تغذیه سالم با بشقاب غذای سالم تعریف می‌شود

دیابت از جمله بیماری های غیر واگیردار است که آمار الای مبتلایان به آن نگرانی هایی را در جامعه به وجود آورده است.

به گزارش ایمنا، دیابت بر اثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن به وجود می آید، پزشک متخصص می تواند با آزمایش قند خون ناشتا (FBS) و یا قند خون دو ساعته (OGTT)، که معیاری از عملکرد لوزالمعده و ترشح انسولین می باشند،تعیین کند که آیا فرد در دوره دیابت پنهان قرار دارد و یا به طور کامل به دیابت مبتلا شده است.
در صورتی که آزمایش قند خون ناشتا ، عددی بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد نشانگر آن است که فرد در دوره دیابت پنهان قرار دارد و چنانچه این رقم ۱۲۶ یا بیشتر از آن باشد بیانگر ابتلای کامل دیابت است.
دیابت شایع ترین علت بیماری های قلبی عروقی، سکته ها، نارسائی کلیه، کوری و قطع اندام می باشد. بیماران دیابتی دو برابر افراد عادی مبتلا به بیماری قلبی شده و دو برابر افراد عادی از بیماری قلبی فوت می کنند.
دیابت وقتی حادث می شود که در بدن ما انسولین کافی برای وارد کردن گلوکوز بداخل سلول ها وجود نداشته باشد، این سبب می شود که گلوکوز در خون تجمع بیابد و در اصطلاح می گوئیم که قند خون افزایش پیدا کرده است.
گفته می شود در اصفهان از  هر 3 فرد بالای 30 سال یک نفر در معرض ابتلا به دیابت است و یکی از دغدغه های ما که این آمار را می شنویم این است که با رعایت چه نکات تغذیه ای می توان احتمال بروز دیابت را کاهش داد.
در این باره گفتگویی را با "دکتر مژگان نوریان- متخصص تغذیه" انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
آیا بروز دیابت با تغذیه ارتباط مستقیمی دارد؟
بله حتماً همینطور است.
در ابتلا به دیابت غیر از عوامل ژنتیکی و محیطی برخی از عواملی مثل تغذیه هستند که می توانند در ابتلا به این بیماری مؤثر باشند.
گفته می شود مصرف مواد قندی باعث می شود به دیابت مبتلا شویم، شما این گفته را تأیید می کنید ؟
وقتی صحبت از مواد قندی می کنیم که در اصطلاح پزشکی به کربوهیدرات ها معروف هستند، باید توجه داشته باشیم که همه غذاها به غیر از گوشت ها و آب نوشیدنی دارای کربوهیدارت هستند، ولی هر غذاهای دیگر مثل غذاهای نشاسته ای، سبزیجات و میوه ها و گروه لبنیات حاوی کربوهیدرات هستند.
البته مغزیجات مثل آجیل ها حاوی چربی هستند و در گروه چربی ها قرار دارند.
باید این سوء تفاهم درباره میوه های خشک از بین برود که به عنوان مثال بیماران دیابتی میوه کم می خورند اما با چای توت خشک می خورند، غافل از اینکه میوه های خشک هم تا حدودی قند دارند.
یک چهارم لیوان توت خشک 15 گرم قند دارد، بنابراین نمی توان به راحتی میوه های خشک مصرف کرد فقط با این باور که قند ندارند.
دغدغه ما این است که برای بیماران دیابتی مشخص کنیم میوه ها هم قند دارند و این مورد ربطی به ترش یا شیرین بودن میوه ها ندارد.
بعضی از افراد دیابتی برای شیرین کردن چای خود از عسل استفاده می کنند، 40 درصد فروکتوز و 34 درصد گلوکز که همان قند است، در عسل موجود است.
بنابراین درست است که عسل طبیعی است اما حاوی قند می باشد و برای بیماران دیابتی جز در مواقعی که محاسبه می شود، می توان اگر از قندهای دیگراستفاده نمی کنند روزانه یک قاشق مربا خوری برای شیرین کننده چای یا عسل استفاده نمایند، اما بیشتر از آن مجاز نیست.
مصرف مواد قندی باعث می شود به دیابت مبتلا شویم، البته میزان مصرف قند در هر فرد دیابتی توسط پزشک معالج او و با در نظرگرفتن شرایط بیمار تعیین می شود.
برای افرادی که لب مرز ابتلا به دیابت قراردارند و مستعد دیابت هستند، چه توصیه هایی دارید؟
باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه و رژیم کاهش وزن دریافت کنند چون هم برای بهبود کبد چرب و هم قند خون آنها مؤثر است.
افراد باید 150 دقیقه در هفته تحرک بدنی یا به روایت دیگر روزانه 30 دقیقه پیاده روی داشته باشند و نیمی از بشقاب غذایی خودشان را به مصرف سبزیجات اختصاص دهند.
مصرف سبزی ها و سالاد همراه با غذا کمک می کند فیبر غذایی که از طریق این سبزی ها به بدنمان می رسانیم، قند خون را کنترل کند.
توصیه می شود همه افراد الگوی صحیح غذایی را استفاده کنند.
رژیم یک بیمار دیابتی مثل فرد سالم است و بهتر است افرادی که دیابتی نشده اند از رژیم غذایی سالم استفاده کنند.
در رژیم غذایی سالم 5 گروه غذایی از جمله: غذاهای نشاسته ای مثل نان و غلات و انواع پاستا، سبزی ها ، گروه میوه ها و لبنیات و گروه پروتئین ها داریم.
از سوی دیگر باید سعی کنیم میزان چربی ها و شیرین کننده هایی که در غذا استفاده می کنیم را  کاهش دهیم.
تغذیه سالم با بشقاب غذای سالم تعریف می شود به این صورت که نیمی از بشقاب غذا حاوی سبزی ها و سالاد، یک چهارم آن غذاهای نشاسته ای و یک چهارم غذاهای پروتئینی باشد، البته میوه ها هم باید در کنار این بشقاب قرار گیرند.
برخی از افراد دیابتی نوشابه ها یا پولکی های رژیمی استفاده می کنند، مصرف این مواد ضرری ندارد؟
در تولید نوشیدنی های رژیمی که گاهی بر روی آنها قید می شود بدون قنداست، قندهای مصنوعی استفاده می شود که باید حتماً مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشند تا بتوانیم از آنها مصرف کنیم.
معمولاً اکثر کارخانه ها از شیرین کننده های مصنوعی مجاز استفاده می کنند اما باید حواسمان باشد که اگر چه اینها حاوی قندی هستند که در بدن متابولیزه نمی شود، اما گاهی از فرم دیگری از قندها استفاده می شود.
مطالعات نشان می دهد که گرچه نوشابه ها یا پولکی های رژیمی دارای قند نیستند ولی استفاده مکرر از این مواد می تواند باعث افزایش وزن شود و باید دفعات مصرف آنها کاهش یابد. 
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 267027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.