درخواست آمریکا از متحدانش برای جلوگیری از تلافی‌جویی ایران از اسرائیل

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در مطلبی آورده است: دولت های غربی و عربی با عجله به دنبال متقاعد کردن ایران برای خویشتن‌داری هستند زیرا ایالات متحده به متحدانش هشدار داده که تهران آماده حمله تلافی‌جویانه نظامی علیه اسرائیل به دلیل حمله به کنسولگری ایران در دمشق است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشته است که ایالات متحده آمریکا از چین و سایر کشورها از جمله ترکیه و عربستان سعودی خواسته است تا تهران بخواهند حمله تلافی‌جویانه علیه رژیم صهیونیستی را به علت حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق انجام ندهد. وزیر امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن با همتای چینی خود، ونگ یی این هفته در سایه نگرانی حمله قریب‌الوقوع ایران صحبت کرد.

درخواست آمریکا از متحدانش برای جلوگیری از تلافی‌جویی ایران از اسرائیل

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما همچنین با متحدان و شرکای اروپایی خود در چند روز گذشته صحبت کرده‌ایم و از آنها خواستیم تا پیام واضحی را به ایران مخابره کنند: چنین تنش‌افزایی در راستای منافع ایران، منطقه، و جهان نیست.»

سایر دولت‌های غربی و عربی نیز به دنبال آن بوده‌اند که ایران را متقاعد کنند که از خود خویشتن‌داری نشان دهد، زیرا آنها به طور فزاینده نگران هستند که تهران در حال آماده شدن برای پاسخ مستقیم به رژیم اسرائیل –نه از طریق گروه‌های نیابتی– برای انتقام از ترور چندین سردار ارشد ایرانی است. واشنگتن به متحدان خود اطلاع داده که اقدام تلافی‌جویانه ایران به زودی رخ خواهد داد.

به گزارش فایننشال تایمز، دیپلمات دیگری که این هشدار را دریافت کرده افزود که پاسخ مستقیم ایران علیه رژیم صهیونیستی کاملاً امکان‌پذیر است و شدیدترین افزایش تنش در خصومت‌های منطقه‌ای در شش ماه گذشته خواهد بود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو هشدار داده است که در برابر هرگونه حمله‌ای علیه منافع رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد و نیروهای آنها آماده هرگونه تهدید خارجی هستند. «هر کس به ما آسیب بزند، به آنها آسیب خواهیم رساند.»

این روزنامه در ادامه نوشته است که دولت بایدن در ماه‌های اخیر بارها از چین خواسته است تا از اهرم‌های فشار خود برابر تهران استفاده کند، از جمله برای مهار انصارالله یمن که به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله کرده‌اند. اما مقامات آمریکایی به طور خصوصی گفته‌اند که هیچ مدرکی دال بر اعمال فشار از جانب چین ندیده‌ایم.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه در تماس تلفنی با حسین امیر عبداللهیان، همتای ایرانی خود درباره وضعیت امنیتی که به سرعت در حال بدتر شدن است، گفتگو کرد. وزارت امور خارجه آلمان گفت: «هیچ کس منفعتی در تشدید تنش در منطقه ندارد. از همه بازیگران منطقه خواسته می‌شود مسئولانه عمل کرده و خویشتن‌داری کنند.»

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا ادعا کرده کاملاً شفاف به وزیر خارجه ایران گفته که «ایران نباید خاورمیانه را وارد یک درگیری گسترده‌تر کند. من عمیقاً نگران احتمال خطای محاسباتی هستم که منجر به خشونت بیشتر شود.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان شب گذشته در شبکه اجتماعی ایکس، درباره این مکالمات نوشت که به علت عدم محکومیت حمله رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل توسط کشورهایی که اکنون ژست نگرانی گرفته‌اند، ایران حق دفاع مشروع خود در برابر این حمله را ضروری می‌داند.

درخواست آمریکا از متحدانش برای جلوگیری از تلافی‌جویی ایران از اسرائیل

به گفته فایننشال تایمز، حسین امیرعبداللهیان همچنین چهارشنبه شب با همتایان خود از عربستان، عراق، امارات و قطر گفت‌وگوی تلفنی داشت که وزارت امور خارجه ایران پیامدهای حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری دمشق را از جمله موارد گفت‌وگو اعلام کرد. وی همچنین روز پنجشنبه با همتای ترکیه‌ای خود گفتگو کرد.

