خرید ۵۰ دستگاه واگن متروی قم از شرکت پوژن چین

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تکمیل و بهره‌برداری از خط یک قطار شهری قم، از ثبت سفارش و صدور مجوز خرید واگن‌های مترویی از شرکت پوژن چین در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

محمدرضا انگشت‌باف در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: پروژه خط A قطار شهری قم، از نظر جغرافیایی شامل جنوب شرقی به شمال غربی شهر قم است و مطالعات زمین‌شناختی نیز در همین گستره انجام گرفته است.

وی افزود: موقعیت خط A متروی قم با حفظ دسترسی‌های محلی، از مسجد جمکران آغاز و در قلعه کامکار خاتمه می‌یابد. دسترسی به قطار شهری برای مسافران درون شهری از طریق ۱۴ ایستگاه که به ترتیب از A1 تا A14 نامگذاری شده‌اند پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم ادامه داد: سکوهای مسافر گیری در تمام ایستگاه‌ها در طرفین خط ریلی قرار داشته و بدون قوس هستند. متوسط طول ایستگاه‌ها ۱۰۹ متر و فاصله مرکز به مرکزایستگاه‌های متوالی بین ۸۰۳ تا ۱۹۸۰ متر یعنی به طور متوسط ۱ یک کیلومتر است.

انگشت باف اضافه کرد: این خط شامل توقفگاه ابتدایی در حوالی مسجد جمکران بوده و محل دپو آن در منطقه قلعه کامکار است.

وی افزود: دپوی خط در انتهای مسیر، ۴۰ هکتار مساحت دارد و بعد از ایستگاه A14 (کامکار) به سمت شمال شرق واقع شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تصریح کرد: طول خط این پروژه ۱۴.۸ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌ها ۱۴ ایستگاه خواهد بود. همچنین این پروژه در بخش تجهیزات ۸۸ درصد و در بخش ساختمانی ۹۶ درصد پیشرفت داشته و پیشرفت کل این خط ۹۰ درصد است.

انگشت بافت در خصوص مهمترین اقدامات مالی و پشتیبانی برای تکمیل این پروژه تاکید کرد: در سال گذشته مجوز انتشار اوراق مشارکت ۱۴۰۲ طرح قطار شهری قم به میزان ۲۵,۰۰۰ میلیارد ریال از وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های اجرایی پیگیری و اجرا شد.

وی گفت: تهاتر ملکی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به میزان کلی ۷۱۶ میلیارد ریال و انجام تملکات مورد نیاز خط یک مترو به میزان ۶۷ میلیارد ریال صورت پذیرفت.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: فرایند مناقصه و عقد قرارداد با مشاور باز طراحی فاز دوم خط ۱ مترو قم پیگیری و پشتیبانی شد. همچنین مجوز قانونی و نهایی سازی قرارداد خرید ۱۵ دستگاه واگن مترویی از شرکت پوژن چین و مجوز موردی برای ثبت سفارش تأمین ۵۰ دستگاه واگن مترویی این شرکت چینی اخذ شد.

انگشت باف افزود: فرایند جذب هشت نفر نیروی متخصص جهت بهره برداری از فاز نخست خط یک مترو، انتقال تجهیزات مخابراتی پروژه منوریل به گمرک قم و پیگیری و انجام خروج تجهیزات منوریل از حالت متروکه و لغو برگزاری مناقصه فروش آن تجهیزات، پیگیری پرداخت‌های صورت وضعیت‌های مشاورین و پیمانکاران و پرداخت‌ها از محل ماده ۸۱ و همچنین پیگیری‌های مربوط به تخصیص‌های دولتی طرح قطار شهری قم از دیگر اقدامات مالی این سازمان بود.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که در بخش تجهیزات و بهره برداری این سازمان در سال ۱۴۰۲ انجام شد، تصریح کرد: از جمله اقدامات این بخش نیز می‌توان به تکمیل قرارداد ۱۰ رام قطار با شرکت پوژن چین توسط وزارت کشور، اتمام فرایند واگذاری بسته سیگنالینگ، نصب بسته ۶ دستگاه آسانسور، ساخت و نصب بسته ۱۶ دستگاه پله برقی، تأمین بسته ماشین آالت دپو و مذاکره با شرکت‌های زیرساخت برای تأمین نیازهای مترو از دیگر اقدامات است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: از مهمترین اقدامات انجام شده در بخش ساخت این پروژه در سال ۱۴۰۲ به مواردی مانند تکمیل لاینینگ تونل سنتی، تکمیل طبقه تأسیسات ایستگاه A9، نصب تأسیسات تهویه ایستگاه A9 و تکمیل کیوسک‌های سطح زمین این ایستگاه، تکمیل ورودی‌های شمالی و جنوبی ایستگاه A13 و اجرای سازه شفت جنوب شرقی این ایستگاه، تکمیل سازه و معماری سوله پارکینگ، اجرای کامل آسفالت محوطه و روسازی ریلی دپوپارکینگ به طول ۵.۵ کیلومتر، تکمیل نصب تیرها و برج‌های روشنایی محوطه دپوپارکینگ با مساحت ۴۰ هکتار، اجرای کابل کشی کل تونل و دپو پارکینگ، کارکرد ۴,۰۰۰ میلیارد ریال در بخش ساخت و مهندسی پروژه و نهایی سازی چیدمان دپو و پارکینگ می‌توان اشاره کرد.

کد خبر 752468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.