آموزان در زمان ارزیابی در پایان سال تحصیلی دچار آن میشوند.

عوامل متعددی می‌توانند روی میزان استرس دانش آموزان در زمان امتحانات موثر باشند، اما برخی از دانش آموزان بیشتر از سایرین مستعد تجربه استرس زیاد و مخرب در زمان امتحان‌ها هستند که اگر همین استرس از حد مناسب فراتر رود، می‌تواند عملکرد دانشآموز را مختل کند و در نتیجه او نتواند به خوبی از عهده امتحانش بر آید.

محمد رضا ایزدی، کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش استان اصفهان در این خصوص با تاکید بر اینکه در فصل امتحانات، استرس امتحانات در بین دانش آموزان بسیار شایع است، در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بسیاری از خانواده ها موقع امتحانات و یا قبل از آن، دانش آموزان را نگران می کنند و در تشدید اضظراب آنها تاثیر زیادی دارند.

وی افزود: برخی از خانواده ها به دانش آموزان تاکید می کنند که نباید نمرات درسی او پایین تر از یک حد تعیین شده باشد و در این شرایط دانش آموز زمان امتحان دادن، با توجه به اینکه درس ها را به خوبی خوانده است، اما با توجه به شرایط موجود در مدرسه دچار اضطراب امتحان می شود. البته گفته های والدین و پیش زمینه ای که آنها می دهند در کاهش یا افزایش استرس دانش آموزان موثر است.

این کارشناس آموزشی توضیح داد: تاکید زیاد خانواده بر نمره خوب آوردن دانش آموز، کم نیاوردن و موارد دیگر با توجه به عوامل و تیپ های شخصیتی دانش آموزان و اینکه گروهی از آنها اختلالات شخصیتی دارند در بروز استرس  آنان موثر است.

وی ضمن توصیه به خانواده هادر کاهش استرس در فصل امتحانات گفت: به دانش آموزان توصیه می کنیم با اعتماد به نفس بالا وارد جلسه امتحان شوند و روزهای قبل از امتحان هرچیزی که موجب حواس پرتی آنها می شود را کنار  گذاشته و تلاش کنند با تمرکز روی درس شان در جلسه امتحان حاضر شوند.

ایزدی با ترکید بر اینکه حذف عوامل مزاحم، در تمرکز دانش آموزان زمان مطالعه موثر است، یادآور شد: محیط آرام و بی سروصدا و حذف عوامل مزاحم مانند تبلت، تلفن همراه و تلویزیون روشن و موراد دیگر و گذاشتن ابزار مورد نیاز دانش آموز در افزایش تمرکز او تاثیر می گذارد و او را از استرس و سردرگمی نجات می دهد.

 ایزدی داشتن یک تصویر ذهنی بعد از مطالعه را برای دانش آموزان ضروری دانست و گفت: داشتن یک تصویر ذهنی بعد از مطالعه برای دانش آموزان در هنگام حضور در جلسه موجب کاهش اضطراب شدید آنها شده و آنها می توانند با آرامش بهتری به امتحان خود برسندو با پاسخ دادن به سوالات در ذهنشان مشکل کمتری را داشته باشند.

وی در توصیه به خانواده ها تاکید کرد: همچنین به خانواده ها توصیه می شود که به منظور کاهش استرس دانش آموزشان، به صورت گروهی شرایط فضای امتحانی را در خانه ایجاد کنند و با گذاشتن یک امتحان صوری، تجربه شرایط امتحان را برای دانش آموز فراهم کنند و همین امر باعث می شود که دانش آموزان هنگام امتحان هر موقع دچار استرس و نگرانی شدند با یک نفس عمیق کشیدن و تصویر و تجسمی که از قبل از امتحان دارند، اضطراب شان کم می شود.

کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: دانش آموزان تلاش کنند که سوالات سنگین و مشکل را جواب ندهند، سعی کنند زمان را از دست ندهند و ابتدا به پاسخگویی سوالات آسان تر بپردازند و همین امر به افزایش اعتماد به نفس آنها کمک زیادی می کند.

وی یکی دیگر از عوامل استرس دانش آموزان را تهدید کردن معلمان و مدیر و معاونان دانست و خاطرنشان کرد: توصیه هایی که به معلمان و مدیر و معاونان می شود این است که تهدید کردن دانش آموزان در تشدید استرس آنها بسیار موثر است و ممکن است معاونان مدرسه دانش آموزان را به دلیل تقلب یا دیرآمدگی در مقابل دیگر دانش آموزان تنبیه و یا تهدید می کنند  و همین امر در تضعیف روحیه دانش آموزان موقع امتحانات موثر بوده و موجب از دست دادن تمرکز و تشویش و اضطراب آنها می شود.

کد خبر 334041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.