رهبر معظم انقلاب، آیت الله سید علی خامنه‌ای روز چهارشنبه گفت که حمله هفته گذشته که منجر به کشته شدن چند تن از فرماندهان ارشد کشور شد، مساوی با حمله به خاک ایران است و رژیم غاصب صهیونیستی باید مجازات شود.

به گفته وزارت امور خارجه ایران، امیرعبداللهیان با تکرار این پیام به همتای آلمانی خود، بر حق «دفاع مشروع» ایران در برابر «متجاوز» که قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد، تاکید کرد. امیرعبداللهیان همچنین به دیوید کامرون گفته است که ایران هرگز طرفدار تشدید تنش نیست، اما هدف قرار دادن کنسولگری دمشق توسط رژیم اسرائیل و سکوت آمریکا و انگلیس همان چیزی است که رفتار «جنگ‌خواهانه» نتانیاهو را تشویق کرد و تنش‌های منطقه‌ای را شعله‌ور کرد.

در ادامه این گزارش آمده است، حمله به کنسولگری که منجر به کشته شدن یکی از شخصیت‌های کلیدی سپاه پاسداران ایران در لبنان و سوریه شد، برجسته‌ترین تشدید خصومتی بود که از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در ماه اکتبر، خاورمیانه را فراگرفته است.

این روزنامه ادعا کرده است که لحن آیت الله خامنه‌ای، به‌ویژه در تشبیه این حمله به نقض حاکمیت ایران، این نگرانی را ایجاد کرده است که هرگونه انتقام‌جویی به‌طور بالقوه مستقیماً علیه اسرائیل خواهد بود، نه از طریق «گروه‌های نیابتی» ایران در منطقه.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به اظهارات رهبر انقلاب ایران، بر حمایت «آهنین» خود از رژیم جنایت‌کار صهیونیستی تأکید کرد و اشاره کرد که آمریکا «هر کاری از دستمان برمی‌آید» برای حفظ امنیت متحدش انجام خواهد داد. وی پس از دیدار با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، گفت: «تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر این تهدیدات از سوی ایران و گروه‌های نیابتی آن آهنین است. دوباره میگم: آهنین».

درخواست آمریکا از متحدانش برای جلوگیری از تلافی‌جویی ایران از اسرائیل

براساس گزارش فایننشال تایمز، یک مقام ارشد آمریکایی گفته است که ایران پس از حمله دمشق پیامی را به واشنگتن رسانده و واشنگتن در پاسخ به تهران هشدار داد «از این حمله به عنوان بهانه‌ای برای تشدید بیشتر در منطقه یا حمله به تأسیسات یا پرسنل آمریکا استفاده نکند».

روز چهارشنبه همزمان با عید فطر، ارتش رژیم صهیونیستی سه پسر و سه نوه اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس را در حمله هوایی در غزه کشت. در همین حال، جسد یک مرد لبنانی که توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا متهم به انتقال پول ایران به حماس شده بود، در شهری نزدیک بیروت پیدا شد.

فایننشال تایمز همچنین به پوشش خبری داخلی درباره لزوم پاسخ‌دهی به اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی پرداخته است و به نقل از ایرنا و تسنیم نوشته است که تصمیم نهایی در مورد چگونگی پاسخ به رژیم صهیونیستی گرفته شده است و عدم پاسخگویی بازدارندگی ایران را تضعیف خواهد کرد. همچنین مجازات ایران برای رژیم اسرائیل اجتناب‌ناپذیر است و سنگین خواهد بود.

این روزنامه در پایان نوشته است که به گفته تحلیلگران اسرائیلی حمله ایران می‌تواند از حمله از طریق یکی از نیروهای نیابتی ایران، مانند حزب‌الله، تا حمله مستقیم از سوی خود ایران به اسرائیل باشد که می‌تواند منجر به تشدید درگیری‌های منطقه‌ای شود. یک مقام ایرانی هفته گذشته گفت که سفارتخانه‌های اسرائیل «دیگر امن نیستند» و این گمانه‌زنی‌ها را برانگیخت که آنها می‌توانند یک هدف بالقوه باشند.

کد خبر 743777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.