تاریخ شفاهی پاسخی به ضرورت‌های روز است

دبیر علمی چهاردهمین همایش تاریخ شفاهی ایران با تاکید بر اینکه تاریخ شفاهی پاسخی به ضرورت روز است، گفت: در واقع تاریخ‌نگاری مدرن پاسخگوی ضرورت‌های زمان نبود و بر این اساس تاریخ شفاهی از سال ۱۹۴۸ در دنیا و در ایران از سال ۲۰۰۰ به‌طور رسمی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدعلی چلونگر ظهر امروز _شنبه بیست‌دوم اردیبهشت_ در نشست خبری انجمن علمی تاریخ شفاهی ایران اظهار کرد: سال ۱۳۸۳ گروه تاریخ دانشگاه اصفهان بنا بر مسئولیت‌های پژوهشی و با توجه به ظرفیت‌های این گروه، موضوع تأسیس انجمن تاریخ شفاهی دانشگاه اصفهان را مطرح کرد و این موضوع اجرایی شد.

وی با بیان اینکه تاریخ شفاهی پتانسیل قابل توجهی دارد و بر این اساس مراکز دولتی و غیردولتی امکان حضور در این عرصه را دارند، افزود: با توجه به این نیاز و به‌دنبال این حرکت، اقدامی در سطح کشور شکل گرفت و دانشگاه اصفهان در این مسیر نقشی اساسی داشته و شش همایش از ۱۳ همایش در دانشگاه اصفهان برگزار شده است.

دبیر اجرایی چهاردهمین همایش تاریخ شفاهی ایران با اشاره به جزئیات برگزاری این دوره از همایش خاطرنشان کرد: عنوان این دوره از همایش تعامل انجمن تاریخ شفاهی ایران با دانشگاه‌ها و مراکز علمی نام‌گذاری شده تا ۲۰ سال عملکرد این انجمن مورد بررسی قرار بگیرد که روز سه‌شنبه، بیست‌وپنجم اردیبهشت این برنامه برگزار می‌شود.

چلونگر عنوان کرد: همواره یکی از دغدغه‌ها کاربردی کردن علوم از جمله تاریخ است که بر این اساس گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، تأسیس رشته تاریخ شفاهی در مقطع کارشناسی ارشد را در دستور کار قرار داد که مراحل اداری آن در جریان است، اولویت دیگر نیز ماموریت‌گرا بودن گروه‌های درسی است که تاریخ شفاهی پاسخی به این نیاز است.

در ادامه نیز مرتضی نورایی نیز با تاکید بر اینکه تاریخ شفاهی پاسخی به ضرورت روز است، اظهار کرد: در واقع تاریخ‌نگاری مدرن پاسخگوی ضرورت‌های زمان نبود و بر این اساس تاریخ شفاهی از سال ۱۹۴۸ در دنیا و در ایران از سال ۲۰۰۰ به‌صورت رسمی آغاز شد.

وی با بیان اینکه دغدغه‌ای که داشتیم این بود که تاریخ شفاهی تبدیل به جریانی در ایران شود و خلأ تاریخ‌نگاری مدرن را پر کند، افزود: فلسفه تاریخ شفاهی برای افرادی بود که قلم به‌دست نبودند، اما در نشست‌هایی که در سال ۱۳۸۳ برگزار شد، بحث ما تبدیل حرکت‌های منفرد به یک حرکت عمومی بود، چرا که تاریخ شفاهی یک تاریخ مردمی است و هر شخصی توان انجام آن را دارد.

دبیر علمی چهاردهمین همایش تاریخ شفاهی ایران با یادآوری اینکه در سال ۱۳۹۵ مصوبه هیئت وزیران برای اختصاص سهمی از بودجه فرهنگی به تاریخ شفاهی را دریافت کردیم، خاطرنشان کرد: با نشست‌های متعدد در سطح کشور، ضرورت این بحث مورد توجه قرار گرفت، چرا که تاریخ شفاهی را تاریخ آینده می‌دانیم‌.

نورایی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ هزار نفر مشغول به تاریخ شفاهی هستند که امری مطلوب است، عنوان کرد: رویه تاریخ شفاهی چند وجهی است چرا که تاریخی پاسخگو است و در این راستا در سال ۱۳۸۶ این بحث واحد درسی پیدا کرد.

وی اظهار کرد: مرجعیت علمی و صنفی، توسعه تاریخی و دانشگاه، آسیب‌شناسی، ترسیم چشم‌انداز برای ۱۰ سال آینده از جمله سرفصل‌های این همایش است.

دبیر علمی چهاردهمین همایش تاریخ شفاهی ایران عنوان کرد: تاریخ شفاهی محلات با کمک شهرداری، لشکر ۸ نجف اشرف، بنیاد جانبازان و دیگر نهادها و بخش‌ها از مجموعه‌هایی هستند که به موضوع تاریخ شفاهی ورود پیدا کرده‌اند.

کد خبر 752518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.