آغاز بهره‌گیری از انرژی زمین‌گرمایی در آمریکا

انرژی زمین‌گرمایی برای بیش از ۱۰۰ سال به مکان‌های جغرافیایی خاص محدود شده بود، اما اکنون شرایط در حال تغییر است، تا جایی که ایالات متحده آمریکا قصد دارد تا سال ۲۰۵۰، حداقل ۱۰ درصد از برق خود را از محل انرژی زمین‌گرمایی تولید کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ذخایر گرمایی نامحدودی در پوسته زمین وجود دارد که مهار آن در مقیاس وسیع همواره چالش‌برانگیز بوده است. با این حال ترکیبی از تکنیک‌های جدید، حمایت‌های دولتی و نیاز مبرم به تأمین انرژی پاک مداوم در عصر بحران آب‌وهوایی امروزی، ایالات متحده آمریکا را به بهره‌گیری از انرژی زمین‌گرمایی برای تأمین حداقل ۱۰ درصد از برق مورد نیاز خود سوق داده است.

بهره‌گیری از انرژی زمین‌گرمایی در تولید برق

زمین گرمایی تا همین اواخر تنها در محیط‌هایی هم‌چون چشمه‌های آب‌گرم یا آبفشان‌هایی قابل دوام بوده است که گرمای درونی زمین در آن‌ها در نزدیکی سطح اثرگذار است و می‌توان به راحتی آب گرم یا بخار را برای به حرکت درآوردن توربین‌ها و تولید برق مورد استفاده قرار داد. این ویژگی تنها به تعداد محدودی از مکان‌ها هم‌چون ایسلند اجازه می‌دهد تا از زمین‌گرمایی به‌عنوان منبع اصلی گرمایش و برق خود استفاده کنند و در کشوری هم‌چون ایالات متحده با حضوری کم‌رنگ، تنها تولید کمی از برق را برعهده داشته است. با این حال این شرایط به‌طور چشمگیری در حال تغییر است و نوید انرژی پاک بی‌پایان و ۲۴ ساعته را می‌دهد که شکاف‌های تولید متناوب خورشیدی و بادی را در شبکه‌های برق پر خواهد کرد.

آغاز بهره‌گیری از انرژی زمین‌گرمایی در آمریکا

انرژی‌های خورشیدی و بادی همیشه در دسترس نیست، بنابراین لازم است یک بار پایه مورد استفاده قرار گیرد تا جایگزین گاز مورد استفاده فعلی شود. از آنجا که گزینه‌های زیادی برای قدرت بار پایه با انتشار صفر وجود ندارد، انرژی زمین گرمایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وزارت انرژی ایالات متحده در این راستا اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۵۰، ظرفیت زمین‌گرمایی خود را ۲۰ برابر و ۱۰ درصد از برق ایالات متحده را به کمک آن تولید کند. دولت همچنین از تأمین مالی پروژه‌های جدیدی برای پیشبرد نسل بعدی زمین‌گرمایی خبر داد که هدف آن در دسترس قرار دادن این منبع انرژی در هر نقطه از سراسر آمریکا و نه‌تنها در نزدیکی چشمه‌های آب گرم با دسترسی آسان است.

آغاز بهره‌گیری از انرژی زمین‌گرمایی در آمریکا

گسترش ردپای زمین گرمایی به کل ایالات متحده مستلزم زمان و پول زیادی است و وزارت انرژی این کشور تخمین می‌زند که ۲۵۰ میلیارد دلار برای گسترش این منبع اصلی انرژی پاک مورد نیاز باشد، با این حال حامیان این پروژه‌ها معتقدند به‌واسطه شکل‌گیری موجی از فناوری‌های زمین‌گرمایی و حمایت‌های دولتی، دستیابی به چنین رشدی در دسترس است.

از سوی دیگر دستیابی به راهکارها و تکنیک‌های جدیدی که امکان حفاری عمیق‌تر را فراهم می‌کنند و حتی به جای انتخاب نقاطی که آب داغ در نزدیکی سطح دارند، تا عمق هشت مایلی و بیشتر تا لایه‌های زیرزمینی پیش می‌روند، پتانسیل این فناوری را بسیار گسترش می‌دهد. به این ترتیب نه‌تنها ایالات متحده، بلکه جهان می‌تواند از بروز فاجعه آب‌وهوایی جلوگیری کند.

انرژی زمین‌گرمایی در اصل یک منبع انرژی تمام‌نشدنی است. یک نوع از نسل بعدی زمین‌گرمایی به نام انرژی سنگ فوق داغ نیز وجود دارد که در آن حفاری عمیق به دمای ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر می‌رسد. این میزان به اندازه کافی فراوان است تا از نظر تئوری نیازهای انرژی جهان را برآورده کند، چراکه تنها یک درصد از پتانسیل صخره‌های فوق داغ جهان می‌تواند ۶۳ تراوات انرژی خالص را تأمین کند که تقریباً هشت برابر تقاضای جهانی برق را برآورده خواهد کرد. به این ترتیب امنیت انرژی با حمایت از انرژی بدون کربن همیشه در دسترس، رؤیایی دور از دسترس نیست.

آغاز بهره‌گیری از انرژی زمین‌گرمایی در آمریکا

کد خبر 741869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.