شاخص های حقوق کودک در برخی موارد رضایت بخش نیست

وزیر دادگستری و رئیس مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: شاخص های حقوق کودک در کشور در برخی موارد رضایت بخش نیست اما جهت گیری به سمت تحقق اهداف است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از ایرنا، سیدعلیرضا آوایی روز دوشنبه در همایش بین المللی کودک و صلح که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حجاب برگزار شد، افزود: جمهوری اسلامی با وجود تلاش های متعدد در حوزه های مختلف تقنینی، قضایی و اجرایی در سال های اخیر و حضور تاثیرگذار سازمان های غیردولتی و همچنین نهاد مرجع ملی، هنوز با چالش های جدی در حوزه کودک روبروست که البته سمت و سوی سیاستگزاری ها و نگاه نظام جمهوری اسلامی بر کاهش این آلام بوده و اقدامات ارزشمندی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد: امروز شاخص های بهداشتی، درمانی و آموزشی کودکان رشد چشمگیری داشته و برخی از حقوق کودکان مانند حق سلامت، حق آموزش، ارتقا محسوسی را شاهد است؛ با این همه در برخی موارد شاخص ها رضایت بخش نیست هرچند جهت گیری ها به سمت تحقق اهداف است.

رئیس مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک درباره این مرجع گفت: ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ همزمان با سال ۱۳۶۸، کنوانسیون حقوق کودک مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت و بعد از ۲۰ روز لازم الاجرا شد؛ تا کنون همه کشورهای دنیا جز یک کشور به این پیمان نامه ملحق شده اند چون به تعبیر کارشناسان بین المللی این پیمان نامه یکی از مقبول ترین و پذیرفته ترین سسند بین المللی محسوب می شود و در این پیمان نامه به حقوق مدنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان به بهترین شکل پرداخته شده است.

به گفته وی، پیمان نامه حقوق کودک حاصل ده ها سال تلاش جامعه بین الملل و نهادهای مدنی کشورهای مختلف در قالب کنفرانس ها، معاهدات منطقه ای و صدور اعلامیه های جهانی است که حاصل آن با عنوان «پیمان نامه حقوق کودک» در سال ۱۹۸۹ به تصویب رسید و به سرعت مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت.

آوایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران چهار سال بعد از تصویب پیمان نامه حقوق کودک در سال ۱۳۷۲ به آن پیوست، گفت: اگر چه الحاق جمهوری اسلامی با رعایت حق شرط تحفظ همراه بود اما به دلیل همخوانی عمده مواد پیمان نامه با قوانین و مقررات داخلی، تعارض های معدودی پیش آمده و سمت و سوی تصویب قوانین داخلی هم در سال های اخیر با کنوانسیون تطبیق فراوانی داشته است.
 

کد خبر 328599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.