تامین نیاز سالانه و خودکفایی در تامین گندم

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: پیش‌بینی می شود سال جاری حداقل ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید خواهد شد تا به‌طور کامل نیاز سالانه گندم مورد نیاز نان در کشور تامین شود و خودکفا شویم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجتبی خیام‌نکویی اظهار کرد: هر ایرانی ۱۵۰ کیلوگرم گندم مصرف می‌کند و ۴۰ درصد کالری وی از این طریق تأمین می‌شود، بنابراین جایگاه ویژه‌ای در تأمین امنیت غذایی کشور دارد.

وی افزود: تولید گندم در سال نخست کار دولت بیش از سه میلیون تن افزایش یافت و در سال دوم کار دولت شش میلیون تن افزایش تولید داشتیم و برای سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود حداقل شش میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم تا به‌طور کامل نیاز سالانه گندم را تأمین کند و خودکفا شویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۱۳.۵ میلیون تن گندم کل مصرف نان در کشور است اما حجمی نیز به عنوان ذخیره استراتژیک نیاز داریم که امیدواریم که در افق با برنامه‌ریزی‌های در حال انجام در این بخش هم بی‌نیاز از واردات شویم.

خیام نکویی تصریح کرد: سال قبل خرید تضمینی گندم در کشور ۱۰.۵ میلیون تن بود و حدود ۲.۵ میلیون تن دیگر در کشور تولید شد که به دولت تحویل داده نشده است؛ در مجموع ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید شده است.

وی افزود: علاوه بر خودکفایی کل نیاز کشور به گندم می‌توانیم صادرکننده این محصول باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: عملکرد تولید گندم آبی در کشور ۴.۴ میلیون و گندم دیم ۱۰ میلیون تن است که با افزایش عملکرد آنها علاوه بر تأمین نیاز کشور می‌توانیم صادرکننده شویم.

خیام نکویی افزود: در صورتی که عملکرد تولید گندم آبی در کشور یک تن و دیم ۵۰۰ کیلو اضافه شود ما به صادرکنندگان این محصول تبدیل می‌شویم و می‌توانیم نیاز کشورهای دوست را نیز تأمین کنیم.

وی تصریح کرد: در سال قبل ۶ میلیون تن افزایش تولید گندم، بدون افزایش سطح داشتیم و امکان افزایش بهره‌وری گندم در کشور وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ضایعات ۳۰ درصدی گندم از برداشت تا سفره اظهار کرد: این رقم در کشور باید کاهش پیدا کند که برای تحقق آن نیازمند فرهنگ‌سازی برای مصرف‌کنندگان و اصلاح کمباین‌های برداشت گندم در کشور هستیم.

خیام‌نکویی با اشاره به اهمیت تولید گندم در کشور گفت: زنجیره تولید گندم با تولید نان کامل در کشور باید شکل گیرد و سبوس و جوانه نباید از آرد جدا شود.

وی افزود: قوی‌ترین بانک ژن گندم در دنیا را در ایران داریم و در شرایط اضطراری می‌توانیم به رقم‌های جدید گندم برسیم.

منبع: تسنیم

کد خبر 746165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.