برنامه‌ریزی برای ارائه ۶۰ خدمت اصلی شهرداری اصفهان به‌منظور تحقق منطقه غیرحضوری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: خدماتی که به‌صورت مستقیم شهروندان در سطح مناطق دریافت می‌کنند، حدود ۶۰ خدمت اصلی بوده که برای سال ۱۴۰۳ یک تیم تشکیل شد تا با نگاه مهندسی لیست خدمات را احصا کنند و اگر خدمتی نیاز به بهبود دارد انجام شود، سپس به سمت غیر حضوری کردن پیش می‌رویم.

سعید ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از رویکردهای مدیریت شهری در دوره جدید هوشمندسازی و ارائه غیر حضوری خدمات است، تا کنون اقدامات خوبی از جمله اپلیکیشن «اصفهان من» و خدماتی که در این اپ برای شهروندان و گردشگران ارائه می‌شود، انجام شده است.

وی با بیان اینکه طبق طبقه‌بندی کلی در مجموعه شهرداری، تعداد ۱۱۷۰ فرایند کلی شناسایی شده که در قالب ۱۵ کلان فرایند طبقه‌بندی می‌شود، افزود: ۱۱۷۰ فرایند به حدود ۳۷۳ خدمت مرتبط با ذی‌نفعان در کل شهرداری منتهی می‌شود که از این تعداد تعداد ۲۹۰ خدمت قابلیت ارائه به‌صورت غیرحضوری در کل مجموعه‌های شهرداری شامل مناطق، معاونت‌ها، سازمان‌ها و ادارات کل را خواهند داشت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان ادامه داد: در این میان سهم مناطق تعداد ۲۰۰ خدمت قابل ارائه در محل سکونت بوده که در نهایت بر اساس نتایج حاصل از روش غربالگری مذکور و با حذف بخشی از خدمات قابل ارائه در قالب اطلاع رسانی، تعداد ۶۰ خدمت اصلی که بیشترین سهم در مراجعات ارباب رجوع به مناطق را دارد شناسایی و مقرر شد مطابق یک برنامه زمانبندی مشخص، به تدریج روند توسعه غیرحضوری کردن این خدمات در سطح مناطق مورد نظر محقق شود.

ابراهیمی با بیان اینکه در برنامه پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۳ به طور ویژه بر روی این خدمات تمرکز شده، گفت: برای سال ۱۴۰۳ یک تیم متشکل از افراد کارشناس در زمینه معماری سازمانی، بهبود فرایندها، نمایندگان حوزه کسب و کاری و نمایندگان حوزه فنی سامانه‌ها تشکیل شد، تا با نگاه مهندسی لیست خدمات را احصا نموده و اگر خدمتی نیاز به بهبود دارد انجام شود، سپس طی یک اقدام ترکیبی با سازمان فاوا به سمت الکترونیکی کردن و در نهایت غیر حضوری کردن پیش می‌رویم.

وی تصریح کرد: سه دوره سه ماهه برای اجرا پیش‌بینی شده و تمرکز بر سیستم‌ها و سامانه‌های موجود است؛ البته به دنبال ایجاد سامانه جدید نیستیم، بلکه پیگیر افزایش بهره‌وری از طریق سامانه‌های موجود هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با اشاره به اینکه تیم پروژه به منظور رصد موضوعات و چالش‌ها از نزدیک به صورت میدانی در یکی از مناطق مستقر خواهد شد، خاطرنشان کرد: این تیم علاوه بر نفرات اشاره شده، ترکیبی از مدیر منطقه، معاون برنامه ریزی منطقه، مسئول فناوری اطلاعات منطقه، معاون تخصصی قسمت مورد نظر، نماینده تخصصی از ستادهای تخصصی مربوطه و همچنین نمایندگان حوزه‌های روابط عمومی و فرهنگی را به همراه خواهد داشت تا به‌صورت میدانی فعالیت خود را انجام داده و مشکلات در لحظه بررسی و رفع شود.

وی خاطر نشان کرد: برای تیم پروژه، شرح وظایف مشخصی تعریف شده که به عنوان نمونه می‌توان به مواردی از جمله ۱- ساده سازی و چابک سازی فرآیند ۶۰ خدمت اشاره شده ۲- شناسایی مصادیق مراجعات حضوری ۳- نظارت بر روند بهبود رسیدگی به درخواست‌ها به کمک داشبوردهای تحلیلی ۴- سنجش خروجی بر اساس تعداد درخواست تکمیل شده، زمان پاسخگویی و میزان رضایت ارباب رجوع ۵- شناسایی و اعمال سیاست‌های تشویقی برای پرسنل فعال و همچنین شهروندان با بیشترین میزان همکاری اشاره کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه هر خدمتی که در یک منطقه جواب داد، بلافاصله در سایر مناطق تسری یافته و انجام می‌شود، افزود: این برنامه‌ای است که به‌صورت کلی برنامه‌ریزی شده و تا کنون بیش از ۱۰۰ خدمت کاربردی در برنامه اصفهان من و سامانه‌های مجموعه شهرداری ارائه می‌شود که پیگیر برون‌بخشی و کیفی‌سازی خدمات هستیم تا بتوانیم هدف نهایی این طرح که در راستای جلب رضایتمندی شهروندان از کیفیت خدمات ارائه شده و ارتقای بهره‌وری در ارائه خدمات در مجموعه شهرداری می‌باشد را محقق کنیم.

کد خبر 743120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.