ادامه بارش‌ها تا ۵ روز آینده در کشور/ احتمال غرق شدن قایق‌های سبک و تفریحی در سواحل شمالی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به ادامه بارش‌ها تا پنج روز آینده در کشور، از صدور هشدار هواشناسی دریایی سطح زرد خبر داد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به صدور هشدار سطح زرد هواشناسی اظهار کرد: از امروز تا روز یکشنبه، نوزدهم فروردین، شاهد بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید، در ارتفاعات بارش برف، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ در مناطقی از کشور خواهیم بود.

وی افزود: شرایط مذکور امروز در نیمه غربی کرمان، نیمه شمالی فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، جنوب شرق لرستان، جنوب یزد و فردا در نیمه شمالی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان، پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: روز جمعه خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، روز شنبه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل و روز یکشنبه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، ایلام، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، قزوین، تهران، البرز و ارتفاعات سمنان تحت تأثیر فعالیت سامانه مذکور خواهند بود.

ضیائیان ادامه داد: طی این بازه زمانی، احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، وزش باد به نسبت شدید، لغزندگی و کاهش دید به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال و محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی گفت: به منظور پیشگیری از خسارات احتمالی، احتیاط در سفرهای برون شهری، نداشتن توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، مد نظر داشتن تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد.

افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریا در مناطق شمالی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به صدور هشدار هواشناسی دریایی سطح زرد اضافه کرد: بر اساس این هشدار، افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریا از پیش از ظهر پنجشنبه شانزدهم تا روز جمعه هفدهم فروردین انتظار می‌رود و شاهد افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده ۲۴ تا ۳۰ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج بیش از ۱.۵ متر (با تاکید ویژه بر مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گلستان) خواهیم بود.

ضیائیان افزود: طی روز جمعه، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، در نواحی شرقی و مرکزی دریای خزر تحت تأثیر هشدار صادر شده قرار می‌گیرند و خطر غرق شدن قایق‌های سبک و تفریحی، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، احتمال غرق شدن شناورهای صیادی و اختلال در تردد شناورهای نیمه سنگین، احتمال خسارت به تأسیسات دریایی و ساحلی و اختلال در فعالیت‌های بندری وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: منع فعالیت‌های تفریحی و شنا، منع تردد قایق‌ها و شناورهای سبک تفریحی و صیادی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت در خصوص فعالیت‌های دریایی از جمله مواردی است که باید مد نظر قرار داشته باشد.

کد خبر 741410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.