خواب بیهوشی عمیق‌تر از خواب معمول است

نتایج تحقیقات جدید حاکی از این است که داروهای بیهوشی عمومی تاثیر بالایی بر روی مغز دارد و خواب در حالت بیهوشی بسیار عمیق تر از خواب در حالت عادی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "مدیکال اکسپرس" برونو وَن سوییدنر محقق دانشگاه کوئینزلند گفت: تیم او درک قبلی درباره آنچه که بیهوشی عمومی بر روی مغز انجام می دهد را برهم می زند. این محققان معتقدند که بیهوشی عمومی اثرات متفاوت تری بر مغز نسبت به خواب معمولی دارد.

این مطالعه نشان می دهد که می توان با این یافته جدید تغییر و بهبود داروها برای استفاده در عمل جراحی را رقم زد. نتایج این تحقیق در نشریه "Cell Reports" منتشر شد.

دانشمندان این موسسه با استفاده از روش شناخته شده به عنوان میکروسکوپ تصویری تک مولکول در مورد اثرات پروپوفول -یکی از رایج ترین داروهای بیهوشی عمومی که در طول جراحی استفاده می شود- بررسی هایی را آغاز کردند. این مطالعه اثر دارو بر روی انتشار سیناپسی را بررسی کرد. آزادی سیناپسی مکانیسمی است که توسط آن سلول های عصبی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

پروفسور ون سوییدنر گفت: "ما از تحقیقات قبلی می دانیم که بیهوشی عمومی، با داروی پروپوفول بر روی سیستم های خواب در مغز، بسیار شبیه یک قرص خواب عمل می کند، اما مطالعه جدید نشان داد که پروپوفول همچنین مکانیزم های پیش مغزی را مختل می کند، احتمالا بر ارتباط میان نورون ها در کل مغز تاثیر می گذارد و به طور سیستماتیک با آنچه پیش از این تصور می‌کردیم، متفاوت است. در واقع در این روش بسیار متفاوت از یک قرص خواب عمل می شود."

در این مطالعه محققان دریافتند که پروپوفول حرکت پروتئین کلیدی (syntaxin1A) که در سیناپس همه نورون ها مورد نیاز است را محدود می کند. این محدودیت منجر به کاهش ارتباط بین نورون ها در مغز می شود.

پروفسور ون سوییدنر گفت: "این یافته  به درک اینکه بیهوشی عمومی چطور کار می کند، منجر می شود. و می تواند برخی از عوارض جانبی بیهوشی عمومی را توضیح دهد، مثل اینکه افراد پس از عمل جراحی خواب بی نظمی را تجربه می کنند."

او گفت: " گرچه بعضی مواقع بیهوشی با داروی پروپوفول، شما را به خواب می برد. کشف جدید در افرادی که اتصال مغز آنها آسیب پذیر شده است، به عنوان مثال در کودکان که مغز آنها هنوز در حال توسعه است و یا برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و یا پارکینسون امید بهبودی را میسر می کند."

این گروه از محققان معتقدند که تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا بیهوشی عمومی اثرات پایدار در گروه های آسیب پذیر دارد یا خیر، مورد نیاز است.