زندگی سالم با صبحانه آغاز می‌شود

در بیماری دیابت توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

به گزارش ایمناT دیابت یک اختلال سوخت و سازی در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.
نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو، مقاوت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود.
در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هایپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند.
همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ بنابراین غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد.
امروزه شیرین کننده های مصنوعی و دیگر جایگزین های قند در طیف متنوعی از غذاها و نوشیدنی ها مانند نوشابه ها ، آدامس ، ژله، برخی نان های شیرمال، شیرینی جات، آبمیو و بستنی ها یافت می شوند، اما نکته مهم این است که قند مصنوعی احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.
در این خصوص با "دکتر سید رضا اسحاقی، پزشک افتخاری خیریه حضرت ابوالفضل و متخصص دیابت" به گفتگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
نقش غده پانکراس در بدن چیست؟
غده ای در پشت معده وجود دارد که "لوزالمعده" یا پانکراس نام دارد. یکی از کارهای مهم این غده این است که زمانی که ما مواد غذایی مصرف می کنیم بر اساس میزان قندی که داخل خون ما آزاد می شود و یا جذب خون می شود، مقدار معینی هورمون انسولین در خون ترشح می کند. بنابراین قندهایی که از طریق روده و معده درد خون جذب شده است، به عنوان اصلی ترین و مهم ترین منبع سوخت و ساز بدن وارد سلول ها می شود.
زمانی که فرد دچار دیابت می شود غده پانکراس قند را بیش از حد توان خود مصرف می کند، بنابراین غده نمی تواند انسولین را به مقدار لازم تولید و ترشح کند. حتی ممکن است قند فرد بالا نبوده و از مواد غذایی قندی پرهیز کند، اما غده پانکراس ناتوان و بیمار باشد و نتواند مقدار معین انسولین را ترشح کند.
آیا افراد دارای اضافه وزن هستند به دیابت مبتلا می شوند؟
در برخی افراد ممکن است قند به میزان متعادل مصرف شود، لوزالمعده نیز سالم باشد اما به دلیل افزایش وزن هورمونی که توسط پانکراس ترشح می شود، زمانی که در کل بدن منتشر می شود و باید طبیعتا بر سلول های بدن اثر گذاشته و دریچه مربوط به قند را باز کند، نقش خود را به خوبی انجام نداده و در این زمان دریچه مقاومت می کند. اینگونه افراد می توانند با کاهش وزن خود به برطرف شدن بیماری دیابت و یا پیش دیابت خود کمک کنند.
این در حالی است که در افراد 18 سال و بالاتر در سراسر جهان، شیوع دیابت حدود 10 درصد است. بیماری های مزمن مانند دیابت و فشار خون اغلب بدون بروز علائم و اصطلاحا بی سر و صدا ظاهر می شوند، به گونه ای که ممکن است فرد ماه ها و حتی سال ها به این بیماری مبتلا باشد، اما هیچ نشانه ای از آن نبیند.
چه تفاوتی میان قند طبیعی و مصنوعی وجود دارد؟
قند به طور طبیعی در میوه ها، غلات و بسیاری از مواد غذایی مانند خرما، عسل، گندم، برنج ، ماکارونیو سیب زمینی وجود دارد. مولکول های این قند به صورت طبیعی و زنجیره ای مانند دانه های تسبیح به هم متصل شده است. بنابراین میان مولکول ها پیوند کواوالانسی وجود دارد که از رها و آزاد شدن آنها جلوگیری می کند.
هنگامی که این قند که دست ساز بشر نیست مصرف می شود، باید وارد معده و روده شده تا با ترشح اسید، آنزیم و مواد شیمیایی بر روی آن پیوندهای شیمیایی میان مولکول های مختلف یکی یکی شکسته شده و این نوع قند به تدریج آزاد شود.
اما نوع قندی که توسط بشر ساخته می شود به این صورت است که نیشکر به کارخانه برده می شود و توسط دستگاه و مواد شیمیایی فعل و انفعالاتی که باید درون معده ما انجام شود، درون کارخانه صورت گرفته است. بنابرین با این روش و با شکستن پیوند مولکول های قند و چسباندن آنها به یکدیگر مواد شیرینی مانند قند مصنوعی، شکر، نبات، پولک، سوهان و انواع شیرینی جات تولید می شود.
صبحانه سالم چه تاثیری در ابتلا به دیابت دارد؟
یکی از مرسوم ترین صبحانه های ایرانیان نان، پنیر و چای شیرین است. زمانی که چای شیرین مصرف شود، در مدت چند ثانیه قند خون ما به 200، 300 و یا 400 می رسد که به میزان قند، شکر و نباتی که در لیوان ریخته شده است بستگی دارد. این میزان قند بلا در کسری از ثانیه وارد خون شده و غده پانکراس از عهده تولید انسولین لازم بر نمی آید.
این در حالی است که با تکرار این سیکل و مصرف شیرینی جات مصنوعی دیگر زمانی فرا می رسد که غده پانکراس نمی تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد که پیش زمینه ابتلا به بیماری دیابت را فراهم می کند.
11174/130
کد خبر 255281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.