مدیریت یکپارچه بازار سرپوشیده اراک برعهده شهرداری است

فرماندار اراک گفت: مدیریت یکپارچه بازار برعهده شهرداری است و پس از تبادل تفاهم‌نامه در بازار مستقر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، امیر هادی عصر امروز _شنبه، بیست‌ودوم اردیبهشت_ در صحن فوق‌العاده رسمی و علنی شورای اسلامی کلان شهر اراک که به ریاست داوود قربانی و با محوریت بررسی وضعیت بازار تاریخی اراک برگزار شد، اظهار کرد: از این به بعد کلیه امورات موجود در بازار با مجوز شهرداری اراک انجام خواهد شد.

وی افزود: هیئت حل اختلاف برای این موضوع با ریاست استاندار تشکیل می‌شود.

فرماندار اراک تصریح کرد: مدیرت یکپارچه بازار برعهده شهرداری است و پس از تبادل تفاهم‌نامه در بازار مستقر خواهد شد.

هادی افزود: در ارتباط با بازار سرپوشیده و تاریخی اراک ما در یک احساس بی‌مسئولیتی نسبت به کسانی که در وظایف محوله قرار دارند، مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: روزها یکی پس از دیگری سپری می‌شوند و دستگاه‌های متولی، مسئولیت و مأموریت خود را در ارتباط با بازار انجام نداده‌اند و بازار در بسیاری از نقاط در معرض تخریب قرار گرفته است.

فرماندار اراک خاطرنشان کرد: برخی اقدامات در یکی دو سال گذشته توسط شهرداری و میراث فرهنگی صورت گرفته است، اما این اقدامات پاسخگوی نیازهای واقعی بازار اراک نیست.

هادی یا بیان اینکه بازار اراک به احصای ساختار فیزیکی نیاز دارد، گفت: بازار به واسطه کالبدی نیاز به حمایت معنوی دارد، در چارچوب پیشنهادی که تهیه شده است، دستگاه‌های مسئول برای تهیه این تفاهم‌نامه نهایت همکاری را داشته‌اند.

وی ادامه داد: هدف اصلی انعقاد این تفاهم‌نامه تشکیل شورایی راهبردی به منظور حفاظت و احیای بازار تاریخی شهر اراک است که با پیشنهاد مسئولیت شهردار اراک و دبیری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان صورت می‌گیرد.

فرماندار اراک تصریح کرد: در بازار به عنوان یک بافت تاریخی، شهرداری اراک به عنوان یک حاکم امورات معنوی و اجرایی، باید یک حضور فراگیر داشته باشد.

هادی با بیان اینکه انجام هر اقدامی در درون بازار باید توسط شهرداری اراک صورت گیرد، اظهار کرد: پیشنهاد تدوین پنج ساله این تفاهم‌نامه داده شده است و سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف بر اساس این تفاهم‌نامه انجام وظیفه خواهند کرد.

وی ادامه داد: اولویت‌های مرمتی و اقدامات اضطراری کلیه دستگاه‌های خدمت‌رسان در این تفاهم‌نامه لحاظ شده است، اما در این تفاهم‌نامه در حال حاضر، دستگاه‌های خدمات‌رسان را قرار نداده‌ایم.

فرماندار اراک گفت: همه دستگاه‌ها در ذیل این شورای راهبردی مأموریت و تکلیف دارند که بیایند و حضور داشته باشند، اما به دلیل اینکه هنوز مشخص نشده که مسئولیت با چه مجموعه‌ای است، حضور و ظهور آن‌ها یک ظهور ناقص بوده و کامل شکل نگرفته است.

هادی تصریح کرد: هیئت امنایی که تاکنون در بازار مستقر بوده است از امروز به بعد هم ترکیب آن تغییر خواهد کرد و هم مسئولیت‌های دیگری برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی از محل اعتبارات استانی و ملی مبلغ ۲۰ میلیارد تومان امسال برای بازار باید تأمین اعتبار کند، گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه هم یا از محل موقوفات باید سهم خود برای تعمیر و بازسازی بازار را پرداخت کند و یا بر اساس یک نظر کارشناسی میزان هزینه انجام شده را با واگذاری اماکن انجام و تحویل شهرداری دهد.

