آلودگی هوا عمر را کوتاه می‌کند

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که هر سال حداقل هفت میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند؛ اما آلودگی لزوماً چیزی نیست که در اخبار شنیده می‌شود بلکه بیدارشدن با نفس‌تنگی، سوزش چشم‌ها و گلو، سردرد و تنگی نفس از علائمی است که نشان می‌دهد میزان آلودگی در هوا آزاردهنده است.

به گزارش ایمنا، با این که گاهی اوقات مساله آلودگی هوا به عنوان مشکل کشورهای در حال توسعه مطرح می‌شود،‌ همه کشورهای دنیا با آن درگیر هستند؛ حتی در شرایطی که گفته می‌شود میزان آلودگی هوا به قدری نیست که تاثیر مخربی بر زندگی مردم داشته باشد، سلامتی شما ممکن است در خطر قرار بگیرد.
مراکز پژوهشی در سراسر دنیا در مورد آلودگی هوا، تاثیرات آن بر بدن و راه‌های کاهش بیماری‌های ناشی از آن تلاش می‌کنند؛ اما نتایج آن‌ها به صورت چشم‌گیر بر افزایش سلامتی مردم تاثیرگذار نبوده است.
وقتی که هوا آلوده را تنفس می‌کنید،‌ ریزگردها و آلودگی موجود در هوا باعث التهاب ریه شما می‌شود که در نتیجه آن برونشیت مزمن،‌ آسم،‌ خس‌خس، سرفه، بیماری‌های تنفسی‌، ناراحتی‌های قلبی و حتی سرطان ریه ایجاد می‌شود.
اگر چنین مشکلاتی از قبل در بدن شما وجود داشته باشد،‌ آلودگی هوا می‌تواند آنها را تشدید کند؛ استفاده از ماسک‌های استاندارد هم ممکن است جلوی ورود مقداری از این آلودگی به بدن را بگیرد؛ اما تاثیر آن صددرصدی نیست و رژیم غذایی مناسب البته می‌تواند از تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر بدن بکاهد.
امروز با موضوع تأثیر آلودگی هوا بر سلامتی انسان، گفتگویی را با "دکتر محمد حسن انتظاری- متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

با شروع فصل سرما آلودگی و وارونگی هوا بیشتر مطرح می شود، شما چه تعریفی از آلودگی هوا دارید؟
متأسفانه آلودگی هوا را درتمام شهرهای بزرگ ایران از جمله اصفهان، تهران، مشهد و دیگر کلانشهرها شاهد هستیم و این آلودگی هوا فقط مربوط به فصل سرما نیست بلکه در فصل گرما هم نوع دیگری از آلودگی ها از جنس گردوخاک را می بینیم.
البته آلودگی های فصل زمستان خطرناک تر هستند که بیشتر حاصل از سوخت های فسیلی است و آسیبی که به بدن می رسانند، به مراتب بیشتر است.
گازهایی حاوی اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، مونواکسیدکربن و حتی فلزات سنگین مثل سُرب هم می توانند برای افراد ایجاد آلودگی کنند و هر کدام که از حد خود فراتر روند به سلامتی انسان آسیب می زنند.
باید در ابتدا باید آلودگی ها را با استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی تا حد امکان کاهش دهیم و بدن را برای مقابله به این مواد آلوده کننده آماده کنیم.
از بین بردن آلودگی هوا مشارکت مردم و مسؤلان را می طلبد.

آلودگی ها چگونه بر روی بدن انسان تأثیر می گذارد؟
بدن انسان در مقابل موادی که برایش عادی نیست، واکنش غیرعادی نشان می دهد؛ این واکنش های غیرعادی اگر هر از چند گاهی باشد آسیبی به بدن ما نمی رساند اما اگر قرار باشد سالی 6 ماه هوایی که تنفس می کنیم آلوده باشد، به مرور زمان دستگاه تنفسی و قلب و عروق، کبد، پوست و در مجموع تمام ارگان های بدن را متأثر خواهدکرد و باعث تشدید بیماری ها و کوتاهی عمر خواهد شد.

آیا این تأثیرات می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد؟
متأسفانه اکثر این تأثیرها بلند مدت هستند، البته عوارض کوتاه مدت را هم به شکل سرفه، التهابات پوستی و تنگی نفس می بینیم اما اگر آلودگی ها مداوم باشد، عوارض های ناشی از آن نیز مداوم خواهند بود.

آلودگی ها اعصاب و روان انسان را هم درگیر می کند؟
بله، بی شک همینطور است.
در شرایطی که هوا آلوده باشد مردم کم حوصله هستند،پرخاشگر می شوند، کم خواب تر می شوند و سایر عوارض روحی – روانی دیگر بر اثر آلودگی هوا برای افراد ایجاد می شود.

شما چه گروه های غذایی را برای روزهایی که هوا آلوده است، مفید می دانید؟
چند ماده غذایی هستند که واقعاً می توانند مفید باشند، یکی از این مواد غذایی شیر و ماست از نوع کم چرب است که به خاطر کلسیم زیاد با نوعی از آلودگی که سُرب است، به شدت مقابله می کنند و اجازه نمی دهند سرب در بدن جایگزین شود زیرا اگر سرب وارد استخوان های افراد شود، مشکلات زیادی طی چندین سال برای همه افراد به وجود می آورد.
روزانه میوه های تازه فصل باید مصرف شودکه مهمترین این میوه ها پرتقال و سیب است؛ این میوه ها علاوه بر ویتامین C و آنتی اکسیدانی که دارند، سرشار از پِکتین هستند.

آیا سیب قرمز با سیب زرد تفاوت دارد؟
بر اساس قانون کلی میوه ها، هر چه رنگ غلیظ تری داشته باشند دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند، به عنوان مثال در تابستان انگور سیاه از انگور سفید بهتر است یا کلم بنفش بهتر از سفید و سیب قرمز بهتر از سیب سفید است، ضمن اینکه باید توجه داشت در میوه ها نوع بد وجود ندارد بلکه خوب و خوبتر دارند.
بنابراین می توانیم با خوردن میوه ها و سیزیجات پُررنگ به مبارزه خوشمزه با بیماری ها برویم.

گروه هایی که بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارند، کدامند؟
هر چه ضعف بدن بیشتر و توان دفاعی بدن کمتر باشد افراد آسیب پذیر تر هستند، بنابراین در مجموع همه آسیب پذیر هستند، اما افراد بیمار به خصوص بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان، کودکان و بانوان باردار آسیب پذیرتر می باشند.
برخی نکات تغذیه ای را باید رعایت کرد، اگر تغذیه متنوع و سالم باشد، سیستم دفاعی بدن قوت می گیرد.
خداوند سیستم ایمن قوی به ما داده که البته نیاز به مواد غذایی سالم دارد. همه افراد به خصوص کودکان باید انواع پروتئین ها و سبزیجات رنگی به عنوان آنتی اکسیدان استفاده کنند.
نکته مهم دیگر اینکه در روزهای آلوده باید از تحرک زیاد کودکان در محیط خارج از منزل جلوگیری کرد تا آلودگی ها کمتر وارد ریه آنها شود.
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 267026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.