در ساخت زیردریایی و شناورهای زیرسطحی به بومی‌سازی رسیدیم

فرمانده آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش گفت: در حوزه ساخت زیردریایی و شناورهای زیرسطحی به بومی‌سازی رسیدیم و امروز سه کلاس زیردریایی سبک، نیمه‌سنگین و سنگین را تولید می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، امیر دریادار علیرضا محمدی عصر امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در مراسم گرامیداشت روز ملی خلیج فارس که توسط انجمن ایران‌شناسی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ٰره) برگزار شد، اظهار کرد: به‌عنوان نیروی دریایی هر جا صحبت از دریاست، هر جایی که برای دریا تصمیم می‌گیرند و هر جا روایتی برای دریا می‌شود، حضور داریم و خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش نیروی تجهیزات‌محور است، افزود: نیروی دریایی در چهار بعد زیرسطحی، روی سطح و بالای سطح آب و همچنین تکاوری آمادگی دفاع از مرزهای آبی ایران را دارد و به همین خاطر می‌گوئیم هر جا صحبت از دریا است، ما هم هستیم.

فرمانده آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: پایه تجهیزات پیشرفته نیروی دریایی ما دانشگاه‌ها هستند که علم و فناوری ساختن این تجهیزات را تولید می‌کنند و بنابراین دانشگاه رکن اساسی نیروی دریایی است و نیروی دریایی بدون علم و دانش وجود نخواهد داشت و قادر به تحرک نخواهد بود.

امیردریادار محمدی یادآور شد: برای حفظ و توسعه نیروی دریایی به علم و فن‌آوری نیاز داریم و به همین خاطر نیروی دریایی با دانشگاه‌ها عجین شده است، البته نیروی دریایی در گذشته تجهیزاتی داشت، اما این داشتن تجهیزات صرف بازدارندگی و قدرت نمی‌آورد بلکه استفاده درست از تجهیزات در زمان، مکان و به نحو درست در جهت مؤثر می‌تواند کارساز باشد.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس سه فرآیند تاریخ‌سازی، تاریخ‌نگاری و روایتگری درست صورت گرفت که نام بلند خلیج فارس زنده ماند و زنده هم خواهد ماند. بعد از اتمام دفاع مقدس مجبور بودیم تجهیزات پیشرفته نیروی دریایی که شامل انبوهی از تجهیزات، قطعات، دستگاه‌ها و فناوری هستند را بسازیم.

فرمانده آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه قطعه‌سازی و بومی‌سازی تجهیزات نیروی دریایی بعد از جنگ تحمیلی شروع شد، گفت: در نتیجه این اقدام بود که برای نخستین‌بار در تاریخ ایران موفق به ساخت زیردریایی شدیم.

امیردریادار محمدی ادامه داد: ساخت زیردریایی را با ساخت زیردریایی سبک غدیر آغاز کردیم و بعد سراغ ساخت زیردریایی نیمه‌سنگین فاتح رفتیم و در حوزه ساخت شناورهای زیرسطحی به بومی‌سازی رسیدیم و امروز سه کلاس زیردریایی را تولید می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بعد از جنگ ناوچه همیشه‌قهرمان پیکان را دوباره بازسازی کرده و به صورت تولید انبوه و در تعداد دلخواه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ساختیم و بعد هم سراغ ساخت ناوشکن سهند در کلاس ناوشکن‌های سنگین رفتیم.

فرمانده آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش از ساخت پنجمین نسل ناوشکن پیشرفته کلاس سهند و موج خبر داد و گفت: این ناوشکن در دیلمان آب‌اندازی شد و در این حوزه از دانشگاه‌ها و صنعت کمک گرفتیم.

امیردریادار محمدی اضافه کرد: ناوهای تمام‌ایرانی دنا و مکران با طرح و دانش ایرانی و نیروی انسانی در طول ۸ ماه ۶۵ هزار کیلومتر کره زمین را دور زدند و به سلامت برگشتند و حضور ما در خلیج عدن موجب ایجاد امنیت اقتصادی برای شناورهای ما شده است.

کد خبر 749849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.