«راهنما نزدن» نشانه حرفه‌ای بودن راننده نیست

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: استفاده نکردن از راهنما هنگام تغییر مسیر نشانه حرفه‌ای بودن نیست و رانندگان هنگامی که در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در حال حرکت هستند و قصد تغییر مسیر دارند باید از راهنما استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، علی اصغر شریفی اظهار کرد: تجربه، در رانندگی معلم خوبی نیست و احتیاط شرط عقل است، چراکه بسیاری از رانندگان باتجربه هم گاهی با بی‌احتیاطی‌های خود باعث بروز حوادث جبران ناپذیری می‌شوند، به عنوان مثال ناگهان تغییر مسیر دادن و عرض راه را بدون زدن راهنما طی کردن بسیار خطرناک است، اما برخی رانندگان این کار انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده نکردن از راهنما در هنگام تغییر مسیر نشانه حرفه‌ای بودن نیست، افزود: بسیاری از موتورسیکلت‌ها در همین تغییر مسیرهایی که توسط رانندگان بی‌احتیاط صورت گرفته دچار آسیب‌های شدید و حتی مرگ شده‌اند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: رانندگان هنگامی که در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در حال حرکت هستند و قصد تغییر مسیر دارند باید از راهنما استفاده کنند، همچنین پس از استفاده از راهنما کاهش سرعت نیز ضروری است و پس از آن باید اقدام به تغییر مسیر شود.

شریفی گفت: بعضی از تغییر مسیرهای ناگهانی در صورت سرعت بالای خودروی سواری می‌تواند به علت وجود نیروی گریز از مرکز، باعث واژگونی خودرو شود.

وی با اشاره به رفتار غلطی که برخی از رانندگان مرتکب آن می‌شوند، اضافه کرد: رانندگان نباید با بیرون آوردن سر از خودرو و فریاد زدن، دیگر رانندگان را از اهداف خود باخبر کنید، بنابراین استفاده از راهنما، بهترین روش است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در صورت استفاده کردن از راهنما نیز راننده باید حق تقدم عبور را رعایت و ابتدا با نگاه کردن به آئینه‌های وسط و جانبی، تردد دیگر خودروها را کنترل کند، سپس در منتهی‌الیه سمت راست، با توجه به اینکه از قبل در فاصله مناسب ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری راهنما زده است، با کاهش سرعت اقدام به خروج از راه کنند.

شریفی افزود: در ماده ۱۱۹ آئین نامه راهنمایی و رانندگی نیز اعلام شده که رانندگان باید در بین خطوط حرکت و برای هر تغییر مسیر، با زدن راهنما به دیگر خودروها اطلاع‌رسانی کنند.

کد خبر 749757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.