پیش بینی تولید ۱۰۵۰ تن تولید گل محمدی در چهارمحال‌ و بختیاری

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری گفت:پیش بینی می‌شود با توجه به شرایط جوی حدود هزار و ۵۰ تن تولید گل محمدی در سال جاری پیش بینی شده است.

ابراهیم شیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری با بیان این‌که گل محمدی یکی از گیاهان دارای مزیت بسیار است که به عنوان یکی از گیاهان مورد کشت در سند توسعه گیاهان دارویی استان پیش بینی شده است، اظهار کرد: گل محمدی علاوه بر مزیت‌های دارویی، آرایشی و درمانی، قابلیت کشت در زمین‌های درجه دو و درجه سه به صورت دیم و آبی نیز است.

وی افزود: این گیاه نیاز آبی کمی دارد و توسعه در اراضی شیب‌دار و در تمامی نقاط استان دارا از قابلیت‌های این گیاه است، همچنین بهره‌بری بالا نسبت به آب و قابل استفاده طی هفت تا ده سال بعد از یکسال کشت از دیگر ویژگی‌های این گیاه است.

مدیر باغبانی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به وجود دستگاه‌های پیشرفته برای استخراج گل محمدی بیان کرد: از قسمت‌های مختلف این گیاه برای تولید محصولاتی مثل مربا، گلاب، کانکریت و روغن می‌توان استفاده کرد.

شیرانی ادامه داد: کارهای تحقیقاتی طی چند سال توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام شده که ژنوتیپ‌ها و پایه‌های مختلف را برای سازگاری در شرایط دیم بررسی کرده که یک پایه‌ی مقاوم از نظر عملکرد، کیفیت، فنولوژی، مورفولوژی شناسایی شده که قابل توسعه برای شرایط دیم است.

وی با بیان اینکه به شرایط اقلیمی در سال ۱۴۰۲ که بیش از ۸۰ درصد گلستان‌های گل محمدی دچار آسیب سرمازدگی و خسارت شدند، بیان کرد: شرایط جوی در سال جاری به گونه‌ای است که خسارت‌ها به کمتر از پنج درصد رسیده و تقریباً با میانگین عملکرد در شرایط دیم و آبی بالای سه تن، در این سطح حدود هزار و ۵۰ تن تولید درسال جاری پیش بینی شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری اضافه کرد: کارگاه‌های نیمه صنعتی و خانگی که تقریباً بیش از ده واحد هستند، مقدار محدودی از تولید، در داخل استان را مصرف می‌کنند و قسمت عمده آن برای استان‌های یزد و اصفهان ارسال می‌شود.

شیروانی با اشاره به نقاط ضعف در تولید و راغب نبودن کشاورزان، تصریح کرد: متقاضیانی برای تولید گل محمدی وجود دارد اما زنجیره فراوری و کارگاه‌ها و واحدهای فرآوری در استان فعال نیستند یا کامل نیستند که متأسفانه درآمد اقتصادی برای بهره‌بردار ندارد.

وی با اشاره به اشتغال زایی در مقطع زمانی فصل برداشت، افزود: یکی از معایب تولید گل محمدی نبود نیرو به دلیل مکانیزه نبودن برداشت و نبود کارگر است‌.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به بهره‌وری و اقتصادی بودن گل محمدی، خاطرنشان کرد: از هر سه تن تولید گل محمدی، یک لیتر اسانس حاصل می‌شود که قیمت و ارزش ارز آوری خوبی دارد.

شیروانی اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود تسهیلات و کمک‌های بلاعوض یا در قالب تسهیلات با بهره کم، برای کشاورزان در تولید این محصول درنظر گرفته شود.

کد خبر 752272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.