فرماندار اراک اضافه کرد: هیئت امنای بازار و کسبه هم باید مبلغ ۲۰ میلیارد تومان پرداخت کنند، همچنین شهرداری اراک هم مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای احیای بازار هزینه کند.

بازار تاریخی اراک سند هویت شهر است

حجت‌اله درودگر دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی هم بر ضرورت احیا و ساماندهی بازار اراک تاکید کرد و اظهار کرد: بازار تاریخی اراک سند هویت شهر است؛ اگر بازار را از اراک بگیریم آثار تاریخی خاصی برای ارائه در این شهر نداریم، توجه به حفظ بازار بسیار ضروری است.

وی افزود: بازار اراک از نظر ساخت و مهندسی ساز بودن یکی از زیباترین بازارهای کشور است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی تصریح کرد: از آنجایی که در این تفاهم نامه مسئولیت اجرای احیای بازار به عهده شهرداری گذاشته شده، همراهی و حمایت بیش از پیش شورای شهر را در این زمینه ضروری است.

درودگر ادامه داد: از آنجایی که در این تفاهم‌نامه دستگاه‌های مختلف انجام وظیفه می‌کنند، برخی از اختلافات و مسائلی که وجود داشت در این تفاهم نامه لحاظ شده است و با این تفاهم‌نامه شاهد تعامل و همکاری بیشتر میان دستگاه‌های مسئول خواهیم بود.

صنعت گردشگری راهکاری مؤثر در راستای احیای بازار اراک

محمود مرادی نراقی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار کرد: صنعت گردشگری راهکاری مؤثر در راستای احیای بازار اراک است، برای احیای بازار تاریخی اراک وجود و حضور گردشگر در بازار ضروری است.

وی افزود: تا زمانی که ما حضور گردشگر را نداشته باشیم، نباید انتظار داشته باشیم بازار تاریخی اراک سامان یابد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی تصریح کرد: در ۲۳۰ سال پیش در اراک بنایی پایه‌گذار شد که هنوز چشم‌نواز و پا برجا مانده است.

مرادی افزود: به علت بی مهری‌هایی که به بازار سرپوشیده اراک شده است، ستون‌ها تراشیده، سقف‌های آن نازک شده، اما همچنان به ما می‌گوید، من پایدار هستم و اگر عمداً تخریب نشوم ۵۰ سال دیگر هم ماندگار خواهم بود.

وی ادامه داد: برخی به دلیل سودهای مقطعی نسبت به حفظ و نگهداری کوتاهی کرده‌اند، ما بازار را رها نکرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی تصریح کرد: وجود عوامل طبیعی مانند باران و باد و زلزله هم در آسیب به این بنای تاریخی بی تأثیر نبوده و این واقعیتی است که ما با آن مواجه هستیم.

مرادی افزود: بازاریان در زمینه شکل‌گیری روند احیای بازار یکی از مهمترین افراد در احیای یا تخریب بازار هستند که امروز جای آن‌ها در این جلسه خالی است.

وی ادامه داد: در صورتی که چهار واحد در یک محل وجود داشته باشد، قانون آپارتمان برای آن در نظر گرفته می‌شود و هرکسی برای حفظ نگهداری، بازسازی و نظم و آن محل انجام وظیفه می‌کند و هر کس بر اساس سهم خود در آن انجام وظیفه می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه عامل و بازیگر دوم شهرداری است، گفت: بعد از شهرداری میراث فرهنگی، اوقاف و دادگستری راه و شهر سازی وظیفه حفظ و احیای بازار را عهده دار هستند.

مرادی افزود: یکی از وظایف قانونی وزارت راه و شهر سازی حفاظت از آثار تاریخی و احیای آثار تاریخی است.

وی تصریح کرد: شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید هم چنین وظیفه‌ای دارد، هرچند بافت‌های حاشیه شهر و ناکار آمد هم از وظایف این شرکت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: بازار در ذات خود دارای ارزش است و ارزش مادی آن یکی از دلایلی است که باید مورد توجه جدی برای احیا قرار گیرد.

مرادی افزود: وقتی یک ملک دارای ارزش مادی است، ارزش تاریخی آن هم باید ویژه مورد توجه قرار گیرد.

مدیریت یکپارچه بازار سرپوشیده اراک برعهده شهرداری است

کد خبر 752676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.