ضلع جنوبی حرم مطهر حضرت معصومه (س) تعیین تکلیف می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: یکی از مشکلات هسته مرکزی شهر قم محدودیت ساخت و ساز بدون برنامه‌ریزی برای تملک و اجرای طرح است که این اتفاق در ضلع جنوبی حرم مطهر موجب اعتراض شهروندان شده است.

مجید متین‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به اینکه شهرداری قم به‌دنبال تعیین تکلیف بافت اطراف حرم مطهر است، اظهار کرد: از اقداماتی که در حال پیگیری هستیم، تعیین تکلیف بازارچه شیخان و ضلع جنوبی حرم مطهر است.

وی با اشاره به اینکه محدودیت ساخت و ساز در سطح شهر به‌ویژه در اطراف حرم مطهر موجب نارضایتی شهروندان شده است افزود: ضلع جنوبی حرم حد فاصل خیابان شهید نمرتا خیابان معلم و مدرسه حجتیه سال‌های گذشته در کمیسیون ماده ۵ محدود شد و هیچ مجوزی به مردم با این بهانه که می‌خواهد تملک شود، داده نمی‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: اینکه چه کسی می‌خواهد تملک کند مشخص نیست؛ آستانه مقدسه حضرت معصومه نیز در اینجا نقش بهره‌بردار را بر عهده دارد و مردم بلاتکلیف هستند.

متین‌فر خاطرنشان کرد: جلساتی برگزار شد و بررسی‌ها صورت گرفت تا این طرح محدود شود و در حال حاضر این موضوع در دستور کار است تا در اوایل سال جاری به نتیجه برسد.

وی گفت: موضوعی دیگر طرح توسعه ضلع شرقی حرم و پارکینگ شرقی است، بعضاً در این منطقه خانه‌ها فرسوده، خالی از سکنه و در دست وراث است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به اهمیت این نقطه از شهر ادامه داد: این از مسائلی است که در دستور کار شهرداری منطقه ۷ برای تملک قرار دارد تا در سال جاری به نتیجه برسد.

متین‌فر با اشاره به تعیین تکلیف مغازه‌های حدفاصل دو گیت حرم در خیابان ارم است، اظهار کرد: این موضوع دغدغه مهمی برای شورای تأمین استان بود که در دستور قرار گرفته است.

وی افزود: ۶۴ مغازه در این محل وجود دارد که باید توسط سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم به‌عنوان کارگزار تملک شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: اقداماتی در این زمینه انجام شده و مذاکرات مالی در حال انجام است و امید است در سال جاری و ۶ ماه اول سال تملک تمامی این مغازه‌ها انجام شود.

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم، تعیین تکلیف میدان شهید مطهری در سال ۱۴۰۲ انجام شد و از نظر سیما و منظر شهری شرایط خوبی در آنجا حاکم شد؛ بحث زیرگذر شهید صدر نیز در دستور کار قرار گفته تا از کنار اجرای این پروژه اقدامات مثبت دیگری در هسته مرکزی شهر انجام شود.

متین‌فر ادامه داد: در خصوص این پروژه مطالعات انجام شده و با بررسی و مطالعه مشاور طرح، قرار است بعد از اجرای زیرگذر امام موسی صدر، محور حدفاصل چهارراه غفاری تا سه راه خورشید و تا مطهری پیاده راه شود، اما نه با تعریفی که در حال حاضر از پیاده راه وجود دارد بلکه نقش خودروهای عمومی در این مسیر پررنگ خواهد بود.

کد خبر 753304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.